معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: احتمال اینکه کانالهای جمع آوری آبهای سطحی معیوب و زیرساختهایی که به صورت پراکنده ایجاد شده اند، موجب ورود آب به سطح زیرین آسفالت شوند و اینکار باعث نشست زمین شود، زیاد است.

احتمال نشست زمین درمشهد پس از بارندگی های اخیر/ارتباط قطار شهری با فرونشست خیابانهای شهر/هنوز متولی تونل انرژی مشهد مشخص نیست

خلیل الله کاظمی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: یکی از مهمترین دلایل نشست زمین در شهر مشهد ، وجود تعداد زیاد قنات در این شهر است. قناتها در سالهای گذشته برای رفع نیاز آبی مردم حفر شده و سالها دایر بوده اند. اما مدتهاست که به دلایل مختلف فاقد آبدهی بوده و نیز به علت تغییر شیوه آبرسانی شهری عملا این قناتها کاربردی نداشته اند. اما همچنان ساختار و آثار قناتها در زیر سطح شهر موجود است ویکی از عوامل بالقوه نشست زمین هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل نشست زمین، وجود حجم زیادی از تاسیسات آب و برق و گاز و مخابرات در زیر آسفالت و خیابانهای شهر است. به همین دلیل حفره ها و کانالهای زیادی در شهر ایجاد شده است و هر ازچند گاهی نیز به دلیل نگهداری یا تعمیر این تاسیسات حفره های جدیدی ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: احتمال اینکه کانالهای جمع آوری آبهای سطحی معیوب و زیرساختهایی که به صورت پراکنده ایجاد شده اند، موجبات ورود آب به سطح زیرین آسفالت را فراهم آورند و اینکار باعث نشست زمین شود، زیاد است.

کاظمی در پاسخ به این سوال که برخی ها معتقدند فعالیت شرکت قطار شهری مشهد در زیر زمین عاملی برای نشست هایی است که هفته های گذشته در مشهد رخ داده است، گفت: با آزمایش های فنی که انجام دادیم مشخص شد که فقط در مورد نشست بلوار جانباز فعالیت قطار شهری دخیل بوده است و در دیگر موارد حفاریهای این شرکت نقشی در نشست زمین نداشته است.

وی بیان کرد: تنها راهی که برای پایان دادن به نشست زمین درمشهد وجود دارد، احداث تونل انرژی در تمام شهر است. باید با یک برنامه ریزی و مدیریت مناسب، تونل انرژی را در تمام شهر حفر کرده و تمام تاسیسات خدماتی به آن منتقل شود و کنده کاریهای متفرقه نیز متوقف گردد.

وی تصریح کرد: شهرداری مشهد در دو نقطه از حساس ترین نقاط شهر، یعنی حرم مطهر و میدان شهدا این تونل را ایجاد کرده است. برخی از شرکتها ، تاسیسات مرتبط با خود را به این تونل منتقل کرده اند اما برخی دیگر به علت عدم تامین اعتبارات لازم هنوز نتوانسته اند اینکار را انجام دهند.

وی افزود: به عبارتی دیگر به دلیل کمبود اعتبارات، احداث تونل انرژی که بسیار هم لازم و ضروری است، فقط در دو نقطه ایجاد شده و بدلیل عدم توانایی مالی برخی از شرکتها، هنوز در همین دونقطه هم کامل نشده است. ضمن اینکه مشخص نیست مدیریت این تونل به عهده کدام سازمان است. به همین دلایل از سوی دستگاهها رغبتی به تکمیل پروژه تونل انرژی در سطح شهر مشهد نیست.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه دستیابی به تونل انرژی در کوتاه مدت بعید است، تلاش داریم  برای تمامی کانالهایی که به دلیل مشکلات فنی احتمال نفوذ آب ازآنها  به زیر آسفالت خیابانهای شهر مشهد وجود دارد را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای تعمیر و نگهداری این کانالها را انجام دهیم. پس از شناسایی و اولویت بندی ، حداکثر تا یکماه آینده مرمت کانالها آغاز خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: واضح است که تنها با مرمت کانالهای جمع آوری آبهای سطحی نمی توان از نشست زمین جلوگیری کرد و باید دستگاه های دیگر نیز وارد گود شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.