پس از قرار گرفتن ســپاه پاسداران انقلاب اســلامی در فهرست تروریســتی آمریکا، موافقان FATF ادعا کردنــد که این اقدام آمریــکا هیچ ارتباطی بــه موضوع FATF نداشته و مجمع تشــخیص مصلحت نظام نباید در بررسیهای خود به آن توجه کند.

ورود سپاه به فهرست تروریستی آمریکا چه ارتباطی به FATF دارد؟

 پس از قرار گرفتن ســپاه پاسداران انقلاب اســلامی در فهرست تروریســتی آمریکا، موافقان FATF ادعا کردنــد که این اقدام آمریــکا هیچ ارتباطی بــه موضوع FATF نداشته و مجمع تشــخیص مصلحت نظام نباید در بررسیهای خود به آن توجه کند.

 اما آیا ورود سپاه به فهرست تروریستی آمریکا ارتباطی به FATF ندارد؟ برای پاسخ به این پرسش باید ببینیم نظر FATF و همچنین متــن کنوانســیون CFT درباره فهرســت تروریســتی آمریکا چیســت؟ آیا FATF و کنوانسیون CFT ، از کشورها انتظار دارند که فهرست ملی کشــورهای دیگر را به رسمیت بشناسند؟

 درباره کنوانسیون CFT ،آنچه در متن کنوانسیون درباره تروریسم آمده، نخست تعریف بسیار گسترده از تروریسم و دوم لازام کشورها به عدم استثنای گروههای مبارز علیه اشغلاگری، استعمار و نژادپرستی از تروریسم است.

این کنوانسیون هیچ فهرست بین‌المللی را به عنوان فهرســت مرجع معرفی نکرده و بنابراین فهرست ملی کشورها در تعاملات و اختلافات مبنای عمل خواهد بود.

با توجه به اینکه آمریکا عضو CFT است و از سوی دیگر سپاه را در فهرست تروریستی خود قرار داده است، در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون CFT ،کشــورمان به اعضای این کنوانسیون )از جمله آمریــکا)  تعهد حقوقی میدهد که فهرستهای ملی آنان را به رسمیت بشناسد و درواقع ایران به آمریکا تعهد حقوقی میدهد که با خدمات امنیتی-اقتصادی سپاه مقابله کند. همچنین درباره نهاد FATF باید گفت که از مصاحبــه دبیر اجرایی ایــن نهاد (دیوید لوییس) با بی بی سی مشخص است که این نهاد نه تنها فهرست تروریستی سازمان ملل، بلکه فهرست ملی کشورهای دیگر را نیز به رسمیت میشناسد و ایران باید مسائل خود را با کشورهای دیگر نیز حل کند.

 بنابراین با قرار گرفتن سپاه به عنوان یک گروه تروریستی در فهرست آمریکا،  FATF  ایران را ملزم خواهد کرد که به این اقدام آمریکا احترام گذاشته و سپاه را محدود کند.

 امــا رابطه دیگری نیز بین اقدام آمریکا علیه ســپاه و موضوع FATF وجود دارد. آمریکا از FATF بــه عنوان ابزاری برای جلوگیری از خدمات اقتصادی ســپاه استفاده میکند.

 در سلاهای اخیر که ایران درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی شــده است، سپاه تلاش داشــته با دور زدن تحریمهــا، از وارد آمدن فشار معیشتی بیشتر بر مردم جلوگیری کند.

 به عنوان مثلا، ســپاه به واسطه شبکهای از بانکها و صرافیها، تحریم‌هــا را دور زده و اسکناس دلار به داخل کشور منتقل میکند تا از افزایش نرخ ارز و فشار بر معیشت مردم کاسته شــود.

 آمریکایی‌ها اخیراً شبکه ای از صرافی‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کردند.   همچنین سپاه به واسطه اقدامات سازندگی خود از جمله ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس سبب خودکفایی و کاهش آثار تحریم شده است.

 بسیاری از اقدامات سازندگی سپاه نیاز به تجهیزات مختلف در صنایع مختلف دارد که ســپاه به واسطه دور زدن تحریمها این تجهیزات را وارد کشور میکند.

 آمریکایی‌ها از این اقدامات ســپاه عصبانی بــوده و به دنبــال جلوگیــری از دور زدن تحریم توســط این نهاد انقلابی هستند تا بدین وسیله، معیشــت مردم را در تنگنای بیشــتری قرار دهند.

جلوگیری از دور زدن تحریمها اقدامی اســت که فقط از دســت  FATF و لوایــح مربوط به آن برمی‌آید. این موضوعی است که مارشال بیلینگزلی، رئیس FATF  و دســتیار معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به صراحت به آن اذعان کرده اســت.

 در آذر 96 هنگامی که بیلینگزلی در جلسه استماع کنگره حاضر شده بود، راجر ویلیامز، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره دور زدن تحریم توســط سپاه میگوید: «چگونه مطمئن شویم سپاه و مؤسسات ملای مرتبط با آن در تحریمهــا رخنه ایجاد نکنند و آن را دور نزنند؟» و مارشــلا بیلینگزلی، رئیس FATF  و دستیار معاون خزانه داری آمریکا پاســخ میدهد: «یکی از کارهایی که آنها (ایرانیهــا) باید انجام دهند این اســت که باید یک چارچوب قانونی ایجاد کنند و برای توقف تأمین ملای تروریسم پاسخگو باشند... مــا آنقدر اصرار میکنیم تا قوانین مقابله با پولشویی را تصویب و اجرا کنند«. بنابراین طبق اظهارات صریــح آمریکا، لوایح مربــوط بــه FATF تــلاش دارد جلوی دور زدن تحریمهای مالی توســط سپاه را بگیرد و در واقع تصویب این لوایح، تکمیل کننده اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه و خود تحریمی داخلی خواهد بود.

پیش از این آمریکا در خصوص سپاه همــه اقدامات تحریمی را انجــام داده بود، اما ایــن نهاد انقلابی با روشهای مختلف اقدام به دور زدن تحریمها میکرد، در صورت تصویب لوایح داخلی و همراهی بی چون و چرای برخی دستگاهها با FATF ،بهانه برای کارشکنی علیه این نهاد در داخل به وجود خواهد آمد و زمینه برای فشارهای بین‌المللی را نیز فراهم میکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.