حجت الاسلام محمد صابر جعفری گفت: نکته تفاوتی که در هزینه کرد مراسم های مذهبی با هزینه هایی که در مراسم های غربی و جشن ها پرداخت می شود دراین است که مراسم های مذهبی محل پذیرش و پذیرایی از همه مردم اعم از فقیر وغنی است.

برگزاری جشن نیمه شعبان امیددهی به فقیر و غنی در رسیدن به صلح و عدالت اجتماعی است

حجت الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری دبیر علمی انجمن تخصصی مهدویت و دبیر همایش بین المللی دکترین مهدویت در گفت و گو با قدس آنلاین در پاسخ به یک شبهه در سالهای اخیر درباره برگزاری مراسمات مذهبی گفت: یکی از بحث های مطرح شده در مراسم های مذهبی اعم از شادی یا حزن ها این است که با وجود مسائل و مشکلات اقتصادی مردم جامعه آیا برگزاری مراسمی مانند نیمه شعبان یا سایر مراسم های مذهبی ضرورت خاصی دارد؟ آیا بهتر نیست هزینه ها برای کمک به حوادث مختلف مثلا وضعیت جاری کشور از قبیل سیل زده ها اختصاص بیابد؟ این مساله نه تنها در شرایط کنونی کشور که بخش قابل توجهی از هموطنان با مشکلات سیل دست و پنجه نرم می کنند مطرح شده بلکه همواره در برگزاری مراسم های مذهبی چنین موضوعاتی دیده می شود که سخنانی ظاهرا دلسوزانه است که به دنبال تحریک احساسات عمومی با توجه دادن مردم به مسائل انسانی و خیرخواهانه است.

وی در این باره افزود: هر چند رسیدگی به مسائل و مشکلات نیازمندان امر مهمی است و همواره باید در اولین اولویت های انسانی و اسلامی ما جای داشته باشد اما برخی از افرادی که سخنانی به ظاهر دلسوزانه می زنند و در مراسم شادی یا عزای مذهبی چنین خرده هایی بر امت اسلامی می گیرند خود در مراسمات غیر دینی و مراسم هایی که با فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد همانند ولنتاین یا سفرهای خارجی هزینه تراشی هایی می کنند که بسیار سنگین است، جای تعجب دارد این دسته از افرادی که چنین موضوعاتی را مطرح می کنند وخود در مراسم  های غربی و .. هدایای گران قیمتی به یکدیگر می دهند لحظه ای به نفع نیازمندان حاضر به گذشتن از هدیه دادن وهدیه گرفتن نیستند اما در وقت برگزاری مراسم های مذهبی با هزار بهانه  واشکال تراشی درصدد عدم برگزاری این دست از مراسم ها هستند.

استاد مهدویت خاطر نشان کرد: نکته تفاوتی که در هزینه کرد مراسم های مذهبی با هزینه هایی که در مراسم  های غربی و جشن ها پرداخت می شود دراین است که مراسم های مذهبی محل پذیرش و پذیرایی از همه مردم اعم از فقیر و غنی است، در سفره هایی که به نام اهل بیت (ع)  پهن می شود همه مردم از دارا و ندار همانند هم یک جا نشسته و یک گونه پذیرایی میشوند وکسی به خاطر فقر سرزنش و دیگری به خاطر ثروتش مورد توجه قرار نمی گیرد. قطعا می توان گفت در عالم کمتر سفره ای چنین ویژگی و مشخصه ای داشته باشد که همه بر آن یکسان باشند و به صورت مساوی از آن بهره مند شوند.

حجت الاسلام محمد صابر جعفری گفت: نکته سومی که دراین مراسم ها  قابل توجه  است الگوگیری از عملکرد و سیره اهل بیت (ع) در کمک به محرومین است، در این جلسات برای محرومین کمک جمع می شود و به اصطلاح مساجد و حسینیه ها به رفع گرفتاری و مشکلات محرومین می پردازند، اتفاقا بیشتر کسانی که اهل سفره اهل بیت (ع) هستند بر خلاف مدعیانی که فقط حرف می زنند و پای کمک به محرومین دیده نمی شوند، تاثیر گذارترین مردم در کمک به آحاد نیازمند جامعه به شمار می روند.

وی بیان داشت: از سوی دیگر باید گفت جشن ولادت امام زمان (ع) متفاوت از سایر مناسبت هاست چرا که توجه به امام حاضر با ایجاد امیدواری انسان را به صبر و عبور از سختی ها و مشکلات امیدوار می کند، اینکه امام عصر حاضر و ناظر و برحق است و به شیعیان و مظلومان توجه دارد و در سختی ها در کنار آنها و یاری دهنده شان است خود امتیاز ویژه ای به شمار می رود که نباید از کنار برگزاری چنین مراسم امید بخشی به سادگی گذشت.

استاد حوزه و کارشناس تخصصی مهدویت اظهار داشت: اینکه شیعیان بدانند وجود سختی ها نباید ما را از یاری دادن و بستر سازی ظهور امام زمان (ع) برای ایجاد عدالت دور کند مساله بسیار قابل توجهی است که در جشن نیمه شعبان بسیار مورد توجه است. نکته بعدی در جشن نیمه شعبان کمک های مردم به محرومان جامعه براثر الگوگیری و برداشت هایی از سخنان امام عصر(ع) است که به ما رسیده دراین قالب که کسی که به حال دیگران توجه نکند مسلمان نیست، شیعه ای که قدم در راه امام زمان (ع) می گذارد قطعا در برگزاری مراسم نیمه شعبان فارغ از حال دردمندان نیست و توجه کردن به امام عصر است که موجب دلگرمی انسانهایی می شود که از سختی های روزگار خسته شده و به دنبال پناهی برای ماندن می گردند.

وی در پایان تاکید کرد: هر چند که براین نکته تاکید می شود که می توان دراین جشن ها صرفه جویی کرد واز میان شرکت کنندگان در مراسم جشن نیمه شعبان برای آحاد نیازمند جامعه و خسارت دیدگان از سیل کمک هایی جمع آوری کرد، قطعا برگزاری جشن نیمه شعبان و مراسمات اینچنین بیشترین تاثیر را درایجاد امید و حرکت برای  کمک به محرومین را  به جای می گذارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.