رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک گفت: تا زمانی که سوخت ارزان اصلاح و تفاوت زمان در رسیدن به مقصد دیده نشود، استقبال از حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا نخواهد کرد.

کاهش استقبال از حمل‌ونقل عمومی ربطی به افزایش قیمت ندارد
به گزارش قدس آنلاین، مجتبی بهاروند اظهار کرد: کاهش استقبال از حمل‌ونقل عمومی به افزایش قیمت آن ارتباطی ندارد. به نظر من بهای فعلی بلیط اتوبوس آن‌قدر جزئی است که شهروند، تاکسی را به اتوبوس ترجیح ندهد. عدم استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی عوامل مختلفی دارد که مهم‌ترین دلیل آن راحتی رفت‌وآمد با خودرو شخصی در مشهد است. تفاوت زمان رسیدن به مقصد برای شهروند هنوز تفهیم نشده است.
وی ادامه داد: به‌نظر من مهم‌ترین دلیل آن صرفه اقتصادی خودرو شخصی است؛ چرا که هزینه یک لیتر بنزین بسیار ارزان است. تا زمانی که هزینه سوخت ارزان باشد، شهروند برای رفت‌وآمد در شهر از خودرو شخصی استفاده می‌کند. اگر هزینه سوخت به قیمت واقعی خود برسد، شهروند احساس خواهد کرد رفت‌وآمد با حمل‌ونقل عمومی به صرفه‌تر و بهتر خواهد بود. در صورتی که مابه‌تفاوت هزینه سوخت به سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل عمومی برگردد، در این صورت در طی یک سال استقبال از حمل‌ونقل عمومی دوبرابر خواهد شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک بیان کرد: بخش عظیمی از حمل‌ونقل عمومی شهرداری مشهد را شرکت‌های خصوصی انجام می‌دهند. اتوبوسی که ۵۰۰ میلیون بوده که در حال حاضر به ۱.۵ میلیارد رسیده است. برای شرکت خصوصی توجیه اقتصادی ندارد و در بلندمدت این سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود و همین تعداد ناوگان، فرسوده خواهند شد. در ترافیک یک ماشین روشن در یک ساعت، ۶ برابر بیش‌تر از حالت عادی آلودگی ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه «۱۰۰ یا ۱۵۰ تومان ارزشی ندارد»، خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل همگانی هزینه‌های زیادی دارد و برای بخش خصوصی توجیهی ندارد و به نوعی شرکت‌های خصوصی در مرز ورشکستگی هستند. اگر شهروندان خدمات خوبی می‌خواهند باید بخشی از هزینه را پرداخت کنند. در بخش سازمانی پولی که شهروندان پرداخت می‌کنند، ۳۳ درصد است. ۶۷ درصد آن را شهرداری یارانه می‌دهد.
بهاروند با اشاره به اینکه «باید این چرخه معیوب که شامل سوخت ارزان و تفاوت زمان است درست شود»، عنوان کرد: مطالعات «طرح مسافت» در حال انجام است. این طرح  به این معناست که براساس مسافت، هزینه پرداخت می‌شود که این  طرح حداکثر تا سه ما آینده آماده خواهد شد.  
وی در خصوص تسهیلاتی برای دانشجویان و اقشار مختلف، یادآور شد: تخفیفات به دانشجویان و اقشار خاص در همه دنیا وجود دارد. ما نیز در کمیسیون حمل‌ونقل موافق آن بوده و تصویب کرده‌ایم. این طرح به مرحله بودجه و... نیز رسیده است. ما توانایی این را داریم که برای اقشاری که توانایی پرداخت هزینه حمل‌ونقل عمومی ندارند، ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه حمل‌ونقل عمومی را رایگان کنیم. من به عنوان کمیسیون حمل‌ونقل این را قبلاً تصویب کرده‌ام و موافق آن هستم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک تاکید کرد: تا زمانی که سوخت ارزان اصلاح و تفاوت زمان در رسیدن به مقصد دیده نشود، استقبال از حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا نخواهد کرد. با خطوط ویژه و بی‌آرتی، می‌توان تفاوت زمان را برای شهروندان ایجاد کرد. من نیز وقتی به سفرهای خارج از کشور می‌روم ترجیح می‌دهم به جای تاکسی از حمل‌ونقل عمومی که ارزان‌تر است، استفاده کنم که قطعاً شهروندان نیز وقتی به سفر خارج از کشور می‌روند همین کار را انجام می‌دهند.  
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.