رئیس ستاد جشنواره هنر رضوان رضوی با اشاره به پیشینه درخشان تاریخ هنر در ایران گفت: جشنواره هنر رضوان زمینه بسط و گسترش هنر ایرانی و اسلامی را فراهم می کند.

جشنواره هنر رضوان به دنبال هویت بخشی هنر اسلامی است
 
به گزارش قدس آنلاین ؛  محمدعلی چمی‌گو در دومین نشست تخصصی نخستین جشنواره هنر رضوان در نگارخانه رضوان مشهد اظهار کرد: یکی از بزرگترین دغدغه‌های متولیان فرهنگی این است که چرا ما با چنان سابقه درخشان تاریخی که داریم در خیلی از طرح‌ها و برنامه‌ها مقلد هستیم و کپی‌برداری می‌کنیم.
وی افزود: حرم مطهر رضوی به این جهت اهمیت دارد که هنرمندان ایران و جهان بهترین هنرشان را در ادوار گذشته در حرم مطهر به یادگار می گذاشتند و در حال حاضر نیز ما صاحب بهترین گنجینه از آثار هنرمندان در حرم مطهر رضوی هستیم و این جشنواره بهانه ای برای احیای نقوش اصیل است.
چمی گو ادامه داد: امروز وقتی وارد بازار می شویم و المان ها، تزئینات، ابزار و... چینی و طرح های وارداتی را می بینیم، متاثر می شویم؛  لذا امید داریم با برگزاری این جشنواره برای هویت بخشی به طرح ایرانی و اسلامی قدمی برداریم و در این راستا نقشی ایفا کنیم.
رئیس ستاد جشنواره هنر رضوان خاطرنشان کرد: با برگزاری این جشنواره در تلاش هستیم تا زمینه‌ای فراهم شود و هنرمندان بتوانند از هنرها و نمادهای موجود در صحن و سرای رضوی الهام گیرند و از آن برای طراحی محصولات مختلف زندگی امروزی استفاده کنند.
وی ادامه داد: این جشنواره به منظور انسجام اقدامات گذشته و آغاز حرکت جدیدی در این حوزه با بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان ارادتمند به آقا علی ابن موسی الرضا(ع) و نیروهای جوان محصل در دانشگاه‌های کشور طراحی شد.
رئیس ستاد جشنواره هنر رضوان با بیان اینکه نقوش و طراحی‌های بکار رفته در گوشه و کنار حرم مطهر رضوی در ایجاد آرامش زائران و مجاوران اثرگذار است، افزود: امیدواریم بتوانیم این نقوش را با همراهی هنرمندان فعال در این عرصه استخراج کنیم و از آن ها در تزیین محصولات زندگی خود استفاده کنیم.
چمی‌گو به نگهداری نفایس هنری اقوام مختلف در موزه‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: مسلمانان، به‌ویژه هنرمندان، بهترین آثار هنری خود را به مجموعه آستان قدس رضوی تقدیم کرده یا برجسته‌ترین هنر دست خود را در این آستان مقدس اجرا کرده‌اند که نمایش این آثار نفیس در مرجع شریف حضرت رضا(ع) موجب افتخار آنان است.
وی اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره هنر رضوان با همکاری استادان دانشگاه‌های مختلف کشور در تلاش است تا بتواند نیروهای خلاق محصل در رشته‌های مرتبط با جشنواره در دانشگاه‌ها را با این جشنواره و اهداف آن آشنا کند.
لزوم توجه به هویت بسته‌بندی محصولات
در ادامه مهدی ریوندی، نماینده شرکت نان قدس رضوی، با بیان اینکه بخش «در جست‌وجوی هویت» جشنواره هنر رضوان به طراحی آرایه برای تزیین بسته‌بندی برخی محصولات این شرکت اختصاص دارد، گفت: ارتباط تنگاتنگی بین هنرمندان طراح و فعالان عرصه صنعت کشور وجود ندارد و طرح‌ها هیچ‌گاه تجاری‌سازی نشده و رغبتی میان مصرف‌کنندگان نیز ایجاد نمی‌شود.
وی گفت: متاسفانه بین هنر و صنعت، به ویژه در مشهد، فاصله وجود دارد و به این امر بها داده نشده است.
ریوندی افزود: هویت منسجمی برای طراحی بسته بندی محصولات پرسابقه تولید کشور نداریم و از الگوهای خارجی در طراحی بسته‌بندی آن ها استفاده شده است.
نماینده شرکت نان قدس رضوی اظهار کرد: هرچند امروز برخی هنرها مثل خط نستعلیق در طراحی پوشاک بکار رفته اما هنوز این محصولات مورد توجه عموم مردم قرار ندارد.
وی تصریح کرد: امیدوارم برگزاری جشنواره هنر رضوان به برطرف کردن این مشکلات کمک کند و آرایه‌های تزیینی محصولات در بخش‌های مختلف به گونه‌ای طراحی شود که مورد رغبت مردم جامعه قرار گیرد.
ریوندی بیان کرد: با توجه به اینکه این جشنواره هنر و هنرمند را به صنعت تولید نزدیک می کند، شرکت نان قدس رضوی با 60 نمایندگی در سراسر کشور پیش قدم شد تا تلفیق بین هنر و هنرمند و محصول را که خروجی آن تجارت است، رونق یابد.
نماینده شرکت نان قدس رضوی گفت:به عنوان شروع کار سه محصول انتخاب شده تا بر اساس ظرفیت محصولات از هنر هنرمندان استفاده کنیم. شرکت نان قدس رضوی یکی از قطب های صنعت غذایی کشور است و در دنیای پر رقابت امروز عرصه بسیار سخت و در واقع جنگی بین شرکت های بزرگ دارای اسم و رسم و شرکت های کوچک ایجاد کرده است.
ریوندی اضافه کرد: اصالت شرکت به دلیل انتساب آن به امام رضا(ع) و اینکه همه ما خاطراتی از  محصولات نان رضوی در دوران مختلف زندگی داشتیم، نشان از قدمت محصولات این شرکت است. امروز به دلیل وجود رقابت سخت و تنگاتنگی که در بازار است شرکت ها به سمت استفاده از نقوش خارج از ایران سوق یافته است.
وی افزود: در حال حاضر دوران تولید سالاری گذشته و دوران مشتری مداری است و تولیدکننده با سرمایه گذاری، می خواهد بدون فوت وقت مشتری جذب کند. این امر دامنگیر همه شرکت های بزرگ صنعتی شده است.
ریوندی تصریح کرد: رویکرد جشنواره استفاده از پتانسیل جشنواره رضوان برای کسب هویت بصری یکسان و رسیدن به یک وحدت رویه از طرح هاست.
وی با بیان اینکه چند اصل در این طراحی ها مورد اصرار است، بیان کرد: انتساب دادن به حضرت رضا(ع)، اصالت شرکت که با توجه به تجربه و قدمت نیز ضرورت دارد، در طرح نمود یابد و بحث دیگر اینکه خوشمزه و ایده آل بودن در طرح به مشتری القا شود که در این راستا گروه محصولات انتخابی جعبه های بیسکویت و شیرینی و در مجموع در قالب سوغات در نظر گرفته شده است. 
نماینده شرکت نان قدس رضوی با بیان اینکه اصالت و جذابیت بصری در بسته بندی محصولات یک اصل است، عنوان کرد: با توجه به اینکه محصولاتی داریم که متقاضی آن قشر کودک و نوجوان است، به دنبال المانی هستیم که انتساب و اصالت به این قشر القا شود.
نخستین جشنواره هنر رضوان به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری شرکت نان قدس رضوی و کارگروه سوغات فرهنگی زائر برای آشنایی بیشتر هنرمندان با نمادهای موجود در تزیینات حرم مطهر رضوی و کاربردی کردن آن ها در تزیین اسباب زندگی در سال جاری برگزار می‌شود.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.