دبیر جشنواره هنر رضوان با اشاره به استفاده از هنر گرافیک در بسته بندی کالای تجاری به عنوان نماد فرهنگ و هویت ملی تصریح کرد: بخشی از رونق تولید رونق بصری به عنوان یک توجیه جدی اقتصادی است و رویکردهای تجاری در سراسر جهان همواره دنبال هویت ملی است.

هنر گرافیک در حوزه تجاری به کالای ملی هویت می‌بخشد
 
به گزارش قدس آنلاین ؛  مهدی یک‌پسر در دومین نشست تخصصی جشنواره هنر رضوان در نگارخانه رضوان گفت: برخی از شرایط بازار نالان هستند و در حوزه تولیدات صنفی یعنی گرافیک با مشکل مواجه هستیم.
وی افزود: اما اگر فرض کنیم مجموعه اتفاقات سال های اخیر راه حلی پیش روی ما گذاشته چرا که شاخه هایی از طراحی گرافیک است که کمتر دیده شده و شاید ما به عنوان جامعه طراحان گرافیک در حوزه سیاست عمومی مساله اصلی ندانیم و من محدود کردن شاخه های گرافیک را یکی از این علت ها می دانم.
هنر گرافیک باید از حالت سنتی خارج شود
دبیر جشنواره هنر رضوان ادامه داد: همیشه در حوزه هنر گرافیک خیلی سنتی و رایج فکر می کردیم و این هنر را محدود به جلدآرایی و پوستر و صفحه آرایی می شمردیم که حتی در دوسالانه های ملی شاهد این مطلب هستیم.
وی ادامه داد: از نقش گسترده گرافیک در ابعاد مختلف زندگی مردم غافل بودیم. شاید پیدا کردن زمینه های دیگر  مانند فضای مجازی و به چالش کشیدن فضای هنری موثر بوده اما باید گفت که کمبود نیروی انسانی حوزه طراحی و تغییر مدل نیازهای جامعه و ارتقای سطح بالاتر از مبانی زیباشناسی و همچنین انتظار بیشتر جامعه از جامعه طراحان فراتر از روند حوزه طراحی در این امر دخیل است.
دبیر جشنواره هنر رضوان گفت:مباحث روزمره مثل شعار محسوب می شود و من از برخورد شعاری با مسائل دوری می کنم اما آن چیزی که گرافیک را به زندگی مردم می برد، باید احیا شود و بیش از حد تزئین به عنوان زیباسازی منازل بلکه بخشی از زندگی مردم باید باشد.
یک پسر گفت: طراحان گرافیکی نقششان در اتفاقات اجتماعی و اتفاقات هویت ساز و تمدن ساز تاثیرگذار است؛ لذا مهم است که چگونه اتفاقات زندگی هنری را به خانه های مردم ببریم.
وی عنوان کرد: جشنواره هنر رضوان یک مقدمه برای این امر است و سرفصل اصلی و  مهمترین هدف جشنواره این است که بتوانیم گرافیک و ظرفیت های آن را به زندگی مردم گسیل دهیم.
دبیر جشنواره هنر رضوان با اشاره به ضرورت هویت بخشی به هنر گرافیک اظهار کرد: نگاه جدید و روح زنده به محصولات که مورد استفاده است بدهیم. همواره با پوشاک سروکار داریم اما چرا نباید نقوش البسه با دیدگاه وطنی و متناسب با فرهنگ ایرانی همراه باشد؟ ما از ظرفیت هنرهای نگارگری و گرافیکی برخورداریم اما چرا در ظروف چینی از نقوش ایتالیایی استفاده می کنیم؟ چرا در کالاهای ایرانی که استفاده می کنیم به هویت بصری آن توجه نمی کنیم؟
یک پسر با اشاره به اینکه بخشی از رونق تولید رونق بصری است، تصریح کرد: این یک توجیه اقتصادی جدی است و رویکردهای تجاری در سراسر جهان همواره دنبال هویت بصری ملی هستند و سیاستگذاران در این حوزه به این امر مهم توجه دارند.
وی ادامه داد: ساده ترین وجه این حوزه در بخش بسته بندی است؛ مخصوصا در حوزه صادرات بسته بندی ما هویت ایرانی را نشان نمی دهد اما ما می بینیم کالاهایی که به ویژه از ژاپن وارد می شود، خیلی هویت خود را نشان می دهد تا بتواند از پشتوانه فرهنگی خود دفاع کند.
دبیر جشنواره هنر رضوان گفت: یک شاخه دیگر هم مثال عینی حوزه سوغات زیارت است. در مشهد بالغ بر سه الی چهار هزار میلیارد تومان سوغات عرضه می شود و بیش از 75 درصد سود حاصل از عرضه سوغات در جیب چینی ها می رود.
فراموش شدن الگوی خرید سوغات
وی با بیان اینکه حتی الگوی خرید سوغات در مشهد رو به فراموشی است، افزود: امروز کمتر زعفران و زرشک به عنوان سوغات مشهد شناخته می شود و بیشترین خرید سوغات زائران بر اساس آمار پوشاک، کفش و اسباب بازی است و حتی برخی از مسافران با دید یک تیر و دو نشان، علاوه بر سفر مایحتاج عمومی زندگی خود را نیز از مشهد خریداری می کنند؛ در حقیقت در این زمینه نگاه فرهنگی و اقتصادی نداشته و نتوانسته ایم الگو و شاخص بصری داشته باشیم و پاسخ جدی به این نیاز جامعه بدهیم.
یک پسر اضافه کرد: کارخانجات نساجی طرح وطنی ندارند و در محوصلاتشان کمترین استفاده را از آرایه های ایرانی اسلامی در لباس ها می بینیم. این در حالی است که بر اساس تجربه یک بازار جدی و پرتقاضایی برای جامعه طراحان وجود دارد.
وی گفت: جشنواره هنر رضوان در سال اول بر اساس یک سیاست مشخص با عملکرد محدود است تا تکلیف هنرمند مشخص باشد و هم سنجش آثار سهل تر خواهد بود.
یک پسر با بیان اینکه جشنواره هنر رضوان برای هویت بخشی به ظاهر محصولات سبک زندگی طراحی شده، گفت: با تعریف روش هایی که در حوزه طراحی دنبال می شود اتفاقی را رقم بزنیم که در حوزه محصولات فرهنگی شاهد نگاه تازه محصولات باشیم؛ در واقع این جشنواره تلاشی است برای آشنایی بیشتر هنرمندان با نمادهای موجود در تزئینات حرم مطهر رضوی و کاربردی کردن آن ها در تزئین اسباب زندگی.
وی افزود: جشنواره در سال اول برگزاری است و نیازمند همراهی اقشار مختلف جامعه طراح است و با بخش های مختلفی در حیطه سوغات فرهنگی زائر مواجه هستیم مانند بحث پوشاک، اسباب بازی، زیورآلات شخصی و... .
یک پسر با بیان اینکه فراخوان جشنواره در زمستان 97 به صورت رسمی منتشر  شد و تا 15 خرداد سال 98 فرصت دریافت آثار است، اظهارکرد: طبیعتا برای گسترش و تبیین بهتر موضوع جشنواره برای جامعه هنرمندان کارگاه هایی در سطح کشور، دانشگاه ها و مراکز فنی حرفه ای پیش بینی شده که از ابتدای سال در شهرهای مختلف برگزار می شود.
جشنواره هنر رضوان در سه بخش اصلی نقشی برای زندگی، زینت تحصیل و در جست و جوی هویت تشکیل خواهد شد که در بخش اول طراحی آرایه برای تزئین «محصولات کاربردی» شامل جانماز و سجاده، نگین و زیورآلات، روسری زنانه، تیشرت مردانه، بلوز کودکانه، مجموعه کاسه بشقاب و لیوان و تابلو نقش برجسته است که شرکت در این بخش منوط به ارائه حداقل یک پیکر نما از میان اشیا فوق است.
در بخش دوم طراحی« آرایه» برای تزئین مجموعه نوشت افزار شامل مجموعه کامل جلد دفتر و دفترچه یادداشت، بدنه کلاسور و جامدادی و یک هدیه متناسب با طرح و مخاطب به انتخاب طراح است که برای شرکت در این طرح می بایست اثر ارسالی در برگیرنده مجموعه کامل فوق الذکر برای یکی از گروه های بزرگسال  یا کودک و نوجوان باشد همچنین به کار گیری کاراکترهای انسانی و نمادهای معماری حرم رضوی( گنبد، گلدسته، سقاخانه و ...) همراه با منابع جشنواره برای گروه کودک و نوجوان آزاد است و در بخش سوم طراحی «آرایه» برای تزئین« بسته بندی محصولات نان قدس رضوی» شامل: گرافیک بسته بندی محصولات پذیرایی براساس مشخصات ارائه شده در بخش شیوه نامه جشنواره است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.