منابع نزدیک به ائتلاف الفتح پس از شنیدن اخبار تحرکات حیدر العبادی علیه نخست‌وزیر فعلی، با هدف کنار زدن او از رأس دولت عراق، می‌گویند او در «رؤیاهای خود غرق شده» و دنبال تصاحب دوباره کرسی نخست‌وزیری است.

تحرکات خصمانه علیه نخست‌وزیر عراق؛ "العبادی" هنوز در سودای قدرت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، این روزها خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه طی هفته‌های آتی جبهه‌ای علیه «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق تشکیل خواهد شد.

روزنامه «الاخبار» لبنان گزارش داد که هدف کسانی که این برنامه را کلید زده‌اند، این است که عبدالمهدی را برکنار و العبادی را به عنوان نخست وزیر معرفی کنند.

هدایت این سناریو بر عهده العبادی (رهبر ائتلاف النصر) است تا بتواند بار دیگر به عرصه سیاسی بازگردد. به گفته افراد نزدیک به العبادی، انگیزه اصلی این تحرکات، «مکانیزم تشکیل کابینه کنونی» است؛ کابینه‌ای که با توافق دوجانبه بین ائتلاف‌های «سائرون» (تحت حمایت مقتدی صدر رهبر جریان صدر) و «الفتح» (به رهبری هادی العامری دبیر کل سازمان بدر) تشکیل شد.

به گزارش الاخبار، هر چند که طرفین، نماینده ائتلاف‌های «الإصلاح» و«البناء» هستند، ولی سایر طیف‌های سیاسیِ حاضر در دو ائتلاف، از برآیند این توافق راضی نبودند. الاخبار نوشت، منابع نزدیک به «عمار الحکیم» رهبر حزب «تیار الحکمه» اعلام کردند که «ما از کابینه حمایت می‌کنیم، ولی بر این باوریم که توسط سائرون، الفتح و حزب دموکراتیک کردستان اداره می‌شود... [کابینه] باید عملکرد خود را اصلاح کند؛ ما بخشی از آن محسوب نمی‌شویم و مسئولیت اشتباهات آن را بر عهده نمی‌گیریم».

منابع نزدیک به العبادی و الحکیم الفتح و سائرون را به تقسیم کیک قدرت متهم کردند و طبق این گزارش گفته‌اند، پس از اینکه «الفتح و سائرون کیک کابینه را بدون رجوع به همپیمانان خود تقسیم کردند»، هیچ پست وزارتی یا درجه خاصی نگرفتند.

در مقابل، منابع نزدیک به ائتلاف الفتح درباره این تحرکات اعلام کردند که این اقدام «نمی‌تواند اپوزیسیونی تشکیل دهد و نمی‌تواند با بازگشت العبادی به عنوان نخست وزیر، به هدف خود برسد». اما الاخبار اعلام کرد که العبادی مدعی است که صدر حامی این اقدام وی است و هنگام عدم حمایت از دولت عبدالمهدی، به او خواهد پیوست.

کسانی که با العبادی دیدار کرده‌اند به نقل از وی می‌گویند که مقتدی صدر با نخست وزیری وی موافق است. منابع الفتح اما در واکنش به این ادعاها اعلام کردند که العبادی «در رؤیاهای خود غرق شده است» و صدر در حال حاضر، العامری را قربانی نخواهد کرد و با العبادی در توافقی شریک نخواهند شد که شاید «نوری المالکی» رهبر «ائتلاف دولة القانون» شریک آن باشد.

منابع الاصلاح اما اصرار دارند که «گزینه تبدیل العبادی-الحکیم به اپوزیسیون [کابینه عبدالمهدی] تا حد زیادی قطعی شده است» و پایه‌های این اپوزیسیون، ائتلاف بین العبادی، الحکیم، المالکی، «جمال الکربولی» رهبر «حزب الحل» و «شاسوار عبد الواحد» رهبر «حراک الجیل الجدید» است و احتمالا حزب «الاتحاد الوطنی الکردستانی» نیز بعدا به این قافله خواهد پیوست.

برخی از پایگاه‌های خبری عراق روز گذشته از تشکیل ائتلاف سیاسی جدیدی خبر دادند که از الاصلاح  و البناء تشکیل خواهد شد. این رسانه‌ها تأکید کردند که «العبادی، المالکی و الحکیم در حال ایجاد یک ائتلاف سیاسی جدید هستند... و مذاکرات در این خصوص به مراحل مهمی رسیده است».

به گزارش الاخبار، در صورتی که این ائتلاف تشکیل شود، العبادی ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. وی در جریان سفر اخیر خود به نجف، طرح خود را با مراجع دینی (به جز آیت الله سید علی سیستانی که حاضر به ملاقات با وی نشد) مطرح کرد تا موافقت آنان را جلب کند. الحکیم و برخی دیگر نیز در حال بهره‌برداری از «اشتباهات» رقبای خود در راستای تشکیل این ائتلاف جدید هستند.

منابع نزدیک به العبادی گفتند که «ما پرونده‌هایی را در باره ناکامی کابینه جمع‌آوری می‌کنیم. این حق ماست... بر اساس تجربه قبلی ما در حکومت، از حمایت داخلی و بین‌المللی برخورداریم».

منابع نزدیک به الحکیم نیز اعلام کردند که حمایت وی از این اقدام، بر اساس قاعده «حمایت از اقدامات دولتی مثبت و تعامل سیاسی و اقتصادی با همه کشورهاست».

بنا بر این گزارش، در خصوص المالکی باید گفت که تلاشهایی وجود دارد تا او را به یک ائتلاف جدید جذب کند؛ زیرا برهم صالح رئیس جمهور عراق نپذیرفت که المالکی معاون اول وی شود، ولی او همچنان مخالف هر گونه طرح و اقدامی است که بتواند العبادی را به نخست وزیری برگرداند.

در خصوص حمایت بین‌المللی نیز، افراد نزدیک به العبادی می‌گویند که واشنگتن «از دولت عبدالمهدی که در مواضع اخیر خود ثابت کرد که به محور ایران وابسته است، رضایت ندارد»، ولی منابع نزدیک به الحکیم با این اظهارات مخالف هستند و تأکید دارند که ایفای نقش معارض، «به معنای سرنگونی کابینه نیست».

ائتلاف دولة القانون و النصر در گرو چشم‌پوشی العبادی از رؤیای نخست وزیری است

در همین ارتباط، «سامی العسکری» از رهبران ائتلاف دولة القانون از احتمال ادغام قریب‌الوقوع النصر و دولة القانون خبر داد و در عین حال تأکید کرد که «ادغام النصر و القانون زمانی محقق خواهد شد که العبادی از رؤیای نخست وزیری دست بردارد».

پایگاه خبری «اخبار العراق» به نقل از العسکری گزارش داد که «العبادی همچنان امیدوار است که نخست وزیر شود... و برخی از همپیمانان العبادی به او وعده داده‌اند که یک سال بعد، نخست وزیر خواهد شد».

وی در پایان خاطر نشان کرد «ائتلاف الاصلاح خواستار برکنار عبدالمهدی بوده و بر این مسئله حساب باز کرده است».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.