چهارمین برنامه از سلسله برنامه‌های سه‌شنبه‌های فرهنگی مربوط به مراسم رونمایی از سکه‌های اهدایی به موزه آستان قدس رضوی (از سلوکیان تا صفاریان) روز گذشته در گنجینه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد.

رونمایی از سکه‌های تاریخی اهدایی به موزه حرم

حسین مروج/

چهارمین برنامه از سلسله برنامه‌های سه‌شنبه‌های فرهنگی مربوط به مراسم رونمایی از سکه‌های اهدایی به موزه آستان قدس رضوی (از سلوکیان تا صفاریان) روز گذشته در گنجینه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد.

اهدای ماحصل یک تلاش 15 ساله

واقف و اهداکننده شیرازی سکه‌های اهدایی به آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: این مجموعه سکه از دوره سلوکیان تا صفاریان مشتمل بر 104 سکه تاریخی و ارزشمند است که در مدت حدود 15 سال آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌ام.

علی اطاعت ادامه داد: از کودکی به مطالعه کتاب‌های تاریخ ایران علاقه‌مند بودم و درباره تاریخ ایران روحیه حقیقت‌جویی، مرا به جست‌وجو در جهت یافتن مستندترین و مستدل‌ترین اسناد تاریخی یا همان سکه‌ها سوق داد.

اطاعت بیان داشت: بهترین راه حفظ این مجموعه را وقف آن دانستم و با سفر به مشهد و چندین مرتبه بازدید از موزه‌های آستان قدس رضوی و ظرفیت‌ها و امکانات این موزه‌ها و مشاهده گنجینه سکه، تمبر و مدال آستان قدس رضوی و ماندگاری حرم مطهر امام رضا(ع) و موزه‌های آن، تصمیم گرفتم این مجموعه 104 سکه‌ای را تقدیم بارگاه مطهر حضرت امام هشتم(ع) کنم.

در مجموعه سکه‌های اهدایی آقای علی اطاعت به موزه آستان قدس رضوی 104 سکه تاریخی و ارزشمند از سلسله‌های سلوکی، اشکانی، الیمایی، شاهان پارس، ساسانی، عرب ساسانی، عرب طبری، بنی‌امیه، بنی‌عباس، سلجوقی، آل‌بویه و صفاریان وجود دارد.

نگاهی به سکه‌های شاخص این مجموعه

مهم‌ترین، درشت‌ترین و بزرگ‌ترین سکه این مجموعه، سکه نقره تترادراخم اتوفرادات دوم از شاهان سلسله پارس است که قدمت آن به نیمه نخست سده دوم پیش از میلاد برمی‌گردد و ضرب پارس دارد.

از نظر هنری نیز سکه درهم نقره مربوط به لیث بن علی صفار از سلسله صفاریان شاخص‌ترین سکه این مجموعه است که در سال 297 تا 298 هجری قمری در استان فارس با خط خوش و زیبای کوفی ضرب شده است.

ریزترین سکه این مجموعه مربوط به سکه نقره ابول شاهپور اول از سلسله ساسانی مربوط به سال 241 تا 272 میلادی است که کمتر از یک گرم وزن دارد.

سکه بغدات مربوط به سرسلسله شاهان پارس (نیمه نخست سده سوم پیش از میلاد) نیز از قدیمی‌ترین سکه‌های این مجموعه است.

سکه دراخم نقره مهرداد دوم از شاهان سلسله اشکانی (91 تا 121 پیش از میلاد)، سکه درهم خسرو دوم (خسرو پرویز) از شاهان سلسله ساسانی (591 تا 628 میلادی)، سکه درهم نقره غرب ساسانی با نام خسرو ساسانی با سال ضرب سال 41 هجری قمری برابر با خلافت امام علی(ع)، سکه درهم نقره ولید بن عبدالملک اموی (ضرب سال 90 هجری قمری) از دیگر سکه‌های ارزشمند این مجموعه است.

در پایان این مراسم نیز به رسم یادبود هدیه‌ای ارزشمند به واقف و اهداکننده این مجموعه آقای علی اطاعت از شیراز تقدیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.