وزارت خارجه آمریکا در گزارشی که به تازگی منتشر شده بر پایه ادعاهای اثبات‌نشده رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران تلاش کرده ایران را به نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متهم کند.

وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض «ان‌پی‌تی» متهم کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، در راستای تلاش برای افزایش فشارها بر ایران در گزارش تازه‌ای که وزارت خارجه این کشور تحویل کنگره داده ایران را به نقض «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) متهم کرده است. 

پایگاه المانیتور خبر داد وزارت خارجه آمریکا در این گزارش که سالانه آن را برای ارائه ارزیابی دولت این کشور از وضعیت پایبندی کشورها به پیمان‌های کنترل تسلیحاتی تهیه می‌کند تلاش کرده از رهگذر متهم کردن ایران به ان‌پی‌تی، تهران را ناقض توافق هسته‌ای برجام هم معرفی کند. 

در گزارش دولت دونالد ترامپ اشاره‌ای به تأییدهای پی‌درپی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی کامل ایران به تعهداتش ذیل برجام و حتی دستگاه‌های اطلاعاتی خود آمریکا نشده است. 

ادعاهای جدید تا حد زیادی بر اساس ادعاهای اثبات‌نشده‌ای مطرح شده‌اند که رژیم صهیونیستی اخیراً علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته با انتشار اسنادی ادعایی گفت ایران با نقض ان‌پی‌تی اقدام به خارج کردن مواد و تجهیزات هسته‌ای از یک سایت کرده است. 

در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره بر اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده، وزارت خارجه آمریکا در گزارش جدید ادعا کرده تهران قصد دارد «برنامه هسته‌ای تسلیحاتی» خودش را در آینده احیا کند. واشنگتن ادعا کرده این موضوع نقض بالقوه معاهده ان‌پی‌تی به شمار می‌رود.

ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش با گزارش‌های قبلی خود دولت آمریکا هم تفاوت دارد. دولت آمریکا در گزارش سال گذشته خود تصریح کرده بود مسائل مربوط به ان‌پی‌تی در قالب توافق هسته‌ای برجام حل و فصل شده‌اند. آخرین باری که دولت آمریکا مدعی شده ایران به مفاد ان‌پی‌تی متعهد نبوده سال ۲۰۰۵ و در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش بود. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.