سیدموسی خادمی با بیان اینکه ‌در استان سد تنظیم‌کننده‌ای برای سیل نداشتیم، گفت: سیل یک فاجعه بزرگ مالی و اقتصادی را در ‌لرستان رقم زد که به‌ زعم من این استان را سال‌ها به‌عقب انداخت.

استاندار لرستان: سد تنظیم‌کننده‌ای برای مهار سیل نداشتیم /‌ سیل لرستان را سال‌ها به‌عقب برد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سیدموسی خادمی استاندار لرستان، در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، ضمن تبریک میلاد عالم بشریت اظهار داشت: رئیس جمهور امروز ما را در استان زیبا و در عین حال مجروح لرستان مفتخر کردند. 

وی افزود: از عنایات قبلی ریاست جمهور که در تمام زمان این حوادث به‌طور مستمر پیگیر وضعیت بودند و همواره دستورات لازم را برای رسیدگی به وضع مردم به‌ویژه نجات آنها مورد تاکید قرار می‌دادند، تشکر می‌کنم،  همچنین برای اعزام نمایندگان ویژه به استان، معاونان رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی، وزیر بهداشت و درمان، وزیر ارتباطات و فناوری، وزیر راه و شهرسازی، وزیرآموزش و پروش، جهاد کشاورزی و ... که در این چند روز همه آنچه را که در توان داشتند به دستور رئیس‌جمهور برای لرستان به کار گرفتند و به ما در مدیریت بحران کمک کردند، تشکر می‌کنم.

استاندار لرستان عنوان کرد: از نمایندگان مجلس و کسانی‌که برای ابراز همدردی به استان لرستان تشریف آوردند، تشکر می‌کنم؛ هم‌چنین از حضور نماینده ولی‌فقیه در لرستان و برخی نمایندگان مجلس در این جلسه تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه ‌با توجه به اینکه حجم سیل در پلدختر زیاد بود خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشتیم، اظهار داشت: در رودخانه خرم‌آباد ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه خروج آب داشتیم در حالی که ظرفیت آن ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه و در رودخانه تیره دورود هم ۵۵۰ مترمکعب بر ثانیه خروجی آب بود در حالی که ظرفیت آن ۳۸۰ مترمکعب بر ثانیه بود و این در واقع فراتر از ظرفیت‌هایی است که در گذرگاه آب وجود داشت.

وی افزود: عامل طبیعی سیل با برخی از عوامل غیرطبیعی جمع شد و یک فاجعه بزرگ مالی و اقتصادی را در استان لرستان رقم زد که به‌زعم من این استان را سال‌ها به عقب انداخت.

استاندار لرستان عنوان کرد: افزایش تراز سد سیمره ما را مجبور کرد که ۱۱ روستای استان را تخلیه کنیم و در کنار آن پدیده زمین رانش در ۴۱ نقطه از استان شکل گرفت که باعث تخلیه برخی روستاها و خسارت به منازل شد.

وی بیان کرد: با کمک آن‌چه در مدیریت بحران، وزارت کشور و سازمان هواشناسی به ما اطلاع داده می‌شد سه کار مهم ازجمله افزایش گذردهی آب از رودخانه‌ها از طریق افزایش ارتفاع و عمق و حذف موانع انجام دادیم، سیایت دوم ما هشداردهی بود که در این خصوص حتی از قوه قهریه هم استفاده کردیم، هم‌چنین برای آب‌گرفتگی‌ها آمادگی کامل داشتیم.

‌خادمی گفت: در سیل اخیر ۱۸ شهر و ۱۲۰۰ روستا درگیر سیلاب و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند و ۶۰۰۰   واحد تجاری، راه ۸۷۰   روستا، برق ۱۱۴۵ روستا، ارتباط تلفنی ۳۶۰ روستا و ۱۰ شهر، گاز ۱۸۲ روستا و آب ۱۰ شهر قطع شد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: حدود هزار کیلومتر راه روستایی و شهری و ۷۴۰ حلقه پل از بین رفت که ۱۵۰ حلقه پل بالای ۲۰ متر بود؛ همچنین ۶۰ هکتار زمین زراعی از بین رفت و هزار هکتار زمین به‌طور کامل وجود ندارد و تبدیل به مسیل رودخانه شده‌است.

خادمی اظهار داشت: ۲۱ هزار متر مکعب از مزارع پرورش ماهی و ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ در سیل از بین رفته و در حوزه کشاورزی نزدیک ۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت‌دیده‌ایم؛ بخش شیرین این قصه افزایش سرمایه اجتماعی در استان بود و همه نهادهای عمومی و خدماتی و وزارتخانه‌ها پای‌کار آمدند که جای تشکر دارد؛ هم‌چنین امدادرسانی به همه سیل‌زدگان انجام‌شده و در حال حاضر باید کارهای اساسی انجام دهیم.

استاندار لرستان عنوان کرد: بازسازی منازل، اسکان بین اضطراری و موقت باید تعیین‌تکلیف شود؛ هم‌چنین نیاز داریم که تسریع در پرداخت وام‌های معیشتی، وام بلاعوض و تهیه لوازم منزلی که در این سیل از بین رفته، انجام شود؛ هم‌چنین زمین جدید باید تأمین کنیم و نیاز داریم که تسهیلات مربوط به کشاورزان سریع‌تر انجام شود؛ انتظار داریم ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی در شش‌ماهه اول سال برای استان انجام شود.

وی بیان کرد: مهم‌ترین بحث این است که ما در استان سد تنظیم‌کننده‌ای برای سیل نداشتیم، کل سدهای استان لرستان با دبی بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب آب خروجی از استان، فقط ۲۰۷ میلیون مترمکعب یعنی کمتر از یک درصد ذخیره آب کشور است، هم‌چنین کل سدهای در حال ساخت ظرفیتی کمتر از ۲۳۰ میلیارد مترمکعب است.

خادمی گفت: انتظار داریم بازنگری در تخصیص آب وزارت نیرو، سدسازی و آبخیزداری در لرستان مدنظر قرار گیرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.