معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرداختی از جیب، بدترین نوع تأمین منابع در نظام سلامت پولی است که هزینه در موقع دریافت خدمت پرداخت می‌شود، در واقع سوبسید فقیر به‌غنی است.

 پرداختی از جیب بدترین نوع تأمین منابع در نظام سلامت پولی است

به گزارش قدس آنلاین، ایرج حریرچی در مراسم افتتاح واحدهای آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی، عروق محیطی، تخت‌های ممتاز و تخت‌های مراقبت ویژه بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی که در هتل درّ نجف برگزار شد، گفت: اصلی‌ترین هدف نظام سلامت این است که سلامت مردم را افزایش دهد و به‌دلیل گران‌بودن هزینه‌های سلامت، هدف دوم را محافظت مالی مردم در برابر خدمات عنوان کرده که چند موضوع شامل اینکه مردم در برابر هزینه‌های بهداشت و درمان فقیر نشوند، دچار هزینه‌های کمرشکن نشوند و همچنین پرداختی از جیبشان به‌حداقل برسد، می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هدف سوم کسب رضایت مردم است که باز هم به‌مسایل مالی وابسته است و هدف چهارم کارایی است، به این معنا که با پول کمتر سلامت بیشتری به‌دست آید.

وی با بیان اینکه بدترین نوع فقر، فقر ناشی از بیماری است، اظهار کرد: وقتی علت فقر بیماری است، در سیکل معیوبی قرار می‌گیرد و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر سالانه ۱۰۰ میلیون نفر به‌خاطر هزینه‌های بهداشتی و درمانی زیر خط فقر می‌روند، در حالی که نیمی از مردم دنیا خدمات بهداشتی و درمانی ناقص دریافت می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این آمار در کشور ما قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۸۳ درصد بود، ادامه داد: این آمار به این معنا است که سالانه ۸۳ درصد زیر خط فقر قرار می‌گرفتند که پس از اجرای طرح تحول سلامت اتفاقات مهمی رخ داد.

حریرچی متذکر شد: پرداختی از جیب، بدترین نوع تأمین منابع در نظام سلامت پولی است که هزینه در موقع دریافت خدمت پرداخت می‌شود، در واقع سوبسید فقیر به‌غنی است که متوسط آن در دنیا ۱۸ درصد است و در کشور ما قبل از طرح تحول سلامت ۵۰ درصد بوده و در سال ۹۵ به ۳۵.۱ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: طبق قانون در برنامه ششم باید این آمار به‌زیر ۲۵ درصد برسد، بنابراین ما هنوز دچار مشکل هستیم، البته به‌طور معمول هیچ دولتی در دنیا نمی‌تواند همه این هزینه‌ها را تأمین کند و در اروپا و آمریکا نیز این اتفاق نمی‌افتد در حالی که ۷۰ درصد بیمارستان‌ها در چند ایالت آمریکا خیریه است، اما هیچ چیزی عاید سمن‌ها و خیران نمی‌شود و توسعه بیمارستان را هم تأمین نمی‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: بسیاری از سخنان دین ما به‌زبان علمی توسط مجامع بین‌المللی دنیا مطرح می‌شود و شعار اصلی آنان نیز این است که هیچ خدمتی در نظام سلامت نباید ارائه شود، مگر اینکه فقرا از آن بهره‌مند شوند.

حریرچی با اشاره به اینکه ۳ درصد بیمارستان‌های کشور خیریه است، متذکر شد: فقرا به بیشتر بیمارستان‌های خیریه ما نمی‌توانند مراجعه کنند، در واقع اصلاً امکان ورود فقرا وجود ندارد، مگر اینکه خیران بتوانند هزینه را پرداخت کند.

وی اضافه کرد: تجربه ثابت‌ شده جهانی این است که اگر خدمات با تخفیف ارائه شود، هم چیزی عاید فقرا نمی‌شود، بنابراین از خیران درخواست دارم که اگر قصد راه‌اندازی درمانگاه یا بیمارستانی با پذیرش روزی یک‌هزار بیمار را دارند، لطفاً مرکزی با امکان پذیرش روزانه ۱۰۰ بیمار راه‌اندازی کنند و در مقابل به‌مدت ۱۰ سال از او حمایت کنند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بیمارستان‌های خیریه قم، مشهد یا تهران نیز مشاهده کرده‌ام که افراد طبقه متوسط به‌بالا مراجعه می‌کنند و در واقع کسانی هستند که توان مالی استفاده از بیمارستان خصوصی را ندارند و تمایلی به‌استفاده از خدمات دولتی هم ندارند.

حریرچی بیان کرد: اشکال از ما است که شاید ما برنامه‌ریزی خوبی نکرده‌ایم، بنابراین باید در این زمینه برنامه‌ریزی صورت گیرد تا فعالیت‌های این حوزه گسترش پیدا کند و فقرا و محرومان نشانه‌گیری شوند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشریح کرد: ترجیح ما این است که خیران مرکز درمانی بسازند و خودشان آن را اداره کنند، در غیر این صورت می‌توانند با ساخت مرکز درمانی، برای اداره آن را در اختیار دولت بگذارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.