برخی مراکز مختلف آماردهی و متولیان موضوع آب در کشور می‌گویند بارندگی‌های امسال در 51 سال گذشته بی‌سابقه بوده و این وضعیت در حوضه آبریز غرب و جنوب غرب کشور هم شرایط شدیدی‌تری داشته است.

قول‌ها و امیدهای دولت برای سیل‌زدگان

مسعود بصیری/

برخی مراکز مختلف آماردهی و متولیان موضوع آب در کشور می‌گویند بارندگی‌های امسال در 51 سال گذشته بی‌سابقه بوده و این وضعیت در حوضه آبریز غرب و جنوب غرب کشور هم شرایط شدیدی‌تری داشته است. طبیعی است که این حجم بارندگی می‌تواند منجر به ایجاد سیل و خسارت‌هایی در کشور شود که همین اتفاق هم افتاد و از روزهای پایانی سال گذشته وضعیت زندگی برای برخی مردم کشورمان سخت‌تر شد و به سرعت دامنه خسارت‌ها از شمال کشور به غرب، جنوب، جنوب غربی و بعد به شرق کشیده شد.

شاید به دلیل تعطیلات عید و شاید هم به دلیل ضعف اطلاع رسانی دستگاه‌های مسئول یا به هر دلیل دیگری روزهای نخست دولت از نظر آمادگی برای برخورد با حادثه سیل با یک چالش جدی مواجه شد و بخصوص حضور نداشتن استاندار گلستان و سپس حضور نیافتن رئیس جمهور در میان سیل‌زدگان حاشیه‌های زیادی را برای دولت به وجود آورد و حتی به رد و بدل شدن برخی مهاجه‌های رسانه‌ای هم کشیده شد.

سرانجام در روزهای اخیر رئیس جمهور به جمع مردم سیل‌زده لرستان، ایلام و خوزستان رفت. او ضمن همدردی با مردم مناطق سیل زده تصریح کرد که «دولت همه تلاشش را برای بازسازی منازل مردم به کار خواهد بست و تردیدی نیست که ملت ایران از این آزمایش بزرگ کاملاً موفق و پیروز بیرون خواهد آمد و دولت نیز پا به پای مردم و با همه امکانات در مسیر رفع مشکلات مردم حرکت خواهد کرد».

او البته به صورت تلویحی هم به ویدئویی که چندماه پیش نتانیاهو درباره خشکسالی در ایران منتشر کرده بود، اشاره‌ای کرد و گفت: «در سالیان طولانی غرب در تحریم‌ها و تبلیغات خود عنوان می‌کرد که خشکسالی ایران را از بین خواهد برد و به صراحت چنین تبلیغ می‌کردند که دریاچه ارومیه خشک خواهد شد و قابل احیا نیست؛ بنابراین شمال غرب ایران کاملاً غیرقابل سکونت خواهد بود و بقیه نقاط کشور را نیز گرد و غبار و ریزگردها از بین خواهد برد و با این نوع تبلیغات بذر یأس و ناامیدی را در ذهن مردم پراکنده می‌کردند. خداوند متعال در بهار امسال ضربه اساسی را بر این تفکر استکبار جهانی و صهیونیسم وارد کرد، البته خسارت سیل خیلی زیاد است، اما خداوند متعال هم رحمت نازل کرده و هم در کنار آن زحمت نیز فراهم شده است که با کمک و اتحاد و همدلی می‌توانیم از شرایط کنونی عبور کنیم. نزول باران یعنی حیات، نشاط و بقا و نسبت به سال‌های قبل رقم بسیار بالایی به حجم ذخایر آبی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته اضافه شد. به عبارتی حدود 480 میلیارد متر مکعب آب وارد سرزمین ایران شد. اگر بخواهیم یک متر مکعب از آب دریا را در کنار ساحل شیرین کنیم، حدود 4000 الی 5000 تومان هزینه خواهد داشت، اما خداوند با سیل اخیر، سرمایه، ثروت و نعمت بزرگی را در اختیار ما قرار داد».

اجاره مسکن موقت را پرداخت خواهیم کرد

او از نگرانی‌های خود در زمان سیل آق‌قلاهم گفت و اظهار داشت: حادثه سیل در آق‌قلا و پلدختر بسیار اندوهناک و تأثرانگیز بود و زمانی که این حوادث اتفاق افتاد، شب بسیار سختی را داشتم و مدام با مسئولان در تماس بودم تا هر چه زودتر بتوانیم از شرایط خطر عبور کنیم.

رئیس جمهور ضمن تشکر از همه دستگاه‌های درگیر در حادثه سیل با بیان اینکه امروز مسئولیت سنگینی بر دوش دولت، همه نهادها و نیروهای مسلح گذاشته شده است، اظهار داشت: در حادثه اخیر همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی مشغول تلاش شبانه‌روزی بودند و به وجود مسئولان و مدیران وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و سپاه و ارتش افتخار می‌کنم.

روحانی با بیان خاطره‌ای از حضور در مناطق سیل‌زده و درخواست‌های یکی از سیل‌زدگان که تا جبران خسارات در کنار ما باشید، ادامه داد: دولت در کنار مردم مناطق سیل‌زده هست و به هیچ عنوان آنان را فراموش نمی‌کند و همه ما مسئولان در حد توان در کنار مردم خواهیم بود و جبران خواهیم کرد و از مردم نیز می‌خواهم در حد امکانات و توان خود به مردم مناطق سیل‌زده کمک نمایند. همچنین دولت اجاره مسکن موقت سیل‌زدگان را تا زمانی که منازلشان بازسازی شود، پرداخت خواهد کرد.

دیگر در حریم رودخانه‌ها اجازه ساخت و ساز نمی‌دهیم

روحانی با تأکید بر اینکه مسئولان باید قدر فرصت خدمت را بدانند، اظهار داشت: دوران دولت‌ها تمام می‌شود و دوره مسئولیت‌ها زودگذر است، اما افتخارات ملی برای همیشه در تاریخ ماندگار است و ملت ایران در کنار مسئولان خود در حادثه اخیر افتخار بزرگی را خلق کردند.

رئیس جمهوری با اعلام انتصاب وزیر کشور به عنوان فرمانده ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده در جمع اهالی یکی از روستاهای ایلام گفت: دولت در راستای بازسازی مناطق سیل‌زده تصمیماتی اتخاذ کرده که بر مبنای آن منازلی که دچار خسارت شده‌اند، بازسازی و آن دسته از منازلی که در حریم رودخانه‌ها قرار داشتند، در منطقه‌ای دیگر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ساخته خواهند شد.

روحانی با اشاره به اینکه برای تأمین لوازم منزل مردم نیز اعتباراتی مشخص شده است، گفت: ‌باید تلاش کنیم تا به جای اعطای اعتبارات نقدی برای تهیه لوازم منزل، به مردم لوازم اساسی زندگی داده شود.

رئیس جمهوری اظهار داشت:‌ ساختمان سازی در کنار رودخانه‌ها، مسیل‌ها و حتی در داخل رودخانه‌ها کار بسیار نادرست، خلاف قانون و غلط بوده است، می‌بینید اکثر خانه‌هایی که آسیب دیده معمولاً نزدیک و یا چسبیده به رودخانه هستند، ما اگر حریم رودخانه‌ها را مراعات می‌کردیم، حتماً خسارات ما کمتر می‌شد.

وی بیان داشت: دست کم این کار را همه دنبال کنید، شهردارها، بخشداران، فرمانداران، استانداران، وزارت نیرو و بخصوص قوه قضائیه همه دست به دست هم دهیم تا جایی که تخریب شده (دیگر ساختمان نسازیم) جایی که می‌سازیم جای مناسب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.