افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا با حضور معاون صدای رسانه ملی برگزار شد.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو آغاز به کار کرد/ معاون صدا: رادیو صدای صمیمی لحظه‌ها و رسانه‌ای آموزنده است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا، با حضور حمید شاه آبادی معاون صدا، نور الدین جعفری دبیر جشنواره، محمد اخگری رئیس کمیته و دبیر علمی اجلاس جهانی صدا برگزار شد.

در ابتدا جعفری دبیر جشنواره رادیو گفت: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو در فضای رقابتی سالم و مبتنی بر تکنیک و تجربه، فعالیت خود را آغاز می‌کند و هدف آن کمک به ارتقای برنامه سازی رادیویی است. ارتقای مهندسی ساختار و محتوا و نگاه بدیع به موضوعات جدید، از جمله مهمترین اهداف و ملاک های داوران و هیئت انتخاب جشنواره بود.

دبیر جشنواره رادیو تصریح کرد: موضوعاتی مثل ۴۰ سالگی انقلاب، ایثار و فداکاری، محیط زیست، کالا و تولید ایرانی از موضوعاتی بودند که در انتخاب داوران مورد توجه قرار گرفتند.

وی درباره بخش مردمی این رویداد هم عنوان کرد: مخاطب مردمی بستر ارتباطی مناسب و به نوعی سپردن کار تخصصی به «مخاطب تخصصی» است. خوشبختانه این بخش با استقبال مردم روبرو شد.

جعفری در توضیح درباره نتایج داوری آثار اعلام کرد: در کل ۶۲۳ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. در بخش آزاد ۱۷۶ اثر، در بخش ویژه ۱۵ اثر و در بخش مستمر و برنامه‌های جاری ۱۳۸ عنوان برنامه معرفی شد که جمع دقایق برنامه‌ها ۸۰۰ ساعت بود. همچنین در بخش بین‌الملل ۱۵۰ برنامه از سوی برنامه‌سازان داخلی و خارجی معرفی شد.

وی در پایان گفت: فرصتی فراهم شد تا متخصصان حوزه پژوهش با ما همکاری کنند. امید است برنامه سازان از نتایج این پژوهش‌ها بهره گیرند و برنامه‌های پژوهش محور تولید کنند.

در ادامه نوبت به اهدای بخش اول جوایز رسید.

جوایز بخش فضای مجازی

در بخش محتوای صدا محور ویدئویی لوح تقدیر و جایزه دوم به طور مشترک به برنامه «امیرکبیر» از زهره محقق (رادیو اینترنتی ایران صدا) و «رادیو سلامت» اثر سارا پورجعفر تقدیم شد. تندیس، لوح تقدیر و جایزه اول این بخش هم به برنامه «دهه نودی‌ها» ساخته مونا شکری تقدیم شد.

در بخش فضای  تعاملی در فضای مجازی، لوح تقدیر و جایزه دوم به رادیو گفتگو  برای برنامه «گفتگوی اقتصادی» از سمیرا اکبری تقدیم شد. تندیس، لوح تقدیر و جایزه اول این بخش هم به آذر شیشه گر برای برنامه «جوان ایرانی سلام» (رادیو جوان) رسید.

در بخش «فضای مجازی تعاملی رقابت بین شبکه‌ها» تندیس و جایزه به هادی زینالی از رادیو گفتگو اهدا شد.

جعفری در ادامه مراسم بیان کرد: ششمین اجلاس جهانی صدا با هدف ارتقای سطح کیفی برنامه‌های پژوهش محور و مستند و افزایش دانش برنامه سازی مبتنی بر علم روز و تحقیقات میدانی و تخصصی و طرح آخرین نظریات در حوزه رسانه رادیو، فرصتی  را فراهم کرده است تا مفاخر پژوهش و متخصصان حوزه‌های علوم متفاوت آگاهی‌های روز و نتایج پژوهش‌ها را در اختیار برنامه سازان قرار دهند. امید است برنامه سازان از نتایج و عواید این پژوهش‌ها که منتشر خواهد شد، بهره گیرند و برنامه‌های موفق و پژوهش محور تولید و ارائه کنند.

وی اظهار کرد: امیدوارم با همراهی همکاران برنامه‌ساز داخلی و خارجی روزهای خوبی را در جشنواره تجربه کنیم و در کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی که با هدف آموزش و ارتقای تخصصی سطح برنامه سازی و محتوایی برگزار می‌شود، این انتقال تجربه به خوبی صورت گیرد.

دبیر جشنواره بین المللی رادیو خاطرنشان کرد: شما میهمانان محترم خارجی مستحضر باشید که ایران دروازه تمدن چندین هزار ساله فرهنگ تمدن و هنر است. از شما به عنوان سفیران هنر از کشورهای مختلف تقاضا دارم، در این چند روز ایران را خوب بشناسید. این هنر شما سفیران خلاق خواهد بود که چهره واقعی ایران را در برنامه‌های آتی خود هنرمندانه به جهان معرفی کنید.

سپس اخگری رئیس کمیته و دبیر علمی اجلاس جهانی صدا گفت: صدا در عصر رسانه‌های نو دوران جدیدی را تجربه می‌کند. فناوری‌های نوین ارتباطی افق‌های تازه‌ای را به روی رادیو باز کرده است. بهره گرفتن از ظرفیت تعاملی اینترنت، انتشار محتوای کاربران در قالب پادکست، پیوند رادیو با رسانه اجتماعی، پیوند رادیو با تصویر در رادیو دیداری و ارائه خدمات مکان محور از جمله تحولات اخیر فناوری رادیو و صداست.

او درباره مقالات رسیده به دبیرخانه توضیح داد: با توجه به تحولات مذکور، فراخوان مقالات اجلاس در ۶ محور اصلی رادیو در عصر شبکه، رادیو و آینده‌پژوهی رادیو و نوآوری در برنامه سازی، رادیو و فرهنگ، رادیو و جامعه و رادیو و اقتصاد با همکاری اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU دانشگاه صدا و سیما از دی ماه ۹۷ اعلام شد. خوشبختانه با استقبال خوب پژوهشگران روبرو و در نهایت ۱۶۲ عنوان چکیده مقاله در دبیرخانه اجلاس پذیرفته شد.

رئیس کمیته و دبیر علمی اجلاس جهانی صدا پیرامون دستاوردهای ششمین اجلاس جهانی صدا گفت: تجمیع و گردآوری ادبیات تحقیق موجود معاونت صدا درباره رادیو با عنوان گنجینه پژوهشی رادیو و در قالب کتابخانه الکترونیک شامل ۷۰ عنوان کتاب، انتشار پنج عنوان کتاب شامل ۳ عنوان کتاب پژوهشی در همکاری با دانشگاه صدا و سیما، چکیده مقالات اجلاس ششم، چکیده پایان نامه‌های گروه رادیویی دانشگاه صدا و سیما طی ۱۰ سال گذشته، انتشار ۱۸۰ پایان نامه و دو عنوان کتاب آموزشی در همکاری با مرکز آموزش سازمانی از جمله دستاوردهای ما برای اجلاس ششم صداست.

وی افزود: برنامه ریزی برای حضور میهمانان خارجی در همکاری با اداره کل بین الملل سازمان جهت برگزاری پنل‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان و پژوهشگران و مدرسان بین المللی صورت گرفته است. 

اخگری در خصوص جمع بندی مقالات دریافتی اظهار کرد: مقالات دریافتی از نظر تنوع و تکثر موضوعی و رتبه علمی نویسندگان وضعیت مطلوبی داشتند. غالب مشارکت‌کنندگان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر بودند و حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز در اجلاس صدا چشمگیر است. نکته قابل توجه در مقالات دریافتی موضوع نوآوری در برنامه سازی رادیو و فرهنگ و رادیو بود. پژوهشگران بر مبنای نظریات علمی ظرفیت‌های بومی موجود در ادبیات و فرهنگ ایرانی را مورد مطالعه قرار داده اند که این نگاه پژوهشی از دیدگاه کمیته داوری اجلاس قابل تقدیر است.

رئیس کمیته و دبیر علمی اجلاس جهانی صدا خاطرنشان کرد: مقالات علمی محور رادیو در عصر شبکه و آینده‌پژوهی نوید بخش نگاه نو و آینده نگرانه پژوهشگران نسبت به رادیو است.

در ادامه، شاه آبادی معاون صدا ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا را در شرایطی آغاز می‌کنیم که بخش وسیعی از سرزمین پهناورمان دچار حادثه شده و جمع کثیری از هموطنان را بی خانمان کرده است؛ اما همین حادثه غمناک موجب شده تا صحنه‌های تابناک و درخشنده‌ای از مشارکت و همدلی مردم را شاهد باشیم. یکبار دیگر با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به دنیا فخر کنیم که چنین مردمانی داریم.

وی افزود: رادیو به عنوان یک رسانه فردگرا از دیرباز خانه فرهیختگان بوده است. به گونه‌ای که حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اندیشمندان صاحب نامی همچون استاد شهید مطهری و مهدی اخوان ثالث در آن قلم می‌زدند؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی رادیو به پایگاه مهمی برای معرفی و ترویج فرهنگ غنی ایران اسلامی تبدیل شد و توانست نقش بی بدیلی را در تمام عرصه‌ها و فراز و نشیب‌های چهل ساله ایفا کند.

معاون صدا عنوان کرد: رادیو اینک افتخار می‌کند با ۱۶ شبکه سراسری ملی و ده‌ها شبکه استانی بر قله‌ای رفیع ایستاده و حضوری موثر در تمامی عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد. جشنواره چهاردهم رادیو عرصه رقابت تنگاتنگ میان برنامه‌سازان امروز رادیوست که در آوردگاه رسانه‌ای خود را در تراز جهانی عرضه می‌کند.

شاه آبادی تصریح کرد: نسل جوان رادیو در کنار چهره‌های با تجربه آن امروز با امید آفرینی و ترویج روحیه نشاط، شادی و بهجت را در خانه مردم ایران به ارمغان می‌آورند. با استفاده از قالب‌ها و ساختارهای نو و با بهره مندی از تمام تکنیک‌های روز دنیا رادیو به رسانه‌ای تاثیرگذار در زندگی مردم ایران تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: در زمانی که با گسترش فضای مجازی و رسانه‌های موازی سخن از افول رادیو به میان می‌آید، رادیو ایران با ۴۰.۲ درصد شنونده و با میانگین یک ساعت و ۵۶ دقیقه در روز از استقبال قابل توجهی برخوردار است. اما همه این افتخارات ارزشمند تنها بخشی از ظرفیت میهن ماست. صدای جمهوری اسلامی در آغاز گام دوم انقلاب و در دهه پیش رو بایستی افق‌های نو را بشکافد. امروز رادیو یعنی صدای صمیمی لحظه‌ها؛ یعنی همگام و همراه مخاطب بودن. یعنی رسانه‌ای که نیاز مخاطب خویش را می‌شناسد و با طرح دیدگاه‌های خلاقانه و با بهره مندی از هنر برنامه سازی جذاب و نوین، تمرکز خویش را بر تقویت قدرت تفکر و خلاقیت مخاطب قرار می‌دهد.

شاه آبادی گفت: در این میدان نابرابر که از یک سو شاهد تولید انبوه و لجام گسیخته محتوا هستیم و از سوی دیگر با تنوع درگاه‌های انتشار مواجهیم، فقط آثاری در حافظه ملت باقی خواهند ماند که از پشتوانه فکری، توفیق و اتقان برخوردار باشند و کرامت مخاطب را حفظ کنند. تکریم مخاطب به آن است که با او نه در مقام یک شنونده منفعل که در مقام یک شنونده کنشگر روبرو شویم. تولیدات رسانه‌ای امروز رادیو صرفاً تولیدات سرگرم کننده نیست؛ بلکه رادیو به عنوان صدای صمیمی لحظه‌ها رسانه‌ای آموزنده و آرامش بخش و امید آفرین است که باید بر عنصر اندیشیدن تکیه کند. رسانه‌ای که می‌تواند و باید با تولید برنامه‌های تعاملی به افزایش درک شناختی مخاطب کمک کند و روحیه تفکر و ارتقای باورها و عنصر اندیشه را جایگزین تقلید کورکورانه کند.

معاون صدا پیرامون ششمین اجلاس جهانی صدا هم توضیح داد: ششمین اجلاس جهانی صدا با طرح ۶ شاخه اصلی، بستری پژوهشی و «اندیشه محور» را فراهم کرد و مایه خرسندی است که صاحب نظران و اندیشمندان با مشارکت فعال خود زمینه را برای تحقق این امور فراهم ساختند.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: روی دیگر سکه اما ارتقای تکنولوژی و فناوری‌های نوین است. باید اذعان کنیم که در این حوزه سنگرهای فتح نشده بسیاری پیش روی صدای جمهوری اسلامی است. رادیو در عصر شبکه و عصر فناوری‌های دیجیتال از موقعیت ممتاز و منحصر به فردی برخوردار است که می‌تواند پنجره جدیدی پیش روی خود بگشاید. امیدوارم این جشنواره که پس از ده ماه برنامه‌ریزی و تلاش کار خود را آغاز کرد، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی و با استفاده از اساتید ارجمند داخلی و خارجی هم در حوزه محتوا و هم در حوزه فناوری دستاوردهای قابل قبولی را به همراه داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.