پس از گذشت سالها ایستگاه های دوچرخه سواری شهرداری مشهد وضعیت مناسبی ندارند. برخی ایستگاهها هیچ دوچرخه ای ندارند. در برخی دیگر ، دوچرخه ها کیفیت مناسبی ندارندوبیشتر نیروهای متصدی هم از وضعیت حقوق و بیمه خود ناراضی اند.

ناخوش احوالی ایستگاههای دوچرخه مشهد درهفته سلامت/باید برای همه سنین دوچرخه تامین شود/احتمال تغییر پیمانکار

اول تا هفتم اردیبهشت ماه هر سال به عنوان هفته ملی سلامت نامگذاری شده است. سالها پیش به دلیل تعداد بسیار کم خودروها در سطح شهر، آسمان آبی و هوای پاک و تحرک ونشاط جز جدانشدنی زندگی مردمان بود. اما با افزایش تعداد خودروها و عادت کردن افراد جامعه به زندگی ماشینی، بسیاری از مشکلات از جمله کم تحرکی، آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ازدحام و شلوغی وبرخی مشکلات روحی و روانی ، بوجود آمد و سلامت جامعه را با مخاطره روبرو کرد.

اکنون و زمانی که ماشین زندگی بشر را احاطه کرده است ، کارشناسان دریافتند که استفاده از دوچرخه یکی از بهترین راهکارها برای حفظ سلامت و مبارزه با آفات زندگی ماشینی است. دربسیاری از کشورهای توسعه یافته استفاده از دوچرخه جای خودروهای تک سرنشین را گرفته و تازمانی که امکان استفاده از دوچرخه وجود دارد سراغ خودرو نمیروند. دراین کشورها و شهرها مقامهای مسوول وشهرداریها هم درحد توان خود زمینه استفاده مردم از دوچرخه را فراهم کرده اند.

درهمین راستا ، سالها پیش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تصمیم گرفت ایستگاه های رایگان دوچرخه را در سطح شهر راه اندازی کند تا دسترسی شهروندان به دوچرخه آسان تر و فرهنگ دوچرخه سواری بیشتر جای خود را در زندگی شهری باز کند. بهبود وضعیت عبور و مرور در شهر، کاهش تراکم ترافیک شهری و آلاینده ها و مشکلات پارکینگ و ایجاد فرصت های جدید شغلی برای جوانان از دیگر اهداف این طرح بود.

 اما پس از گذشت سالها ایستگاه های دوچرخه سواری شهرداری وضعیت چندان مناسبی ندارند. برخی هیچ دوچرخه ای ندارند. در برخی دیگر ، دوچرخه ها کیفیت مناسبی ندارند. بیشتر نیروهای متصدی در این ایستگاه ها از وضعیت حقوق و بیمه خود ناراضی اند. بعضی از ایستگاه ها در سال جدید هنوز بازگشایی نشده و تعطیل اند. اینگونه که به نظر میرسد استفاده از دوچرخه های شهرداری با اقبال عمومی مواجه نشده است .براستی چرا ایستگاههای دوچرخه سواری شهرداری مشهد به این وضعیت دچار شده است؟ مشکل کار کجاست؟   

در همین راستا گفت و گویی با مجید بخت آزما، مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد انجام داده ایم :

احتمال تغییر پیمانکار وجود دارد

مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در مورد تعطیلی برخی از ایستگاه های دوچرخه سواری شهرداری مشهد گفت: برخی از ایستگاههایی که از آنها استقبال کمتر بوده ، به دلیل بروزرسانی سیستم ها و دوچرخه ها به صورت موقت تعطیل شده اند.

مجید بخت آزما افزود: پروژه استفاده از دوچرخه به صورت عمومی با همکاری بخش خصوصی راه اندازی شده است. بخش خصوصی ایستگاهها را ایجاد کرده و دوچرخه و نیرو را تامین و درواقع سرمایه ای را وارد گود کرده است. در قبال آن، سرمایه گذار مجوز فعالیت طی چند سال را دریافت کرده است.

 وی بیان داشت: پس از پالایشی که در سال گذشته بر نحوه اجرای این طرح و عملکرد شرکت خصوصی صورت گرفت یکسری از ایرادات مشاهده شد. سازمان ترافیک شهردای مشهد این مشکلات را به سرمایه گذار گوشزد کرده و به او اعلام کرده است که اگر این مشکلات در سال جدید برطرف نشود احتمال تغییر و جابجایی پیمانکار با سرمایه گذار جدید وجود دارد.

وی اظهار کرد: یکی از خواسته های ما از پیمانکار کنونی این است که باید خدمات بیشتر شود. ما از او خواسته ایم که تنوع دوچرخه ها به گونه ای باشد که تمام سنین از نوجوانی تا کهنسالی را در برگیرد و برای هر سنی دوچرخه متناسب با آن در ایستگاه ها وجود داشته باشد. حتی باید این تعهد را بدهد که اگر شرایط فراهم بود خدمات مربوط به دوچرخه مانند تعمیرات را در همان ایستگاه انجام دهند.

بخت آزما در رابطه با عقب افتادگی حقوق و بیمه پرسنل شرکت مجری ایستگاه های دوچرخه هم گفت: شهرداری هیچ تعهدی در رابطه با وضعیت حقوق و پرسنل این شرکت ندارد. این نیروها به صورت مستقیم با شرکت پیمانکار قرارداد بسته اند. آنها باید مطالبات خود را از طریق همین شرکت انجام دهند. شهرداری در اینگونه موضوعات ورود پیدا نمی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.