رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه سازه‌هایی که معماران طراحی می‌کنند می‌تواند بخشی از هویت شهر باشد، گفت: رسالت سنگین معماران در این موج مدرنیته، ایجاد تعادل بین مدرنیته و سنت است که می‌تواند به‌حفظ هویت شهر کمک کند.

رسالت سنگین معماران ایجاد تعادل بین سنت و مدرنیته است
به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا حیدری صبح امروز در پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در سالن جلسات علنی شورا، با تبریک ولادت حضرت مهدی(عج)، گفت: مهم‌ترین مفهوم در ولادت آن حضرت و ادبیات دینی و مذهبی ما که در جامعه مطرح می‌شود انتظار است که یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم در حوزه مهدویت است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه مفهوم انتظار ماندگارترین تعبیر از امید را همواره پیش روی ما می‌گذارد، اضافه کرد: این مفهوم به‌معنای این است که همه پیروان آن حضرت زمینه‌های اصلاحی و مفاهیم اساسی همچون عدالت و برابری را در جامعه بگسترانند و به‌معنای سکون و عدم تحرک و پویایی نیست، بلکه به‌معنای پیش بردن حرکت‌های اصلاحی است.

وی با اشاره به اینکه این روز همچنین روز جهانی مستضعفان هم نامگذاری شده که موضوع اصلی آن عدالت در همه ساحت‌ها از جمله قضایی، سیاسی و اجتماعی است، افزود: همچنین در این روز از همه سربازان گمنام امام زمان(عج) که فداکارانه در راه امنیت کشور فعالیت می‌کنند، قدردانی می‌کنم.

حیدری با بیان اینکه امروز به‌نام روز جهانی زمین پاک نیز نامگذاری شده، ادامه داد: فلسفه این نامگذاری پاک نگه‌داشتن زمین از آلاینده‌ها است، موضوعی که ما در ابعاد مختلف آن در کشور و کلانشهرها مشکل داریم و باید تلاش جدی در انجام این مأموریت داشته باشیم.

رئیس شورای شهر مشهد بیان کرد: سمن‌ها و انجمن‌های صنفی در این زمینه نقش چشم‌گیری دارند، همچنین مدیریت شهری تلاش می‌کند تا بتواند حداقل میزان‌ها را کاهش دهیم، هر چند امکان به صفر رساندن این موارد وجود ندارد.

وی تأکید کرد: امروز مصادف با سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و عمر این نهاد ۴۰ ساله شد، در اصل ۵۰ قانون اساسی ما بر ایجاد این نهاد تأکید شده، در حالی که شاهد تروریست‌خواندن این نهاد قانونی توسط رئیس جمهور آمریکا هستیم که این اقدام خشونت‌طلبانه توهین به‌قانون اساسی که بزرگ‌ترین میراث ما محسوب می‌شود، است.

حیدری با اشاره به اینکه نهم اردیبهشت روز ملی شوراها است، اظهار کرد: با همت دولت اصلاحات یکی از اصول مغفول‌مانده قانون اساسی شکل گرفت که حرکت ماندگاری برای پایه‌ای‌ترین و بنیادی‌ترین موضوع مردم‌سالاری در سطوح پایین جامعه است.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه فردا روز معمار و بزرگداشت شیخ بهایی است، بیان کرد: معماران، معمار حیات آینده بشری هستند و تلاش‌هایشان با معماری یک سازه پایان نمی‌پذیرد، بلکه سازه‌هایی که طراحی می‌کنند می‌تواند بخشی از هویت شهر باشد و این ارزش و اهمیت نقش و جایگاه معمار را در جامعه ما مشخص می‌کند که برخی از این سازه‌ها به‌نمادهای جاودان یک شهر، کشور و بلکه یک ملت تبدیل شود.

وی تشریح کرد: در میراث گذشته ما این آثار ماندگار همچنان بخشی از هویت ما است، بنابراین رسالت سنگینی در این فضا و موج مدرنیته بر عهده این قشر بوده، ایجاد یک تعادل بین مدرنیته و سنت که هر یک کارکردهای زیادی دارد می‌تواند به‌حفظ هویت شهر کمک کند.

حیدری متذکر شد: در مشهد آسیب‌های جدی در این موضوع شاهد بودیم، در بافت فرسوده اطراف حرم خسارت بزرگی رخ داد و میراثی با سابقه هزار ساله را از دست دادیم و در مقابل، نماها و معماری‌هایی شکل گرفته که هیچ تناسبی با زیارت ندارد و اکنون آستین همت بالا زده شده که از همین‌جا جلوی این ضرر گرفته شود، اگر چه کاری دشوار است، اما ما در شورای پنجم سعی داریم به این سمت حرکت کنیم.

تولید خردمندانه، مهندسی و ارزشمند معماری متضمن شهری پررونق و آسوده‌خاطر است

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد با اشاره به فرا رسیدن زادروز شیخ بهایی و بزرگداشت روز معمار، گفت: معماری، هنر ساختن فضای زیستی آدمیان از کاربرد مهندسی خرد بر بستر خاک و برآوردن آرزوی زندگی بهتر در فرصت حیات است و معماری ایرانی علمدار سلسله‌ای حیرت‌انگیز و جان‌بخش در طول تاریخ پرافتخار تمدن اسلامی این سرزمین بوده که اینک از کاروان بزرگانی چون شیخ بهایی به‌میراث رسیده است.

محمدهادی مهدی‌نیا اضافه کرد: این میراث تابناک که حکیم بهایی را به‌پابوس حضرت رضا(ع) کشانده، در مشهد مسجد گوهرشاد و دیگر آثار معماری تمدن خراسان بزرگ به خاک سپرده است و وظیفه‌ای دوچندان را بر تعهد حرفه‌ای و اخلاق خردمندانه معماری مشهد از دیروز تا فرداهای دیگر به ودیعت نهاده است.

وی تأکید کرد: بر پایه سنگینی این بار امانت، باید از خود بپرسیم که شایستگی ما در پاسداشت معماری و شهرسازی شهر مشهد تا به‌امروز چه بوده است و برای فرداهای ما چگونه باید باشد، پرسشی که هر زمان باید دغدغه مدیریت شهری و تمامی جامعه معماری و شهرسازی شهری باشد که مدفن حکیم شیخ بهایی است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد ادامه داد: تولید صحیح، خردمندانه، مهندسی و ارزشمند معماری از یک سو متضمن پدیداری شهری پررونق و آسوده‌خاطر برای شهروندان است و از سوی دیگر عاملی برای روشن نگاه‌داشتن چراغ مدیریت شهر بر پایه درآمدی شفاف و سلامت و پایدار و این دستاورد بدیهی و گرانقدر محقق نمی‌شود، مگر به‌واسطه یک گردش کار تسهیل‌شده و آسان در حوزه معماری و شهرسازی.

مهدی‌نیا متذکر شد: تسهیل فرآیندها در سایه قانون و ایجاد وحدت رویه در صدور مجوزهای تولید ساختمان، پرهیز از تصمیمات و رفتارهای جزیره‌ای و کدر که امروز با ملاک عمل قرارگرفتن بیش از 30 نسخه طرح تفصیلی صورت می‌پذیرد، مد نظر است.

وی اضافه کرد: همکاری و پیوستگی داده‌ای ضوابط و مقررات در دیگر نهادهای مرتبط با تولید ساختمان مانند سازمان نظام مهندسی، اگر چه یک وظیفه قانونی و امر مسلم در حوزه مدیریت شهری است، اما در سال جاری که بنا به‌فرموده رهبر معظم انقلاب «سال رونق تولید» نامگذاری شده، یک فرض مسلم و یک هدف قطعی در رونق‌بخشی به‌تولید ساختمان برای مدیریت شهری و دیگر متولیان آن است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد ادامه داد: در این راستا به‌عنوان نمایندگان مردم مشهد در شورای اسلامی شهر باید تأکید و ابرام پیوسته‌ای به‌تعیین تکلیف قطعی و نهایی طرح تفصیلی مشهد مقدس و ارائه اسنادی روشن و ضوابطی شفاف در این زمینه داشته باشیم، ضوابطی که رابطه‌ای مستقیم و پیوسته و درهم‌تنیده با مفهوم شفافیت‌های ستادی و قانونی دارد و از دالان‌های ناپیدا و درهای بسته تفاسیر چندگانه قانون، به‌دور است.

مهدی‌نیا یادآوری کرد: مشهد مقدس به‌واسطه برکت حضور خورشید هشتم امامت و حضور خیل زائران و عاشقان آن حضرت ناگزیر از مهیابودن، توانمندی و پویایی در پاسخگویی‌های شهری و شهروندی در تمام گستره‌های شهر اعم از محیط زیست تا حمل و نقل و اقتصاد و ارائه خدمات شهروندی است.

وی افزود: مشهد شهری است که به‌واسطه نعمات خدادادی آن یک متروپلیس در میان شهرهای کشور و به‌ویژه شهرهای مذهبی جهان بوده و انتظار گزافی نیست که اگر بخواهد به‌سوی جایگاه رکن و هاب اقتصادی شمال شرق کشور با اطمینان و به‌برکت حضور مضجع مطهر رضوی و موقعیت ژئوپلیتیک خویش گام بردارد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد تأکید کرد: بی‌گمان این هدف جز در سایه شفافیت قوانین و هوشمندی ساختارهای ستادی محقق نمی‌شود و در یکی از نخستین گام‌های خود ضروری است تا بدنه و گردش کار پهن و کُند صف‌های شهرداری به‌سوی چالاکی رفتاری و ابزارهای هوشمند مجهز شود.

 وی گفت: هم‌زمان ضروری است برای دست یافتن به‌یک «کلانشهر قرن بیست و یکم» و براساس نیازمندی‌های تولید معماری، ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شهر مشهد از پس سال‌ها سردرگمی و تشکیک بیرون آمده و در قالب سندی جامع، مدون و مشخص بر پایه وحدت رویه‌ای شفاف و روشن و با عملکردی کارآمد و پویا و روان به کلیه حوزه‌های معماری و شهرسازی و جامعه تولید ساختمان در سال رونق تولید ابلاغ شود. 

مهدی‌نیا بیان کرد: در این شهر خسارت‌ دیدن هر روزه از سیما و منظری آشفته و مغشوش و به‌دور از بن‌مایه‌های هویت ایرانی _ اسلامی شایسته شهروندی ما و زائرانش نیست و تعیین تکلیف در این امر مهم و یاری گرفتن از جامعه متخصصان و دانشگاهیان حوزه معماری و شهرسازی، به‌ویژه در گستره معماری ایرانی _ اسلامی و عهدبستن در به،کارگیری ضوابطی شفاف در الگوهای تدوین‌شده، ضرورتی متناسب مشهد مقدس و در قامت شهری است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد متذکر شد: در این راستا ضروری است تا هر چه سریع‌تر فرهنگ گفت‌وگو و تبادل نظر و «خانه گفتمان معماری و شهرسازی» به‌همت مدیریت شهری برپا شود، چراکه شهر رضوی شایسته‌ترین شهر برای داشتن معماری‌هایی مبتنی بر هویت معماری اسلامی است که همواره ریشه در گذشته و نگاه به‌آینده داشته‌اند.

مهدی‌نیا تأکید کرد: شایسته است تا شهری که مدفن شیخ بهایی است، پایتخت معماری هویت‌مند امروز ایران اسلامی باشد و چراغ اتاق‌های گفت‌وگو پیرامون معماری و شهرسازی‌اش همیشه روشن و تابناک بماند.

 مصوبات پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

در نخستین دستورکار، قرارداد احداث، تجهیز، راه‌اندازی و بهره‌برداری از پارک ۸۸ هکتاری طرق بررسی وـمورد اصلاح قرار گرفت.

بر این اساس، تمامی هزینه‌های اجرایی و نگهداری پارک برعهده شرکت سرمایه‌گذار بوده و شهرداری هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازد و شهرداری در این قرارداد دارای سهم ۱۰ درصدی و سرمایه‌گذار دارای سهم ۹۰ درصدی از درآمدهای ناخالص است.

در صورت افزایش نرخ بهای بلیت سهم شهرداری به ۳۰ درصد افزایش و سهم سرمایه‌گذار به ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، این طرح با رأی مثبت اعضای شورای شهر به‌تصویب رسید.

در دستورکار دوم، نحوه دریافت سهم سرانه خدماتی از اراضی هاشمیه ۶۲ بررسی شد، براساس رأی اعضای شورای شهر، به‌شهرداری اجازه داده شد نسبت به‌دریافت ثمن ناشی از فروش سهم ناخالص خود به‌صورت بلوک یا قطعه مفروض ۶ دانگ بیش از 20 هکتار از اراضی قولنامه‌ای پلاک ثبتی 11 فرعی از 186 اصلی بخش ده مشهد و ۴۴ فرعی از باقی‌مانده ۱۸۶ اصلی بخش ده مشهد بر مبنای رأی دادگستری اقدام کند.

تحصیل حریم بزرگراه آزادی (محور خاتم) نیز در صحن علنی در دستورکار قرار گرفت، براساس مصوبه شورای شهر به شهرداری مشهد اجازه داده شد به‌منظور تسریع در فرآیند تحصیل حریم بزرگراه آزادی و تشویق و ترغیب مالکان به‌مدت ۱۲ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، مقدار در مسیر ملک خود را در بزرگراه رعایت و نسبت به‌مصالحه حقوق خود با شهرداری اقدام کند.

طبق این مصوبه، سهم سرانه مزایای ورود به‌محدوده شهری این املاک حداکثر بر مبنای ۳۵ درصد محاسبه و دریافت می‌شود، این مصوبه مشمول اراضی و املاک با مساحت عرصه بیش از ۶ هزار مترمربع است.

در ادامه، آیین‌نامه نحوه شناسایی و جمع‌آوری متکدیان توسط شهرداری مشهد تعیین تکلیف شد و براساس بند ۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری به‌منظور شناسایی و جمع‌آوری متکدیان و بی‌خانمان‌ها با همکاری نیروی انتظامی در مشهد و حریم آن و تحویل آنان به مرکز نگهداری مپقت با نظارت و مدیریت فرمانداری مشهد، آیین‌نامه با رعایت چند تبصره تصویب شد.

بر این اساس، مرکز «مرکز سرای زندگی» متعلق به‌شهرداری به‌عنوان مجتمع اردوگاهی به‌استقرار موقت افراد جمع‌آوری شده نسمول این آیین‌نامه اختصاص یافت که مسؤولیت نگهداری ۳۰ روزه برای شناسایی وضعیت، گروه‌بندی و تعیین تکلیف این افراد را برعهده دارد.

در دستورکار پایانی جلسه علنی امروز شورای شهر مشهد نیز نامگذاری ۲۸ بوستان و یک خیابان در چند منطقه شهر مشهد تصویب شد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.