رئیس جمهور گفت: در مسیر تقویت و تحکیم روابط برادرانه تهران - اسلام آباد، به دیگران اجازه دخالت نمی دهیم

روحانی: در مسیر تقویت روابط تهران -اسلام آباد، به دیگران اجازه دخالت نمی دهیم/ عمران خان: از ابتدا مخالف حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز دوشنبه در نشست هیات های عالیرتبه ایران و پاکستان، ظرفیت‌ های همکاری‌ اقتصادی، زیرساختی و امنیتی بین تهران و اسلام‌آباد را بسیار گسترده خواند و اظهارداشت: با فعال کردن تمام ظرفیت‌های همکاری می‌توان شتاب و تحرک زیادی در مناسبات دو کشور به نفع دو ملت و ملل منطقه ایجاد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه ایران و پاکستان از اشتراکات فراوانی برخوردار هستند، تلاش برای ارتقاء سطح روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و پاکستان در مسیر تقویت و تحکیم روابط خود اجازه نخواهند داد دیگران در مناسبات دوستانه و برادرانه آنها دخالتی داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا با مداخلات نظامی خود بیشترین خسارت را به اقتصاد و امنیت منطقه وارد کرده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشورهای منطقه باید برای منافع خود مستقل و مستقیماً تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.

روحانی اقدام آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نیروی دفاعی رسمی، خروج از برجام و همچنین مواضعی که در زمینه تروریسم علیه پاکستان اتخاذ کرده را از اقدامات بسیار خطرناک آمریکا طی ماه‌های اخیر دانست و اظهار داشت: در شرایط کنونی کشورهای مستقل منطقه باید مثل ایران و پاکستان در کنار هم قرار بگیرند و برای آینده ثبات و امنیت منطقه و مقابله با توطئه ها ، برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

رئیس جمهور همکاری ایران و پاکستان را در مبارزه با تروریسم مورد تأکید قرار داد و گفت: باید سطح این همکاری‌های به گونه‌ای باشد که تروریست‌ها کاملاً متوجه شوند که دو کشور مصمم هستند که قاطعانه با آنها مبارزه کنند.

روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت ارتقاء و تقویت سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد، اظهار داشت: مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پاکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی ،گردشگری ،علمی، دانشگاهی و بهداشت و درمان بیش از پیش گسترش دهد.

رئیس جمهور همچنین برقراری و تقویت روابط بانکی بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمینه روابط بانکی می‌توانیم برای تقویت تبادلات تجاری از پول ملی و یا حساب تهاتری استفاده کنیم.

روحانی همچنین توسعه خط آهن و مسیر ترانزیتی بین ایران و پاکستان را به نفع دو ملت و منطقه دانست و گفت: سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه از بنیانگذاران سازمان اکو هستند و در قالب این سازمان می‌توان کمربندی برای ترانزیت شرق و غرب ایجاد کرد و بدون شک توسعه راه‌آهن اسلام‌آباد – استانبول و اتصال اروپا به پاکستان و چین می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان دو کشوری هستند که بیشترین خسارت و رنج را به خاطر وجود ناامنی در افغانستان و آوارگان افغانستانی متحمل شده‌اند، اظهار داشت: از اهداف مشترک دو کشور ایران و پاکستان می‌تواند تلاش و همکاری نزدیک برای ایجاد ثبات در افغانستان باشد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه اسلام آباد و تهران از اشتراکِ نظر فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند و آینده از آن ایران و پاکستان است، گفت: تروریست ها تلاش دارند که در روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان تفرقه و جدایی ایجاد کنند، لذا مصمم هستیم قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم و به نفع پاکستان می‌دانیم که اجازه ندهد از خاکش علیه ایران و همسایگانش استفاده شود.

 نخست وزیر پاکستان اهتمام کشورش برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقاء مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف بویژه نفت و گاز است.

عمران خان خاطر نشان کرد: پاکستان به دنبال روابط بلندمدت با ایران است و در این زمینه  باید از پتانسیل‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد، استفاده کنیم.

نخست وزیر پاکستان تروریسم را بزرگترین مانع در تقویت روابط دو کشور دانست و با تأکید بر اقدام عملی و قاطع پاکستان علیه گروه‌های تروریستی که از خاک آن کشور علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: سفر به جمهوری اسلامی ایران شروع جدیدی در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است واطمینان می‌دهم با اقدامات قاطع علیه تروریسم و همچنین عملیاتی کردن توافقات انجام شده، مشکلات پیش آمده کاملاً از بین خواهد رفت.

عمران خان با تأکید بر اینکه کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصریح کرد: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویاً مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یکجانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.