رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده گفت: با توجه به اینکه بازرسان اتحادیه‌ها در واقع بدنه‌ای از خود اصناف هستند در برخی از موارد دیده می‌شود که مورد تخلفات صنفی چشم‌پوشی می‌کنند.

چشم‌پوشی بازرسان برخی اتحادیه‌ها از تخلفات صنفی

به گزارش قدس آنلاین ، در شرایط فعلی بازار به‌نظر می‌رسد بیش از هر نکته‌ای این حقوق مصرف‌کننده است که در حال پایمال‌شدن است؛ برخی از مصرف‌کنندگان و شهروندان از تغییرات قیمت‌ها و بعضا لحظه‌ای شدن این تغییرات گلایه دارند و معتقد هستند که رعایت حقوق مصرف کننده حلقه مفقوده‌ای است که در شرایط فعلی بازار دیده نمی‌شود.

انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده؛ مهم‌ترین سازمان مردم نهادی است که برای حفظ حقوق مصرف کننده تلاش می‌کند و به تازگی به عضویت ستاد تنظیم بازار نیز درآمده است؛ البته بنا بر اذعان اعضای این انجمن، به علت اینکه به تازگی به عضویت ستاد تنظیم بازار درآمده‌اند هنوز نتوانسته‌اند کار خود را آن گونه که باید به انجام برسانند.

در زمینه تغییرات قیمت‌ها و همچنین بررسی نقش و جایگاه حقوق مصرف کننده،  گفت‌وگویی با رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

رفتار خودروسازان منطبق با حقوق مصرف‌کننده نیست 

حسین ابراهیمی ابتدا در زمینه وضعیت بازار خودرو اظهار می‌کند: شرکت‌های خودرویی به مردم در زمینه تحویل خودرو، وعده داده و از آنها پول گرفته و ثبت‌نام کرده‌اند و طبیعی است که باید خودروهای آنها را تحویل دهند؛ نکته دیگری که در این بین وجود دارد این است که قراردادهای خودروسازان با مردم کاملا یک‌طرفه بوده و طبیعی است که مردم در اثر فضای روانی حاکم شده بر بازار ثبت نام می‌کنند و هر برگه‌ای که جلوی آنها گذاشته شود امضا می‌کنند چرا که اعتقاد دارند خرید این محصول، سود به همراه دارد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده خاطرنشان می‌کند: شاهد هستیم که در اثر برخی از فضاهای روانی، برخی مواقع حتی بعد از گذشت یک ساعت از آغاز ثبت نام خودروها، تعداد متقاضیان به میزان عرضه می‌رسد و طبیعی است که وقتی فضا به این صورت هجومی و رقابتی باشد شرکت هر قراردادی که بخواهد تنظیم و اطلاع رسانی هم برای مردم انجام نمی‌شود تا بدانند در صورتی که به تعهدات عمل نشد، باید چه اقدامی انجام دهند و با این مسائل روبه‌رو نشوند.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به قرار گفتن انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده در لیست اعضای ستاد تنظیم بازار کشور، تأکید می‌کند: از نظر قانونی با پیگیری‌های انجام شده انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده جزو اعضای ستاد تنظیم بازار قرار گرفته اما به صورت رسمی تاکنون در جلسه‌ای شرکت نکرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: هفته آینده جلسه بعدی ستاد تنظیم بازار تشکیل می‌شود که حتما نماینده انجمن نیز در آن شرکت می‌کند در واقع ما هنوز مجالی برای اثرگذاری در ستاد تنظیم بازار پیدا نکرده‌ایم و امیدواریم از این به بعد حضور ما بتواند تأثیری داشته باشد.

 
قیمت گوشت به کانال واقعی برمی‌گردد

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده با بیان اینکه قیمت گوشت پیش از عید نوروز بسیار بالا رفته بود و در برخی از استان‌ها هنوز هم بالاست، اظهار می‌کند: پیش‌بینی ما این بود که قیمت گوشت باید به کانال اصلی خود بازگردد و افزایش قیمتی که برای این محصول رخ داد بسیار کاذب بوده است؛ در واقع به نوعی کمبود عرضه، سبب شده که قیمت گوشت بالا برود.

وی می‌افزاید: بارندگی‌های اخیر که البته برای مردم عزیز ما در برخی از استان‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد در واقع رحمت هستند و در بحث دامداری و کشاورزی اثرات زیادی دارد و تولیدات دام و گوشت را نیز بالا می‌برد؛ بنابراین محصولات دامداران با تأخیر و یک فاصله زمانی وارد بازار شده و در نتیجه قیمت گوشت کاهش پیدا می‌کند.

ابراهیمی در ارتباط با افزایش قیمت پیاز و اینکه آیا این موضوع در واقع ناشی از رعایت نشدن حقوق مصرف‌کننده است، می‌گوید: برخی از مواقع ما در گروه کالاهای اساسی مانند گوشت، شکر و سایر مواردی از این دست کمبود داریم که باید پیگیری شود اما برخی اقلام مانند پیاز که افزایش قیمت آن در ایام پایان سال گذشته و نوروز امسال خبرساز شده بود در این دستهبندی قرار نمی‌گیرند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده ادامه می‌دهد: قیمت پیاز و برخی انواع تره‌بار بستگی به فصل، نوع توزیع، بالا رفتن میزان صادرات و  سایر مواردی از این دست دارد البته این مسئله به این معنی نیست که نظارت و بازرسی در بازار نباید وجود داشته باشد اما برخی اوقات گرانی ارتباطی به موضوعات نظارتی ندارد.

اتحادیه‌ها ناظران خوبی نیستند

وی سیستم بازرسی و نظارت کنونی را دارای برخی چالش‌ها و خلاءها دانسته و خاطرنشان می‌کند: بازرسی و نظارت ما دو کانال دارد؛ یکی معاونت بازرسی و نظارت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و دیگری سازمان‌های حمایت از حقوق مصرف کننده که از سال 92 وظیفه نظارت از انجمن به اتحادیه‌ها واگذار شد و هم اکنون بازرسان اتحادیه‌ها به کار اصناف نظارت دارند و بنده این را به شخصه دیده‌ام که در برخی از مواقع بازرسان اتحادیه از تخلفات چشم پوشی می‌کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده ادامه می‌دهد: به عنوان مثال اتحادیه رستوران‌داران لیست قیمت‌های غذا را در مشهد مصوب کرده اما در برخی از رستوران‌ها قیمت بیش از 50 درصد بالاتر از لیست مصوب بوده و کسی هم با آنها برخورد نمی‌کند؛ در این گونه موارد بازرسی و نظارت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها باید با بخش صنفی برخورد کند.

ابراهیمی تأکید می‌کند: در واقع اتحادیه، منتخب صنف به حساب می‌آید و واحدهای صنفی به یک نفر رأی می‌دهند تا به عنوان رئیس اتحادیه اقداماتی را در راستای منافع آنها انجام دهد و به علت اینکه در واقع رئیس و بازرس جزو همکاران آن صنف به حساب می‌آیند سعی می‌کنند که برخلاف اعضای صنف کار زیادی انجام ندهند و در مواردی که امکان اغماض وجود نداشته باشد بیشتر برای توجیه وارد می‌شوند.

وی بیان می‌کند: باید گفت این امر منطقی نیست که ناظران اتحادیه‌ها افرادی از خودشان باشند؛ در همه دنیا به این صورت است که در بخش نظارت، شورایی وجود دارد که یکی از اعضای اتحادیه‌ها هستند که می‌توانند اقدامات کارشناسی را انجام دهند و مابقی اعضا، بخش دولتی، قضایی و انجمن‌های مردمی هستند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده تأکید می‌کند: امیدواریم که با پیگیری‌های انجام شده این مسئله در مجلس مطرح شود که نقش مردم در بازرسی و نظارت بر بازار تقویت شود و ما هم تلاش داریم که با اتحادیه‌ها به نوعی تعامل داشته باشیم تا بتوان حقوق مصرف‌کننده را نیز رعایت کرد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.