با حضور به‌موقع در بازار ارز دوبی و استفاده از روش خرید و فروش‌، بانک مرکزی توانست نرخ ارز را در روز اعلام عدم تمدید معافیت‌های تحریم نفت ایران، کنترل کند.

نرخ ارز در روز اعلام عدم تمدید معافیت‌های تحریم نفت چگونه کنترل شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، روز گذشته دولت آمریکا از عدم تمدید معافیت‌های فروش نفت ایران خبر داد. این خبر می‌توانست بازار ارز ایران را با شوک تازه‌ای مواجه کند اما با چند دلیل بازار ارز واکنش خاصی به این خبر نشان نداد و قیمت دلار در بازار آزاد تنها در حدود ۲۰۰ تومان رشد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اولین دلیل، پیش‌خور شدن رشد نرخ ارز در ماه‌های گذشته است. براساس مطالعات و بررسی اقتصاددانان پولی، حداکثر نرخ واقعی ارز ۷ تا ۷۵۰۰ تومان است و نرخ ۱۳ هزار تومان فعلی فاصله قابل توجهی با نرخ ارز واقعی دارد.

از طرف دیگر بانک مرکزی کنترل نرخ در بازار نقدی ارز را با روش خرید و فروش ادامه می‌دهد و تداوم منطقی این اقدام آرامش نسبی را در بازار ارز وجود آورده است.

همچنین منابع درهمی بانک مرکزی در دوبی در سطح مناسبی قرار دارد و با وجود اینکه انتظار می‌رفت تقاضای جدید وارد بازار ارز دوبی شود، پس از مشخص شدن سطح بالای منابع درهمی بانک مرکزی و امکان تزریق آن برای کنترل نسبت برابری درهم به ریال، تقاضای کاذبی وارد این بازار نشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.