وزیر خارجه ترکیه گفت اینکه آمریکا از کشورها می‌خواهد به جای نفت ایران نفت کشورهای دیگر را خریداری کنند به لحاظ سیاسی، اخلاقی و تجاری درست نیست.

ترکیه: وزیر خارجه آمریکا بازاریاب نفت شده است/ تغییر منبع خرید نفت کار ساده‌ای نیست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفتگوی مطبوعاتی مشترک با همتای تاجیکستانی خود در آنکارا ضمن انتقاد از تمدید نشدن معافیت‌های نفتی ایران گفت: «آمریکا از کشورها می‌خواهد که از تصمیم یکجانبه آن برای خرید نفت کشورهای دیگر به جای نفت ایران تبعیت کنند.»

وی افزود: «چنین تصمیمی به لحاظ سیاسی، اخلاقی و تجاری درست نیست و مغایر با قواعد سازمان تجارت جهانی است. آیا وزیر خارجه آمریکا بازاریاب نفت کشورهای دیگر شده است؟!»

وزیر خارجه ترکیه همچنین در ادامه با اشاره به هزینه‌بر بودن جایگزین کردن نفت یک کشور با کشور دیگر گفت: «تغییر منبع خرید نفت کار ساده‌ای نیست. این کار [به دلیل تفاوت نفت کشورها با یکدیگر] نیازمند تغییر فناوری پالایشگاه است که هزینه سنگینی در پی دارد.»

چاووش‌اوغلو در ادامه این نشست مطبوعاتی گفت: «ما مواضع خود را درباره تحریم‌ها علیه ایران و تدابیر یک جانبه در این زمینه اعلام کرده‌ایم، آقای اردوغان، رئیس جمهور، در این‌باره در تریبون‌های بین المللی دیدگاه ترکیه را بیان کرده‌اند، ما همواره درباره این نوع مجازات‌های آمریکا سخن گفته‌ایم، چنین تحریم‌هایی تهدید و خطری بزرگ برای مردم ایران و تمامی کشورهای منطقه به شمار می‌آید.»

وی افزود: «آمریکا تصمیم گرفته بود برخی کشورها را از تحریم نفتی ایران معاف کند تا این کشورها بتوانند نفت ایران را وارد کنند. جمهوری ترکیه مخالف تصمیمات یک جانبه آمریکاست، ترکیه برای تامین نفت مورد نیاز خود در منطقه دشواری‌هایی دارد. می‌دانید که عراق با حملات گروه تروریستی داعش مواجه شده و این کشور به مدت زمان نیازمند است تا بتواند بار دیگر به شرایط گذشته باز گردد، برخی از پالایشگاه‌های این کشور خسارت دیده‌اند و بازگشت به شرایط گذشته تا حدودی برای این کشور دشوار است.»

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: «در حال حاضر آمریکا در این زمینه تصمیمی یک جانبه اتخاذ کرد (تمدید نکردن معافیت از تحریم)، این کشور با چنین تصمیماتی همواره امنیت کشورها را در حوزه انرژی هدف قرار می‌دهد، این تصمیمات مداخله در امور داخلی کشورها تلقی می‌شود و در واقع اقدامی غیرقانونی است زیرا نباید در پی آن بود که دیدگاهی را بر کشورهای دیگر تحمیل کرد. نباید کشورها را وادار کرد انرژی مورد نیازشان را تنها از برخی کشورهای خاص تامین کنند. چنانچه می‌دانید کشورهایی که مجبور به خرید انرژی از آنان هستید قیمت‌های انرژی آنان بسیار گران است، به همین دلیل ما با تصمیم آمریکا برای اجبار ترکیه جهت خرید نفت از برخی کشورهای مشخص و همچنین با تلاش‌ها برای مقابله با تصمیم ترکیه جهت وارد کردن نفت از کشورهای غیر، مخالفیم.»

چاووش‌اوغلو در ادامه این کنفرانس خبری گفت: «می‌دانیم آمریکا با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران موافق نیست بلکه با سیاست خارجی برخی کشورهای دیگر همراه است و سعی می‌کند اراده‌اش را بر برخی کشورها تحمیل کند. به طور کلی تصمیم آمریکا برای تمدید نکردن معافیت از تحریم ناقض تمامی قوانین و بندهای بین‌المللی است. آمریکا به شیوه عجیبی از اسرائیل و چند کشور دیگر حمایت می‌کند، هم‌زمان در پی تحمیل خواسته‌هایش بر کشورهای دیگر است و ترکیه با تمامی این موارد مخالف است.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.