مازندران- بارش های بهاری کار خودش را کرد و سد شهید رجایی ساری سیرآب شد.

سد شهید رجایی، پُرآب تر از همیشه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سد شهید رجایی ساری دوم اردیبهشت، میزبان خبرنگاران مازنی بود و سرریزشدن اش را با رسانه ها جشن گرفت.

نمناکی اردیبهشت حال و هوای خاصی به حضورمان در تاج سد داده بود و شوق مان همگام با سرازیر شدن آب، فوران می کرد و منتشر می شد.

در سالهای نخستین خبرنگاری بودم که این سد آبگیری خودش را با حضور مقامات کشوری و استانی آغاز و داستانش برای مردمان شمال شکل گرفت. آن روزها این اندازه آب را قدر نمی دانستم و نمی دانستم سرریز شدن سد یعنی چه.

و حالا دو دهه از آن روزها می گذرد و برای پنجمین بار شاهد سریز شدن سد شهید رجایی ساری بودم و برای کشاورزان شمالی آرزوی سال پُربرکتی کردم.

شالیزارها تا ۳ سال آینده سیرآب اند

در این سفر، معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای مازندران همراهی مان می کرد و حرف هایش را با خبری خوش برای کشاورزان ساروی آغاز کرد و گفت: شالیکاران تا سه سال آینده دغدغه آب نداشته باشند.

سید جمال موسوی با اعلام اینکه پس از ۶ سال شاهد سریزشدن سد شهید رجایی هستیم، توضیح داد: ظرفیت اسمی این سد ۱۶۲ میلیون مترمکعب بوده و تا ۲۲۰ میلیون مترمکعب را می تواند تنظیم کند.

وی با اشاره به اینکه سد شهید رجایی دو سیلاب اخیر را کنترل کرد، افزود: شبکه این سد، ۵۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در ۲۲۵ روستا و ۱۶۵ هزار نفر را در سه شهرستان ساری، میاندورود و جویبار را تحت پوشش قرار داده است.

احداث ۳ نیروگاه دیگر در دست اجراست

معاون بهره برداری آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه با سرریز شدن سد شهید رجایی، آب مازاد برای فعال کردن سه نیروگاه با حجم ۱۳و نیم مگاوات استفاده می شود، خاطرنشان کرد: همزمان با اجرای پروژه آبرسانی به شهر ساری از این سد، احداث سه نیروگاه دیگر را در دستور کار داریم.

موسوی در مورد پایداری سد رشهید رجایی با اشاره به اینکه این سد یکی از بهترین سدهای کشور بوده و هم اکنون شاهد وقوع سرریزشدن آن هستیم گفت: این یعنی بارگذاری کامل انجام شد و سد در صحت و پایداری کامل قرار دارد.

وی با اعلام اینکه مردم نگران پایداری سد نباشند، از آنان خواست به شایعات نیز توجهی نکنند.

آب سد شهید رجایی زلال است

معاون بهره برداری آب منطقه ای مازندران با اشاره به اینکه حوزه سد شهید رجایی ۱۲۴۴ کیلومتر مربع است، یادآور شد: بدلیل وجود پوشش گیاهی در بالادست سد، حجم ناشی از رسوبات معلق - حجم مرده سد - زیاد نبوده و حدود ۴ میلیون مترمکعب است.

موسوی در پاسخ به سوال قدس آنلاین که چرا از ظرفیت های گردشگری این سد بطور کامل استفاده نمی شود؟ توضیح داد: جون بخشی از آب شرب ساری از این سد تامین می شود، نمی توانیم دریاچه سد را واگذار کنیم ولی می شود برای پایین دست سد برنامه ریزی کرد.

وی اضافه کرد: با بارش های برفی و وجود چشمه ساران فراوان در بالادست، شاهد آب زلال با کدورت کم هستیم که این مساله موجب می شود آب سد برای استفاده آب شرب مناسب باشد.

موسوی با اشاره به اینکه با وقوع دو سیل در یک ماه گذشته، کدورت آب سد بالا رفته بود، یادآور شد: در کمتر از ۴۸ ساعت و با تلاش همکاران، کدورت آب تقلیل و مشکلات کمبود آب شهروندان ساروی مرتفع شد.

تنها ۱۰ درصد آب های سطحی مازندران ذخیره می شود

معاون بهره برداری آب منطقه ای مازندران با اعلام اینکه روند ساخت سدهای کسیلیان و زارم رود خیلی به درازا کشیده شده است، میزان آب های سطحی مازندران را ۴ و نیم میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: متاسفانه تنها ۱۰ درصد از آب های سطحی استان ذخیره می شود.

موسوی تاکید کرد: برای داشتن منابع پایدار باید برای مهار ۴۰ درصد آب های سطحی استان برنامه ریزی صورت گیرد.

وی از تدوین طرح جامع استفاده از آب های سطحی برای آب شرب خبر داد و افزود: در این رابطه ۹ طرح آبرسانی پیش بینی شده است.

معاون بهره برداری آب منطقه ای مازندران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارمان در رابطه با خسارت سیلاب های اخیر یادآور شد: در این حوادث، ۷۶۰ سردهنه سنتی آسیب دید که با آورد رودخانه ها سردهنه ها را بازسازی خواهیم کرد.

مرگ رودخانه ها همین حوالی...

موسوی در پاسخ به سوال قدس آنلاین که آیا مرگ رودخانه های مازندرن فرا رسیده است، خاطرنشان کرد: باید ساماندهی رودخانه ها را جدی گرفت و در این ارتباط نیاز به همکاری همه جانبه و مدیریت ترکیبی دستگاه های اجرایی برای احصاء وضعیت رودخانه ها داریم تا بتوانیم این شریان های حیاتی را برگردانیم.

وی تلویحاً مرگ رودخانه های استان را تایید کرد و افزود: همه باید ملزم باشیم مهندسی رودخانه ها را رعایت کنیم.

آب هست...

همانطور که از سد فاصله می گیرم و دور می شویم، شالیکاران شمالی را می ببنیم که نشا پُرزحمت برنج را آغاز کردند.

کشاورزان خمیده، سخت مشغولند و عبورمان را نمی بینند. این بار نگرانی سال های گذشته را در چشمان شان نمی بینم... چرا که آب هست!

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.