معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد گفت: بودجه شهرداری مشهد در سال جاری در بخش منابع ۸ هزار و ۷۸۰میلیارد تومان و در بخش مصارف ۷ هزار و ۳۹۵میلیارد تومان می باشد.

حریم مشهد  به ۸۰هزار هکتار رسیده است /بدنه شهرداری فربه است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، شهریار آل شیخ ظهر امروز در نشست خبری در تالار الماس بوستان کوهسنگی مشهد گفت:حریم مشهد در گذشته ۲۵ هزار هکتار بود و امروز به ۸۰هزار هکتار رسیده است به طوری که تا نزدیکی شهر گلبهار و حتی متصل به شهرهای طرقبه و شاندیز در منطقه الهیه جزو حریم مشهد محسوب می شود.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی و مسائل زیر ساختی موضوعات اساسی هستند وچون نتایج زود بازده ندارند،  برخی نسبت به تلاش برای برنامه ریزی  علاقه ای نشان نمی دهند و در سال های گذشته نیز چون در کشور نسبت به برنامه ریزی غفلت صورت گرفت،  امروز در برخی موارد زیان این بی برنامگی نمایان شده است.

آل شیخ افزود: سال گذشته یکی از اتفاقاتی بارزی که در شهرداری مشهد شکل گرفت تدوین برنامه عملیاتی شهرداری بود که مبنای ارزیابی عملکرد در شهرداری می باشد و عملکرد حوزه های مختلف شهری بر مبنای این طرح و برنامه ارزیابی خواهند شد و ما در ابتدای سال آینده قادر خواهیم بود به صورت هفتگی گزارش عملکرد دستگاه های زیرمجموعه شهرداری را به مردم ارائه کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از موفقیت های دیگر شهرداری مشهد در سال گذشته  راه اندازی سامانه اطلاع رسانی شفاف،  (فاش )بود که در گام اول تمام معاملات بالای سطح متوسط در این سامانه ی ثبت و در معرض دید شهروندان قرار گرفت و در گام دوم نیز اطلاعات تمام املاک شهر و تمام اتفاقات مربوط به ملک روی سامانه بارگزاری شد و امروز شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه مربوطه تمام موارد مربوط به هر پلاک ثبتی را از قبیل مجوزها ، مستندات آرای صادره و اخطار های ثبت شده بررسی و مشاهده کنند.

آل شیخ با بیان اینکه در سال جاری در یکی از مناطق، شهرداری الکترونیک به صورت پایلوت اجرا می شود، افزود: استعلام نقل و انتقال ملک و آپارتمان در حال حاضر به کمتر از ۴۸ ساعت رسیده است و با رایزنی با دستگاه‌های مختلف تمام دستگاه های مربوطه از جمله سازمان ثبت،  استعلام آنلاین شهرداری را پذیرفته اند و  امروز تمام استعلامات مرسوم شهرداری به صورت الکترونیکی انجام می شود و متقاضیان استعلامات شهرداری دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر شهرداری ندارند . حتی دسترسی های خاصی  به شبکه بانکی برای موارد مختلف نیز صورت گرفته است که مجموعه این عوامل باعث می شود مردم بدون پرداخت هزینه های اضافی و غیر ضروری به واسطه ها، امور شهری خود شان را انجام دهند و از طرفی شهروندان می توانند  با استفاده از سامانه‌های مربوط تمام امور قانونی نقل و انتقال ملک خود را به صورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام دهند. از طرفی این موضوع باعث می شود که   مردم از حقوق خود بر طبق قانون که برگردن شهرداری می باشد آگاهی پیدا کنند  و از این طریق  به راحتی حقوق خودشان  را از ما مطالبه کرده و یا از مسیر مراجع قضایی پیگیر این حقوق باشند که مجموعه این عوامل باعث می شود  امکان بروز تخلف کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه حدود ۵هزار و پانصد متغیر ثبتی و غیر ثبتی در سامانه شهرداری ثبت شده اند، اظهار داشت: تاکنون یک میلیارد رکورد اطلاعاتی در سامانه شهرداری در اختیار شهروندان قرار گرفته است که برنامه و چشم انداز کاری ما را در آینده مشخص می کنند.  

آل شیخ افزود: سال گذشته مرکز نوآوری شهرداری نیز تاسیس شد که در مجموعه این مرکز نو اوری سه شتاب دهنده فعال هستند. از طرفی  مرکز نوآوری واسط شهرداری با جامعه خلاق است و از این طریق از کسب و کارهای نوین و جدید برای حل مسائل شهری کمک می گیریم. همچنین تفاوت این مرکز نوآوری با مراکز نواوری دیگر این است که از ظرفیت همه مجموعه های دیگر استفاده می کنیم و هدف ما در این زمینه حل پایدار مسائل می باشد .

وی با بیان اینکه نباید نیروهای خلاق و نوآور گرفتار بروکراسی های اداری شوند، تصریح کرد: نیروهای خلاق می توانند از طریق سامانه ویژه ایده خلاق و یا از طریق مرکز نوآوری شهری با ما ارتباط برقرار کرده و ایده های خود را برای مدیریت بهتر امور شهری با ما در میان گذارند.

آل شیخ افزود:از جمله موفقیت های دیگر شهرداری در سال گذشته این بود که بانک اطلاعات شهرداری های کشور در مشهد شکل گرفت و در حال حاضر هر نوع پژوهشی که در شهرداری های مختلف کشور می خواهد صورت بگیرد در این سامانه ثبت و بررسی می شود که این عامل باعث می شود از موازی کاری ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: از طرفی ساختار سازمانی شهرداری مشهد سال ها بود که معطل و بلاتکلیف بود که سال گذشته تدوین، ابلاغ و پیاده سازی شد. اگرچه  برخی سازمان ها به دلیل اختلاف نظری که بین وزارت کشور با مجموعه های دیگر وجود دارد اجرای این ساختار برای آنها متوقف شد ، اما  سال جاری با اجرای این ساختار برای آنها برخی سازمان ادغام خواهند شد.

آل شیخ با بیان اینکه  شهرداری به دنبال تراکم فروشی نمی باشد و در سال گذشته در شهرداری مشهد به هیچ عنوان تخلف فروشی نداشتیم،افزود: منطقه بندی جدید شهرداری مشهد به تصویب رسید و توسط وزارت کشور ابلاغ شد و به مرور این منطقه بندی اجرا خواهد شد . از طرفی حریم مشهد نیز در برنامه جدید سه برابر شده است و روستاهای زیادی به حریم اضافه شدند و اطلس حریم مشهد و روستاهای حریم مشهد به دلیل اینکه تعداد زیادی از روستاهای اطراف مشهد شناسنامه نداشتند  تهیه شده است  .

وی ادامه داد: موضوع یکپارچه سازی فرم ها و روال ها که در اولین جلسه شورای اداری شهرداری مشهد نیز مطرح شد ، سال گذشته و در ۸ ماه مورد بررسی قرار گرفت که از این طریق بسیاری از گردش کارها گرفته شده و حذف شدند و در حال حاضر ساختار نهایی فرم ها ابلاغ شده است و از ۷۰۰ فرم به ۱۴۹ فرم رسیده ایم و ۴۳ درصد از امضاها در شهرداری نیز کاهش پیدا کرده است که باعث کاهش زمان پاسخگویی به شهروندان در مراجعات آنها به شهرداری می شود.

 آل شیخ افزود: سازمان فاوا شهرداری مشهد  در سال گذشته به عنوان تنها سازمان فاوا در کشور تراز مثبت خود را به ثبت رساند که این موضوع برای ما بسیار با اهمیت می باشد و یکی از بهترین راهکارهای تولید درآمد برای شهرداری به صورت پایدار موضوعات زیرساختی است که در این زمینه سازمان فاوای شهرداری مشهد توانسته است عملکرد بسیار مثبتی از خود نشان دهد.

وی اظهار داشت: در برخی موضوعات یک سری دوگانگی وجود دارد به طوری که در موضوع  دکل های مخابراتی ، مردم از یک طرف نسبت به اختلال در شبکه ها ناراضی هستند و از طرفی زمانی که نسبت به نسب دکل ها در محل نیز اقدام می کنیم از نصب دکل در منطقه خود اعلام نارضایتی می کنند . از این رو در سال گذشته در زمینه دکل های مخابراتی دو عامل تجمیع و کاهش دکل های مخابراتی و کاهش مخاطرات زیست محیطی و مضرات مربوط به سلامت شهروندان را دنبال کردیم.

آل شیخ در پاسخ به سوال قدس آنلاین در باره بودجه سال جاری شهرداری مشهد و تعداد نیروهای این سازمان نیز اظهار داشت: بودجه شهرداری مشهد در سال جاری در بخش منابع ۸ هزار و ۷۸۰میلیارد تومان و در بخش مصارف ۷ هزار و ۳۹۵میلیارد تومان می باشد که در این بودجه درامدهای عمومی شهرداری ۴ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه ای ۲هزار و ۳۸۰میلیارد تومان و واگذاری دارای های مالی ۲هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان می باشد .  همچنین در مقابل ارتباط هزینه ای هزارو ۹۷۴ میلیارد تومان ، تملک دارایی سرمایه ای ۴ هزار و ۲۰۴ میلیارد تومان و تملک دارایی های مالی هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان و هزینه های انتقالی هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان می باشد .

وی افزود: نیروهایی که در قالب قرارداد مستقیم با شهرداری هستند ۶ هزار و ۳۳۷نفر ، قراردادهای تامین نیرو ۲هزار و ۴۰۵ نفر ، نیروهای قراردادهای حجمی ۶هزار و ۲۱۷ نفر هستند که مجموعه این ترکیب ۱۴ هزار و ۹۵۹نفر هستند . نحوه استخدام در شهرداری نیز ازقانون وزارت کشور تبعیت می کند و باید براساس آزمون باشد که سال گذشته قرار بود یک آزمون تبدیل وضعیت برگزار شود که برخی نیروهای داخلی به رسمی و پیمانی تبدیل شوند که به دلیل شکایت از وزارت کشور ؛دیوان رای به ازمون عمومی برای همه شرکت کنندگان داد. از طرفی در حال حاضر در بخش آتشنشانی مجوز جذب نیرو داریم و از طریق آزمون آن را انجام خواهیم داد و در سایر بخش ها جذب نیرو براساس آزمون عمومی صورت خواهد گرفت از طرفی   هر چند بدنه شهرداری مشهد نسبت به شهرداری کلان شهرهای دیگر از جمله تهران  بسیار فربه می باشد اما به جای آنکه به دنبال تعدیل نیرو باشیم به تغییر فرایندها و مدل های کاری روی آورده ایم تا با اصلاح عملکرد و کارکرد نیروها بتوانیم بهره‌ وری سازمان را افزایش دهیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.