پس از آنکه خطوط تلفن همراه تعدادی از مشترکان همراه اول در خراسان رضوی یکشبه به دلیل دریافت پیامک بدهی قطع شد و از سوی یکی از مسئولان ارتباطات سیار مخابرات استان اعلام شد این اختلال برطرف شده، سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز استان اعلام کرد دادستانی به موضوع ورود پیدا کرده و ماجرا را بررسی خواهد کرد.

نفوذ و یا اختلال سامانه پیگیری می‌شود

عقیل رحمانی/

پس از آنکه خطوط تلفن همراه تعدادی از مشترکان همراه اول در خراسان رضوی یکشبه به دلیل دریافت پیامک بدهی قطع شد و از سوی یکی از مسئولان ارتباطات سیار مخابرات استان اعلام شد این اختلال برطرف شده، سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز استان اعلام کرد دادستانی به موضوع ورود پیدا کرده و ماجرا را بررسی خواهد کرد.

*اعلام مردمی و پیگیری رسانه‌ای

صبح روز گذشته اطلاعاتی به تحریریه روزنامه قدس منعکس شد که در پی آن برخی شهروندان مدعی بودند خطوط تلفن همراه آن‌ها صبح روز گذشته پس از دریافت پیامک بدهکاری چند صد هزار تومانی یکطرفه شده است، این موضوع درحالی بود که یکی از مشترکان مدعی بود که به هیچ عنوان میزان مکالمه ماهیانه‌اش به حد بدهکاری اعلام شده نمی‌رسد.

از همین رو و برای بررسی ماجرا ابتدا با یکی از دفاتر امور مشترکان تماس گرفته شد که در ادامه مدیر دفتر ضمن تأیید مشکل ایجاد شده در توضیح ماجرا گفت: صبح سه شنبه با مراجعه تعدادی از مشترکان اپراتور همراه اول که ارقام قبوض آن‌ها بین 250 هزار تومان تا 14 میلیون تومان بود، به ماجرا مشکوک شدم و موضوع را از مسئولان مربوط در مشهد پیگیری کردیم که پاسخ شنیدیم مشکل از سوی شرکت ارتباطات سیار در تهران ایجاد شده و سبب اختلال شبکه و... شده است. در ادامه هم برای برخی از مشترکان پیامک عذرخواهی ارسال شد.

وی ادامه داد: در این رابطه تلفن همراه برخی یکطرفه شده و آن‌ها هم برای حل شدن مشکل هزینه قبض را پرداخت کرده‌اند. صبح روز گذشته حدود 50 نفر با مراجعه به دفتر ما دچار این مشکل شده بودند، حتی در یک مورد پس از پرداخت قبض، مجدد 400 هزارتومان ارزش افزوده برایش اعمال شده بود.

*اصلاح قبوض صورت گرفت

در ادامه رئیس اداره امور مشتریان ارتباطات سیار مخابرات خراسان رضوی در تشریح ماجرا به قدس گفت: مبالغ قبوض آن قدر که مطرح شده بالا نبوده، ولی از دوشنبه شب گذشته تعدادی از تلفن‌های همراه در استان قطع شده که در حال حاضر تمامی آن خطوط مجدد وصل شده است.

شریفی فر در مورد دلیل بروز این مشکل هم گفت: موضوع هنوز به صورت دقیق مشخص نیست، چرا که نظارت بر این موضوع به صورت متمرکز و در تهران صورت می‌پذیرد، در حال حاضر هم نباید مشترکی در استان وجود داشته باشد که با مشکل قطعی تلفن همراهش رو به رو باشد، در صورت وجود قطعی احتمالی، مشترک باید گوشی تلفن همراهش را یک بار خاموش و مجدد روشن کند تا ایراد برطرف شود.

وی تصریح کرد: این موضوع مربوط به آن دسته از مشترکانی است که از دوشنبه شب گذشته خطوط آن‌ها قطع شده است. در حال حاضر مشکل حل شده و اصلاح قبوض هم صورت گرفته است و پس از آن هم برای تعدادی که دچار مشکل شده بودند همراه اول پیامک عذرخواهی ارسال کرده است.

* ورود دستگاه قضایی به موضوع اختلال سامانه‌های یکی از اپراتورهای تلفن همراه

قاضی مهدی حقدادی؛ سرپرست دادسرای ویژه فضای مجازی خراسان رضوی در این زمینه به قدس گفت: پس از اعلام گزارشی مبنی بر قطع شدن تعدادی از خطوط تلفن همراه در مشهد همزمان با ارسال پیامک بدهی‌های چند صد هزار تومانی و در برخی موارد چند میلیون تومانی به این دادسرا، به ماجرا ورود پیدا کردیم و موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: تحقیقات اولیه نشان می‌داد این اتفاق که در سطح استان و حتی فراتر در سطح کشور رخ داده، برای برخی مشترکان اپراتور مربوط از اواخر دوشنبه شب گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده است.

*نفوذ و یا اختلال در دست پیگیری

رئیس مرکز واکنش سریع جرایم رایانه‌ای استان تصریح کرد: از سویی دستگاه قضایی برای روشن شدن علت دقیق ماجرا و اینکه آیا این اقدام ناشی از نفوذ و اخلال عمدی بوده یا به واسطه اختلال در سیستم‌های اپراتور مربوط رخ داده، وارد عمل شده است و صبح روزگذشته مکاتبه‌ای در این زمینه با قاضی جاویدنیا؛ معاون محترم دادستان کل کشور در امور فضای مجازی انجام گرفته و موارد درحال بررسی و پیگیری قضایی می‌باشد.

این مقام قضایی بیان داشت: درادامه فرایند پیگیری ماجرا برخی اطلاعات به دست ما رسید که اشاره به آن داشت برخی از مشترکان اپراتور مربوط با اینکه صورتحساب قبوض آن‌ها غیرواقعی بوده، اما اقدام به پرداخت و تسویه حساب کرده‌اند که بر همین اساس بر مبنای حفظ و حمایت از حقوق عامه و بیت‌المال بایستی اپراتور مربوط نسبت به عودت وجوهی که براساس قبوض غیرواقعی دریافت نموده است به صورت نقدی اقدام کند و بستانکار کردن آنان تخلف خواهد بود، چراکه این موضوع ناشی از اختلال سامانه بوده و هیچ مسئولیتی متوجه مشترکان نخواهد بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.