مار آبی بی‌خطر بدون دندان و نیش، هم گیاه خوار هم گوشت خوار، ۹۰سانت هست درحال رشد.

تجارت زیرزمینی خرید و فروش حیوانات وحشی در قالب خانگی

 با سلام سه تا خرچنگ آب شیرین، فکر می‌کنم یکی نره دو تا ماده نره کوچیک تره و ماده‌ها اندازه کف دست. ایگوانا رو مدت یک سالی دارم. خیلی دستی هست. تربیت شده. اندازش تقریباً داره به یک متر میرسه ۱۵ سانت کم داره تا یک متر. پول لازم هستم وگرنه اصلاً قسط فروش نداشتم و یک هزار تومن هم کمتر نمی‌فروشم چون خودم خیلی دوسش دارم. سفره ماهی می‌خواهم قیمتش مهم نیست.

این موارد نمونه‌هایی از چند آگهی فروش حیوانات است که این روزها در برخی سایت‌ها به چشم می‌خورد. ناگفته نماند که سایت‌های بسیاری نیز درسراسر کشور عرضه حیوانات گوناگون را انجام می‌دهند و مدعی هستند که به سلامت سفارش‌های خود را به مقصد خواهند رساند.

مقابله با قاچاقچیان و آگاهی رسانی به مردم

به بهانه خرید یک خزنده به یکی از آگهی دهنده‌ها تلفن می‌زنم. مرد باحوصله از ایگوانا وشرایط نگهداری‌اش می‌گوید: به طورکلی این حیوان کوچک‌ترین اندازه‌اش حدود ۱۵ سانت می‌باشد. قیمت نر افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ماده آن یک میلیون تومان است. من خودم هم یک ایگوانا خانگی و تربیت شده و دستی دارم که یک میلیون و۶۵۰ هزار تومان می‌فروشم. هیچ خطری هم برای بچه شما ندارد.

  حاشیه امن برای سوداگران

تاهمین چند سال پیش آشناترین بازار فروش حیوانات در مشهد؛ خیابان‌ها و گاراژهای نزدیک به میدان توحید بود؛ اما امروزه عرضه حیوانات با فعالیت‌های چراغ خاموش سوداگران این بازار در پستوها و زیرزمینی انجام می‌شود. چنان که وقتی به عنوان مشتری به چند مغازه در سطح شهر سرمی زنیم، هیچ خبری از انواع لاک پشت‌ها نیست. درحالی که هرساله این زمان، فصل فروش آن‌هاست. به هرروی فروشنده‌ای ادعا می‌کند هفته دیگر لاک پشت‌های جدید برایش می‌رسد ودیگری نیز لاک پشت برکه‌ای کوچکی را نشانم می‌دهد و می‌گوید: در بازار لاک پشت بهتری با این قیمت پیدا نمی‌کنی... جای دیگری هم نمی‌فروشند؛ چون محیط زیست تخلف می‌داند اگر دست ما ببینند ۸۰۰ هزار تومان جریمه می‌شویم.

    در دست بودن آسان حیوانات بومی و غیربومی

یکی از فعالان حوزه محیط زیست ناخشنود از اوضاع حیوانات وحشی که اکنون سر از خانه‌ها در آورده‌اند، می‌گوید: سال‌هاست همه اقشار و دستگاه‌ها تلاش می‌کنند که بازار فروش حیوانات را سامان داده و حتی برچینند، اما تأثیری نداشته است؛ چراکه مشکل این بازار فروشندگان خرده پا نیستند، بلکه قاچاقچیان و عرضه‌کنندگان عمده هستند.

به گفته وی اگرفردی اراده کند، بی‌شک می‌تواند هرگونه حیوان بومی وغیربومی را از پستوها و انبارها خریداری کند. عرضه‌کنندگان هم براساس آشنایی حیوانات را می‌فروشند، من خودم چند سال پیش میمونی را در گاراژی در خیابان توحید خریدم.

این فعال اجتماعی ادامه می‌دهد: مردم به خرید خزندگان و آبزیان غیربومی و کمیاب علاقه نشان می‌دهند؛ چون این موجودات صدایی ندارند که از سوی همسایه‌ها و اطرافیان جلب توجه کند. در واقع مردم ترجیح می‌دهند به دوراز قضاوت‌ها به نگهداری از حیوانات بپردازند.

وی همچنین اظهارمی کند: درحال حاضر کلینیک‌های دامپزشکی نیز به جای آنکه مرکزی برای مداوا باشند، به محل خرید و فروش حیوانات اهلی و وحشی تبدیل شده‌اند. چنان که می‌توانید با مراجعه به این مراکز وضع اسفناک نگهداری از حیوانات را مشاهده کنید. این در حالی است که سازمان دامپزشکی فقط مجوز فعالیت درمان به این مراکز را می‌دهد، بدون آنکه نظارتی براین محل‌ها و عملکرد آن‌ها داشته باشد.

این فعال حقوق حیوانات همچنین می‌گوید: سردسته‌ها و عناصر کلیدی عرضه حیوانات در مشهد شناخته شده‌اند، اما هیچ نهادی اراده‌ای برای مقابله با تخلفات آن‌ها ندارد؛ چرا که این عرصه بازار پررونقی است که نمی‌توان از آن چشمپوشی کرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان محیط زیست خراسان رضوی با تأکید بر خطرهای پرشمار نگهداری از حیوانات غیربومی به عنوان حیوان خانگی می‌گوید: درگذشته پرندگانی همانند قناری و مرغ عشق به عنوان همدم در منازل نگهداری می‌شد اما در سال‌های اخیر شاهدیم به دلیل جذابیت‌هایی نظیر زیبایی و یا خاص بودن؛ مردم رغبت بیشتری به نگهداری از حیوانات غیربومی و کمیاب نشان می‌دهند. این قضیه علاوه بر مشکلات زیست محیطی غیرقابل انکار؛ سبب خطرات و آسیب‌های جدی برای سلامت خانواده‌ها می‌شود. چنان که حیواناتی که به طور قاچاق وارد کشور می‌شوند و خاستگاه آن‌ها کشور و استان ما نیست، می‌توانند امراض و عوارضی را نیز به همراه داشته باشند که برای ما چندان آشنا و قابل درمان نمی‌باشد. در واقع زمانی که یک مار شهروندی را نیش می‌زند با مراجعه به مراکز درمانی در بدو امر از نوع و اسم این گونه جویا شده و برهمین اساس نیز  پادتن تزریق می‌کنند، در حالی که اگر فردی با خزنده و جانوری که بومی نبوده مورد آسیب قرار بگیرد، امکان درمان با تأخیر و با دشواری انجام می‌شود. همچنین بسیاری از حیواناتی همانند همستر، لاک پشت‌ها و... که امروزه به عنوان حیوان دست‌آموز عرضه می‌شود، با خود آلودگی‌هایی خواهند داشت که سلامت افراد را تحت تأثیر قرارمی دهد.

محمد علی عمارلو درادامه می‌افزاید: گرچه برخوردهایی جدی با متخلفان عرضه این گونه حیوانات انجام شده، اما برای ساماندهی این عرصه باید با شبکه‌های قاچاقی که متولی اصلی این تجارت هستند، مقابله شود. همچنین باید با فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی مردم را نسبت به عواقب خرید بی‌ضابطه این گونه حیوانات مطلع کنند. در واقع خانواده‌ها باید بدانند گرچه برای شادی و نشاط فرزندان خود، این گونه حیوانات را خریداری می‌کنند، اما همین مسئله تا چه حد می‌تواند بر سلامت آن‌ها اثر سوء بگذارد.

    تلاش برای کاهش عرضه حیوانات

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در پاسخ به وضعیت عرضه ونگهداری حیوانات غیرمتعارف و غیربومی می‌گوید: با تلاش‌هایی که صورت گرفته این قضیه کاهش چشمگیری در استان ما داشته است. البته اگر گزارش‌هایی درخصوص این امر به ما اعلام شود برخورد خواهیم کرد؛ چون ما نمی‌توانیم به منازل و حریم خصوصی مردم وارد شویم و نسبت به نگهداری حیوانات غیربومی تفحص و تجسس کنیم.

دکتر محمد رشتی باف با اظهار شگفتی از آگهی هایی همانند تقاضای خرید سفره ماهی به مزاح می‌افزاید: این را می‌خواهد بخورد یا نگهداری کند!؟

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.