رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: دلال بازی و رانت در حلقه های قبل از توزیع کالا باعث گرانی در بازار شده اند.

بازار دچار رکود شدیدی شده است

محمود بنا نژاد در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: اصناف حلقه نهایی توزیع  هستند و قیمت ها در این حلقه بر مبنای سود منطقی نسبت به خرید کالاها شکل می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر افزایش قیمتی در بازار وجود دارد به حلقه های قبل از اصناف و در زمینه تولید، فرآوری و واردات کالاها بر می گردد، از طرفی طی یک ماهه گذشته رکود شدیدی در بازار ایجاد شده است که باعث شده رقابت در بین اصناف شکل بگیرد و بر اساس این رقابت، گران فروشی باعث تضعیف فروش  خواهد شد. 

بنانژاد در مورد اینکه ضعف نظارتی در بازار نیز وجود دارد و قیمت یک کالا در بین چند فروشگاه متفاوت می باشد، نیز بیان داشت: طی یک ساله گذشته نوسانات نرخ ارز و ایجاد برخی مشکلات در حوزه بازار باعث شده است که قیمت برخی کالا ها همچون لوازم الکتریکی ، لوازم خانگی و موبایل به گونه ای به طور سریع رشد پیدا کردند  که نظارت صرف نمی تواند باعث کاهش قیمت آنها شود، بلکه در حالت نظارتی ما به سراغ اصنافی که این کالا ها را نسبت به قیمت خرید ، گران فروشی و یا تقلب می کنند می رویم .

وی ادامه داد: از  طرفی تولید کنندگان که در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز خودشان را وارد می کنند و با افزایش قیمت آنها مواجه می شوند در نهایت قیمت کالاهای خودشان را افزایش می دهند، از این رو حوزه نظارتی در این زمینه چه اقدامی می توان انجام دهد و در مقابل نیز 120هزار واحد صنفی در شهر مقدس مشهد وجود دارد و نمی توان که برای هر کدام از آنها یک مامور ناظر قرار داد و این کار ممکن و شدنی نیست.

بنانژاد با اشاره به اینکه باید برای حلقه های قبل توزیع که دچار دلال بازی و رانت شده اند، اقدام اساسی انجام شود ،   افزود: در حال حاضر بازرسان در حوزه کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، برنج، روغن، لبنیات و حبوبات دائما قیمت ها را آنالیز و رصد می کنند و در این زمینه یک نوع تثبیت قیمت در بازار در حال حاضر وجود دارد از طرفی مردم نیز به صورت هوشمندانه از فروشندگانی خرید می کنند که با قیمت پایین تری کالا را عرضه می کنند و از این حیث در حال رکودی که ایجاد شده است این نوع فروشندگان سود بیشتری را کسب می کنند.

رئیس اتاق اصناف مشهد در ادامه افزود:   شکر طرح تنظیم بازار مخصوص ماه مبارک رمضان به صورت بسته های 900گرمی با قیمت 3400تومان در فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهر در حال توزیع می باشد و اگر شهروندان به این فروشگاه ها مراجعه و با نبود ان مواجه شدند می توانند به اتاق اصناف اطلاع دهند تا مورد پیگیری قرار بگیرد .

وی ادامه داد: با همکاری اتحادیه ها نظارت های ویژه ای بر اصناف به خاطر فرارسیدن ماه مبارک رمضان در حال انجام است تا با افرادی که در صدد باشند در این ایام کالاها را به صورت گران به مردم عرضه کنند برخورد صورت بگیرد. از این رو اگر مردم  در حوزه های مختلف با مواردی همچون گران فروشی، کم فروشی ویا برخورد نامناسب مواجه شدند می توانند از طریق تلفن های  124، 31730124 و یا شماره پیامک 3000134124موارد را گزارش دهند تا بازرسان این سازمان در کمترین مدت زمانی در محل حضور پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.