شهردار مشهد گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه هنرهای شهری، یک سرمایه‌گذاری مهم، پربازده و زودبازده است.

سرمایه‌گذاری در حوزه هنرهای شهری، امری مهم و زودبازده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا کلایی که در آیین اختتامیه «دومین جشنواره هنرهای شهری مشهد؛ خانه بهار ۹۸» سخن می‌گفت، در خصوص اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش هنرهای شهری اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه هنرهای شهری، یک سرمایه‎‌گذاری مهم، پربازده و نسبتا زودبازده است و من فکر می‌کنم به واقع این نکته که آثار هنری بهترین زبان برای معرفی یک شهر هستند را باید جدی بگیریم  بنده دوستان خود در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی توصیه می‌کنم که این مساله را در اولویت خود قرار دهند.

وی در توضیحات خود ضمن مرور پنج نکته و اهدافی که در افتتاحیه دومین جشنواره خانه بهار مطرح کرده بود، در خصوص ارزیابی میزان نزدیکی به این اهداف در طی ۱۱۵ روز گذشته از افتتاحیه جشنواره عنوان کرد: نکته اولی که در آیین افتتاحیه این جشنواره بیان کردم، این بود که باید از یک اقتصاد آزاد رقابتی در حوزه هنر در شهر مشهد حمایت کرد؛ به این معنا که نه تنها هنرمندان مشهدی، بلکه هنرمندان از همه جای کشور در مشهد حضور یافته، آثار خود را عرضه کنند و مشهد به مرکز هنرهای شهری تبدیل شود و بتواند بازاری را در این زمینه شکل دهد تا عده‌ای این امر را کسب و کار پایدار خود قرار دهند.

شهردار مشهد تصریح کرد: فکر می‌کنم فعالیت مجموعه شرکت‌کنندگان خانه بهار و اهتمامی که دوستان من در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام دادند، تا حدودی برای ۱۱۵ روز  قابل قبول است؛ به این دلیل که هم شرکت‌کنندگان و هم برگزیدگان از نقاط مختلف کشورمان بودند. اما برای ایجاد یک بازار آزاد رقابتی هنوز نیازمند عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان متعددی هستیم و فکر می‌کنم این مسیر بایستی با شدت و حدت بیشتر ادامه یابد.

کلایی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در خصوص رابطه مدیریت شهری و شهروندان در زیباتر شدن شهر بیان کردم، تقویت اقتصاد هنر بود؛ به این معنا که تا چه اندازه می‌توانیم در حوزه هنر به ایجاد کسب و کارهای جدید برسیم و کسانی که نمایش‌ها یا محصولات تجسمی و سایر محصولات هنری را تولید کرده‌اند، ما و دیگران در شهرهای مختلف خریدار آن باشیم. این هدفی بلندمدت است که به واقع در طی ۱۱۵ روز نمی‌توان آن را ارزیابی کرد. لذا دوستان ما در حوزه اجتماعی و فرهنگی بر اهمیت آن توجه داشته و اهتمام جدی‌تری را در این خصوص به کار ببندند.

وی در نکته سوم و در خصوص جدی گرفتن هنر به عنوان بخش مهمی از زندگی خاطرنشان کرد: این احساس را باید در شهروندان ایجاد کنیم و متاسفانه یکی از پیچیده‌ترین و نیازمند اهتمام‌ترین بخش‌ها در این نکات پنجگانه همین حوزه است و من فکر می‌کنم هنوز در آن ضعیف و نیازمند ایجاد ارتباط صمیمانه‌تر، با شفافیت، پاسخگویی و با ایجاد سرمایه اجتماعی برای مردم هستیم تا با اعتماد به ما به عنوان مدیریت شهری، پای کار آمدن و دیدن فواید و آثار هنر در زندگی خودشان، این مساله را به عنوان یکی از جدی‌ترین نکات در زندگی لحاظ کنند. ضمنا فرهنگ‌سراهای ما، آموزشگاه‌های مختلف در حوزه‌های هنری و جشنواره‌های گوناگون می‌توانند مهم‌ترین نقش را در این حوزه داشته باشند و لذا همکاران خود را توصیه به اهتمام در این موضوع می‌کنم.

شهردار مشهد همچنین بیان کرد: نکته چهارمی که در آیین افتتاحیه این جشنواره مطرح کردم، آن بود که ما مشهد را دوست داریم و یکی از اهداف جدی ما این است که شهر را برای مردم دوست‌داشتنی‌تر کنیم. چرا که این امر،  بالاترین سرمایه و بهترین برند یک شهر است. این امر را زمانی می‌توان درک کرد که مردم حس تعلق بیشتری به شهر داشته باشند. لذا فکر می‌کنم مجموعه اقدامات خانه بهار در این حوزه عملکرد نسبی موفقی داشته و در ۱۱۵ روزی که در اختیار جشنواره بوده، تا حدودی توانسته شهروندان مشهدی را نسبت به سیما و منظر شهر خود در ابتدای بهار دارای نگاه مثبت‌تری کند که البته طبیعتا این امر بایستی در تمام سیما و منظر شهر و در هویت شهر که متجلی در معماری و فضاسازی‌های شهر و ایجاد عرصه‌های عمومی جذاب‌تر است، گسترش یابد.

کلایی اظهار کرد: نکته آخر این که در نکات پنجگانه یک هدف مهم را مطرح کردیم و آن این که در سالی که پیش‌بینی می‌شود تنگناهای اقتصادی جدی باشد و تا حدودی نیز قابل لمس است، با جشنواره خانه بهار کمک کنیم که حال مردم بهتر و شادتر شود و من فکر می‌کنم موفق‌ترین نقش جشنواره خانه بهار در همین بخش بوده است؛ چرا که هریک از ما اگر از نقاط مختلف و ایستگاه‌های بهارانه شهری عبور می‌کردیم و یا در نقاطی که تجمع المان‌های نوروزی دیده می‌شد، حضور مردم را می‌دیدیم، متوج می‌شدیم که با شور و شوق خوبی در این فضاها حضور یافته‌اند و نیز در گفت‌وگوهای خود یا در فضای مجازی بدان اشاره می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که حداقل در یک اثر کوتاه‌مدتی که قصد داشتیم بدین وسیله ایجاد کنیم، موفق بودیم.

وی در تکمیل سخنان خود ضمن تاکید بر این که دبیرخانه جشنواره خانه بهار سال ۹۹ باید هرچه زودتر شروع به کار کند، افزود: بدین وسیله امیدوارم فرصت بیشتری داشته باشیم که از جشنواره خانه بهار ۳ و نوروز ۹۹ به عنوان ابزاری استفاده کنیم تا این پنج هدف و سایر اهداف مد نظر را محقق کنیم.

*آغاز به کار دبیرخانه دائمی جشنواره هنرهای شهری مشهد

همچنین دبیر دومین جشنواره هنرهای شهری مشهد؛ خانه بهار ۹۸ گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره هنرهای شهری مشهد از امروز آغاز به کار کرد.

صدرا یوسفی که در آیین اختتامیه «دومین جشنواره هنرهای شهری مشهد؛ خانه بهار ۹۸» سخن می‌گفت، در خصوص فعالیت دائمی دبیرخانه این جشنواره اظهار کرد: یکی از آسیب‌های جدی جشنواره شتاب‌زدگی و پرداختن به جشنواره در مدت زمانی کوتاه است. لذا طبق مصوبه‌ای که کمیسیون محترم فرهنگی شورا و دستور شهردار و معاون ایشان داشتند، دبیرخانه جشنواره به صورت دائمی از امروز آغاز به کار کرده و تلاش ما آن است تا فعالیت جشنواره در طول سال گسترده شده و برنامه‌ریزی برای جشنواره در طول سال انجام گیرد و بتوانیم فضای مناسبی را برای نوروز و همچنین رویدادهای هنری در دبیرخانه جشنوار فراهم آوریم.

وی افزود: از حدود بیش از ۶ ماه گذشته، فراخوان دومین جشنوار هنرهای شهری با استفاده از ظرفیت و بستری که این جشنواره در طول سال‌ها و بیش از ۱۲ سال در مشهد داشت، منتشر شد و از ظرفیت‌های مختلف رسانه‌ای در این خصوص استفاده کردیم تا فراخوان به تک تک نقاط کشور برسد.

دبیر دومین جشنواره هنرهای شهری مشهد؛ خانه بهار ۹۸ ادامه داد: در کنار ظرفیت عظیمی و با سابقه‌ مشهد برای شرکت در جشنواره، بیش از ۶۲ شهر از  سراسر کشور متقاضی شرکت در جشنواره بودند و حدود ۱۷۴۰ اثر مجموعا در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره واصل شد و با استفاده از ظرفیت‌های تخصصی بسیار خوبی که از سراسر  نقاط کشور به عنوان دبیران تخصصی و هیات‌های داوری برای جشنوراه پیش‌بینی شد، با رسیدن آثار به دبیرخانه، فرایند انتخاب آثار در جشنواره آغاز  و نیز پس از چندین مرحله در بخش‌های تخصصی، حدود ۹۷ اثر از بخش‌های گوناگون برای اجرا و اکران در سطح شهر انتخاب شد.

وی تصریح کرد: در این بخش با استفاده از هیات داوران، مجموعا ۲۹ نفر از اساتید شاخص برجسته در رشته‌های مختلف  و ۹ نفر دبیر تخصصی نسبت به انتخاب و ارائه آثار در حوزه‌های المان‌های موقت، یادمان‌های دائمی، عکس، هنرهای چندرسانه‌ای، آذین‌بندی و دیگر حوزه‌های مختلفی که برای جشنواره پیش‌بینی شده بود، اقدام به انتخاب آثار کردیم.

یوسفی ادامه داد: پس از آن مراحل تولید آثار در زمینه‌های مختلف شروع و حدود ۵۴۷ اثر برای اکران در سطح شهر در حوزه‌های گوناگون آماده و اجرا شد که حدود ۱۷ قالب طرح را شامل می‌شد. همچنین از شهرهای مختلف برای حضور در جشنواره انتخاب شده بودند. نکته دیگر این که در حوزه دیوارنگاره، بالغ بر ۸۴ هزار متر دیوارنگاره در سطح شهر داشتیم که آثار بسیار شاخصی از هنرمندان را شاهد بودیم و امیدواریم فضای مناسبی را برای شهر ایجاد کرده باشیم.

وی ضمن تاکید بر رویکرد شورای شهر در خصوص جشنواره بیان کرد: امسال با رویکردی که شورای اسلای شهر از ابتدای شکل‌گیری جشنواره داشتند و همچنین نگاهی که شهردار محترم برای برگزاری جشنواره از ابتدای تدوین فراخوان پیش‌بینی کرده بودند، نگاه تخصصی‌تر شدن جشنواره و استفاده از ظرفیت‌های تخصصی هر رشته هنری برای بالا بردن سطح کیفی آثار و ارتقای سیما و منظر شهری با استفاده از بحث‌های تخصصی هنر در دستور کار قرار گرفت و بخش‌های متفاوتی نسبت به سال گذشته و سنوات قبل را شاهد بودیم.

دبیر دومین جشنواره هنرهای شهری مشهد؛ خانه بهار ۹۸، در خصوص بخش بین‌الملل جشنواره گفت: با توجه به جایگاه ویژه‌ای که مشهد به عنوان یک کلان‌شهر بزرگ در کشور و همچنین پایگاه زیارتی کشور و جهان اسلام دارد، بخش بین‌الملل را پیش‌بینی کردیم که در این بخش از سه کشور روسیه، اردن و کره جنوبی هنرمندانی حضور یافتند و آثاری در بخش دیوارنگاره ارائه دادند.

یوسفی خاطرنشان کرد: همچنین، با توجه به این که نیاز جشنواره آن بود تا حوزه‌های تخصصی خود را به کار بگیرد، حوزه‌های پژوهشی هنر شهری به بخش‌های جشنواره اضافه شد که کماکان در حال برگزاری است. همچنین جشنواره عکس نیز با نگاه تخصصی به جشنواره اضافه شد که کماکان هم ادامه دارد و تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه آثار دریافت می‌شود. در این بخش هم اتفاق بسیار خوبی با تشکیل یک هیات شورای سیاست‌گذاری رخ داد. به علاوه بخش هنرهای چند رسانه‌ای و موضوعات استفاده از تکنولوژی نیز امسال به جشنواره اضافه شد. در این بین، هنرهای نمایشی را به طور جدی‌تر، تحت عنوان جشنواره «تماشاخانه بهار» دنبال کردریم که حدود ۲۵ گروه از سراسر کشور، ۲۰۰ نوبت اجرا در سالن‌ها و میادین مختلف شهر داشتند.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم حداقل تا ابتدای تابستان فراخوان سال ۹۹ را منتشر کرده و بتوانیم فرصت و زمان مناسبی برای انتخاب، تولید و استفاده از آثار در سطح شهر فراهم کنیم.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.