اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه بحرین در پاسخ به سخنان اخیر رهبر جریان «صدر» در عراق، باعث بروز تنش دیپلماتیک میان دو کشور شده است.

 تنش در روابط منامه و بغداد/ عراق و بحرین سفرای یکدیگر را احضار کردند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق، شب گذشته اعلام کرد که «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه دستور احضار سفیر بحرین در بغداد را داده است.

الصحاف افزود الحکیم همچنین دستور احضار کاردار سفارت آمریکا در بغداد را داده است.

احضار سفیر بحرین در پی انتشار توییت توهین‌آمیز «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین علیه «سید مقتدا صدر» رهبر جریان صدر صورت می‌گیرد. همچنان‌که احضار کاردار آمریکا در بغداد نیز پس از آن صورت می‌گیرد که سفارت آمریکا در شبکه‌های اجتماعی پست‌های توهین‌آمیز و مداخله‌جویانه‌ای منتشر کرده است که به نقض حاکمیت ملی و نیز عرف و آداب دیپلماتیک مورد اعتراض احزاب و گروه‌های عراقی قرار گرفته است.

همزمان وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای رسمی، اظهارات رسمی وزیر خارجه بحرین علیه مقتدی صدر را شدیدا محکوم کرده و خواستار عذرخواهی رسمی منامه شده است.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: اظهارات وزیر خارجه بحرین- که دیپلماسی بحرینی را به نمایش می‌گذارد- با واژه‌هایی توهین‌آمیز به صدر بی‌ادبی کرد که این امر در عرف دیپلماتیک کاملا غیرقابل قبول است. او- همچنین- به عراق و حاکمیت و استقلال آن نیز توهین کرد آن زمانی‌که وزیر بحرینی از تسلیم عراق تحت سلطه همسایه‌اش، ایران دم زد.»

وزارت خارجه عراق افزود، این کشور هیچ‌گونه دخالتی در امور خود را نمی‌پذیرد و هرگز اجازه نخواهد داد به عراق یا شخصیت‌های ملی و مذهبی این کشور توهین صورت گیرد.

این وزارتخانه تاکید کرد: «ما هرگونه موضع تحریک‌آمیزی را که به حاکمیت و استقلال عراق خدشه وارد و این کشور را متهم کند که تحت سلطه کشور دیگری است، نمی‌پذیریم.»

به دنبال اهانت وزیر خارجه بحرین به مقتدی صدر، ائتلاف «الفتح» نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به وزیر خارجه بحرین و امثال او می‌گوییم که اهانت شما، از شان سیدمقتدی صدر کم نخواهد کرد.»

از سوی دیگر، شب گذشته گروهی از طرفداران مقتدی صدر در نجف اشرف، در محکومیت اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه بحرین، در برابر کنسولگری این کشور تجمع اعتراض‌آمیز برگزار و اعلام کردند عصر یکشنبه( امروز) نیز در برابر سفارت بحرین در بغداد تجمعی اعتراض‌آمیز برگزار می‌کنند.

در همین حال، رهبر جریان صدر از کسانی‌که قرار است مقابل سفارت بحرین تجمع اعتراضی برگزار کنند، خواسته است شاخه گلی به عنوان هدیه به ملت بحرین تقدیم کنند.

«صالح محمد العراقی» از نزدیکان مقتدی صدر، در صفحه فیس‌بوک نوشته است: «صدر از کسانی‌که مقابل سفارت یا کنسولگری بحرین تظاهرات برگزار می‌کنند، خواسته است که( گلی) به آنها داده شود تا آن را به عنوان هدیه‌ای به ملت بحرین تقدیم کنند؛ هدیه‌ای از جانب من( صدر) برای آنها. شما، ای تظاهرات‌کنندگان! نماینده من در این امر هستید.»

از سوی دیگر، «وحید مبارک سیار» معاون وزیر خارجه بحرین، کاردار سفارت عراق را به نیابت از سفیر این کشور در منامه، احضار کرد و اظهار داشت که اظهارات مقتدی صدر، اهانتی غیرقابل قبول به پادشاهی بحرین و مداخله آشکار در امور بحرین محسوب می‌شود که اصول قوانین بین‌المللی را نقض و روابط بین دو کشور را وخیم می‌کند.

تنش در روابط عراق و بحرین پس از آن صورت گرفت که مقتدی صدر، روز گذشته بیانیه‌ای در خصوص تحولات عراق و جهان صادر کرده و طی آن،  توقف فوری جنگ در یمن، بحرین و سوریه و کناره‌گیری حاکمان این کشورها از قدرت را خواستار شده است.

صدر همچنین پیشنهاداتی درخصوص جلوگیری از آنچه درگیری ایران و آمریکا از یکسو و ایران و عربستان از سوی دیگر و دور نگهداشتن عراق از تعبات آن نامیده بود، ارائه کرده بود.

رهبر جریان صدر همچنین هشدار داد که اگر عراق به اجبار وارد درگیری‌ها در منطقه شود، باید سفارت آمریکا در عراق بسته شود؛ در غیر این‌صورت این سفارتخانه در تیررس نیروهای مقاومت قرار خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.