در ششمین برنامه سه شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم زمان با روز ملی خلیج فارس از نسخ خطی اسناد و آثار موزه‌ای با موضوع خلیج فارس رونمایی می‌شود.

نسخ خطی، اسناد و آثار موزه ای با موضوع خلیج فارس رونمایی می شود

به گزارش قدس آنلاین، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: با توجه به اسناد و مدارک متقن درج نام¬های جعلی در کنار یا به جای خلیج فارس نشات گرفته از سیاست های خصمانه شبکه های فرهنگی غرب است که سعی در شکاف و اختلاف افکنی بین کشورهای جنوب غرب آسیا دارند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی افزود: هر چند ذکر تمام اسناد موجود در اثبات نام خلیج فارس به صدها صفحه کتاب نیاز دارد، اما در این جلسه فرهنگی برخی از اسناد مرتبط با خلیج فارس رونمایی خواهد شد که نشان از حاکمیت ایران به خلیج فارس داشته و قطعا این اسناد خط بطلانی بر ادعاهای باطل برخی کشورها در خصوص نام جعلی این خلیج خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی انعقاد قراردادی بین محمد زکی خان سردار فارس و سرحددار انگلیس در هندوستان پیرامون همکاری‌های متقابل جهت برقراری امنیت در بنادر و جزایر واقع در خلیج فارس و توافق بر سر حضور نیروهای انگلیسی در آن حدود را که به تاریخ ۱۲۳۸ ق منعقد شده است، یکی از این اسناد عنوان کرد.

وی همچنین نامه شرکت کشتی‌رانی هلند به سید جلال‌الدین تهرانی جهت مراجعه و دریافت برگ حواله تحویل کالا به تاریخ ۱۳۳۷ ش و سواد عریضه روسای ایرانی ساکن کویت به شیخ محمد خالصی در خصوص تعدی عبدالعزیز بن مسعود، حاکم نجد، به ایرانیان ساکن کویت و درخواست مذاکره با سردار سپه برای توجه به ایرانیان دور از وطن و تسلط اجانب بر جزایر ایرانی خلیج فارس به تاریخ ۱۳۴۲ ق را از دیگر اسنادی عنوان کرد که در این سه شنبه فرهنگی رونمایی خواهد شد.

دستور تلگرافی حسین قلی خان نظام السلطنه مافی به شوکت الملک جهت توقیف کاروان حامل سلاح از مبداء خلیج فارس به مقصد افغانستان و اعلام نتیجه آن به تاریخ ربیع الاول ۱۳۲۶ ق، تصویر بریده روزنامه الوطن حاوی یک سند تاریخی از نامه شیخ مبارک الصباح، امیر کویت، و تصریح به کلمه «خلیج فارس» به تاریخ جمادی الاول ۱۴۲۷ ق، جواز نامه صادره توسط دولت انگلیس در خلیج فارس مربوط به حمل مال‌التجاره از بندر بوشهر به داخل ایران برای محمد شفیع تاجر کازرونی به تاریخ ۱۳۱۷ ق و صورت قیمت اجناس و کالاهای تجاری در بازارهای انگلیس و هزینه تحویل آن در بنادر خلیج فارس به تاریخ ۱۳۲۴ ق از دیگر اسنادی بود که وی بدان اشاره کرد.

گفتنی است، در ششمین برنامه سه‌شنبه‌های‌فرهنگی سهیل کریمی کارگردان مستند «شکست هیمنه» میهمان این برنامه خواهد بود و سخنانی را پیرامون «رسانه خلیج فارس تقابل ایران و امریکا» ایراد خواهد کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.