روزنامه تلگراف گزارش داد، اقتصاددانان آکسفورد با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی ایران، به ترامپ در زمینه نفت ۱۰۰ دلاری و کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ هشدار دادند.

هشدار اقتصاددانان آکسفورد به ترامپ: تحریم ایران مقدمه نفت ۱۰۰ دلاری

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اقتصادانان بین‌المللی هشدار دادند که شوک نفتی ناشی از اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند قیمت نفت را به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برساند و احیای رشد اقتصادی برای سال آینده را از ریل خود خارج کند. 

براساس این گزارش، دولت ترامپ قیمت نفت را هفته گذشته بالا برد؛ زمانیکه واشنگتن نگرانی‌ها در زمینه تامین نفت در بازارهای جهانی را با لغو معافیتهای نفتی ایران افزایش داد. 

«آکسفورد اکونومیک» پیش بینی کرد، اگر قیمتهای جهانی نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد رشد تولید ناخالص جهانی ممکن است به ۲.۶ درصد برای سال ۲۰۲۰ کاهش یابد و تورم جهانی نیز به رقم ۴ درصد افزایش پیدا کند. 

تلگراف افزود: اقتصاددانان معتقدند که رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۰ احیا خواهد شد و صندوق بین المللی پول نیز انتظار رشد ۳.۶ درصدی را برای سال آینده پیش بینی کرده است. 

براساس این گزارش، تحلیلگران نگران هستند که با افزایش فشارهای ترامپ علیه ایران و ونزوئلا که هر دو از صادرکنندگان بزرگ نفت هستند، قیمتها رکورد چند سال اخیرا را بشکند و به بالاترین میزان خود برسد.

دوشنبه هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد که قصد ندارد معافیتهای نفتی برای واردات نفت از ایران را تمدید کند. دولت آمریکا سال گذشته به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت نفت به ۸ کشور خریدار نفت ایران معافیت ۱۸۰ روزه اعطا کرد. دوره این معافیتها روز ۱۲ اردیبهشت به پایان خواهد رسید و واشنگتن اعلام کرده است که به منظور افزایش فشارهای علیه ایران دیگر این معافیتها را تمدید نخواهد کرد. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.