البرز- فرج الله ایلیات از جمله چهره هایی است که با تجربه سالها مدیریت در مسئولیت های مختلف شهرداری کرج موفق به کسب رای اعتماد مردم شد و پای به دوره پنجم پارلمان شهری کرج گذاشت.

عملکرد شورای پنجم شفاف است و امور پنهانی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، فرج الله ایلیات همچون دیگر ۱۲ عضو شورا تلاش کرده در تصمیم سازی ها و موضوعات مختلف مرتبط با شهر کرج اثرگذار باشد و با بهره گیری از ظرفیتی که قانون برایش ایجاد کرده در این مسیر حرکت کند.

رخدادهای مختلف شورای شهر در نزدیک به دو سالی که از فعالیت شورای پنجم میگذرد و سالروز تشکیل شوراهای شهر وروستا بهانه ای برای گفتگو با فرج الله ایلیات عضو شورای شهر شد که در ادامه می خوانید:

*در آغاز علاقمندیم بدانیم  اصلی ترین دلیل شما برای رفتن از شهرداری به شورا چه بود؟ آیا در شهرداری اثرگذار نبودید؟

بنده شهروند شهر و کارمند شهرداری هستم. اکنون دارای کار نظارتی هستم که مرتبط با شهرداری است، سابقه حضور در تمامی سطوح شهرداری را دارم و احساس کردم می توانم در شورای شهر تاثیر بیشتری داشته باشم و این تصمیم کاملاً شخصی بود. حال این که چه میزان مفید واقع شده ام را مردم باید قضاوت کنند.

*آیا گروه بندی های سابق هم اکنون نیز در شورا وجود دارد؟

به شخصه اعتقادی به ترکیب بندی شورا ندارم، چرا که هرکسی در رای دادن مستقل است و انتخاب شهردار نشان داد ترکیبی در میان اعضای شورا وجود ندارد. خوشبختانه در شورای پنجم لوایح با اتفاق آرا تصویب می شود و از نظر من هیچ گونه گروه بندی ای وجود ندارد.

*پیش تر اعلام کرده بودید کاندیدای نمایندگی مجلس نمی شوم چون به رای مردم احترام قائلم، آیا بر حسب سفارش بزرگان کاندیدای نمایندگی مجلس خواهید شد؟

در خصوص نمایندگی مجلس همانطور که عنوان شد تا پایان دوره بنا به احترام به رای مردم در شورا خواهم ماند و به هیچ عنوان کاندید انتخابات مجلس نمی شوم.

*در صورتی که شهرداری در پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه است دلیل هزینه های میلیاردی برای بزرگراه شمالی چیست؟ آیا طرح قطار شهری واجب تر نیست؟

بزرگراه شمالی نیاز این شهر است و کسانی که به تهران تردد دارند صبح ها با ترافیک سنگینی مواجه هستند. اکنون اتوبان در مرکز شهر قرار گرفته و وجود چنین طرحی الزامی است.

مترو هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر می‌گیرد که نیمی از آن توسط دولت و نیم دیگر توسط شهرداری تامین می شود.

 در هر صورت بزرگراه شمالی تاحد بسیاری می تواند مشکلات ترافیک را رفع کرده و باعث روی آوردن سرمایه گذران تهرانی به کرج می شود چرا که با اتمام این طرح مسافت تهران به کرج کاهش چشمگیری خواهد یافت.

*چرا مرکز پژوهش های شورای شهر کرج که می تواند موثرترین نهاد مدیریت شهری باشد اکنون آن کارکرد مورد انتظار را ندارد؟

مرکز پژوهش ها هم یک مرکز مطالعاتی است و افراد تاثیر چندانی در آن ندارند بلکه ساختار این مرکز با مشکل مواجه است و اعتقاد داریم لازم است نخبگان شهر در حوزه های مختلف شناسایی و مورد استفاده قرار گیرند.

*چقدر از بودجه ۹۸ قابل تحقق است؟

بودجه شهر بر مبنای عملکرد ۹ ماهه سال ۹۷ و عملکرد ۳ ماهه سال ۹۶ باید نوشته شود و بر این اساس حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به شهر تعلق می گیرد.

مابقی بودجه بصورت عمرانی در قبال واگذاری زمین انجام می شود که مجموعاً به مبلغ ۲۸۵۰ میلیارد تومان است. از این مبلغ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه های جاری و مابقی صرف طرح های عمرانی خواهد شد.

*بزرگترین چالش امروز شهرداری کرج از نگاه شما چیست و راه حل آن را درچه می دانید؟

بزرگترین چالشی که تمام شهرداری ها با آن دست به گریبان هستند این است که تا سال ۱۳۷۰ شهرداری ۵۰ درصد دولتی و ۵۰ درصد مردمی اداره می شد.

امروز بخش عمده ای از چالش این است که شهرداری ها مستقل هستندو باید تمام هزینه های جاری و عمرانی خود را تامین کنند، طرحی که سال ۷۰ شهرداری را مجزا کرد بحث درآمد پایدار شهری بود که نزدیک به ۲۶ سال از عدم تحقق آن می گذرد اما سال جاری طرحی را به مجلس فرستادند تا درآمد پایدار شهرداری ها افزایش یابد.

بخش عمده ای از این درآمدها همان مالیات هایی است که دولت در شهرها اخذ کرده مثل جرایم راهنمایی و رانندگی که باید به شهرداری ها تعلق یابد.

*آرامستان بهشت علی چه زمانی راه اندازی می شود؟

آرامستان بهشت علی تقریباً آماده بوده و حدود ۵ هزار قطعه قبر در آن موجود است.

هماهنگی های لازم با مسئولین و ائمه جمعه ماهدشت و محمدشهر صورت گرفته تا مردم به صورت رایگان از بهشت علی استفاده کنند.

کار ویژه ای که در حال انجام است این است که باتوجه با تعامل با بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس مقرر شده تا شهدای گمنام هم در آنجا دفن شوند همچنین وجود این آرامستان بخشی از مشکلات فردیس و حتی کرج را برطرف می کند.

*نظر شما در خصوص شعار شایسته سالاری در انتصابات چیست؟ چند درصد انتصابات در شورای پنجم بر اساس شایسته سالاری صورت گرفته است؟

شایسته سالاری یک شعار نیست بلکه یک واقعیت است که هر کس بر اساس صلاحیت در سمتی انتخاب می شود.

مردم به تغییر رای داده اند و بر همین اساس باید پذیرفت که عده ای از نفرات قبلی باید تغییر می کردند در واقع بخش اعظمی از نیروهای شهرداری هویت این شهر هستند و اعتقاد داریم ترکیبی از نیروهای جوان و باتجربه می توانند با علم و تعصبی که دارند شهر خود را بسازند.

*در مقابل سخنان اخیر معاون شهردار در خصوص انتصابات موضع تندی گرفتید، در این باره توضیح دهید.

ایشان قائم مقام شهردار بودند که ارتباط بسیار خوبی نیز باهم داریم اما در آن مقطع احساس کردیم که این عمل دخالت در امور شورای شهر است و از این باب تذکر دادیم که اگر قرار است انتقادی مطرح شود بهتر است از سوی شهردار مطرح شود.

هیچ گونه مشکلی با کسی نداریم و هر انتقادی را از هرکس می پذیریم و همه جا پاسخگو هستیم اما در آن مقطع به قدری حساسیت ایجاد شده بود.

*چرا در خصوص انتصاب برخی بستگان درجه یک شورا در پست های مختلف مدیریت شهری سکوت کردید؟

در پست های مدیریتی چنین انتصاباتی به هیچ عنوان رخ نداده و آن را تکذیب می کنم. مصوبه ای در شورا داشتیم که اعضا می توانند دو نفر را در امور دفتری خود منصوب کنند ولی در سمت های مدیریتی هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است.

*شورای شفاف و پاسخگو تا چه میزان محقق شده است؟

عملکرد شورا همیشه شفاف بوده و هست. امور پنهانی از مردم نداریم و مردم حتی می توانند در جلسات کمیسیون ها حضور داشته باشند، هر آنچه اتفاق می افتد علنی بوده و همه جا پاسخگو هستیم.

*مدیریت آقای نبیونی در ریاست شورا موفق تر بود یا آقای زارع؟ کدام کمیسیون را موفق تر می دانید؟

آقایان نبیونی و زارع هردو شناخته شده و محترم هستند. در زمان آقای زارع تنش های موجود در شورا به حداقل رسید و بر خلاف گذشته موضع گیری های کمتری مشاهده و اغلب اعضای شورا همراه هستند.

تمامی کمیسیون ها عملکرد خوبی دارند اما کمیسیون همیاری و مشارکت ها از سایرین ضعیف تر بوده و باید فعال تر از قبل عمل کند.

*ارزیابی شما از عملکرد علی اصغر کمالی زاده در جایگاه شهردار کرج چیست؟

یکی از مدیران فنی و کاربلد شهرداری است. وی در همه طرح های عمرانی حضور دارد و عملکرد قابل دفاعی را جای گذاشته اما لازم است ساختار اداری را نیز به مانند ساختار فنی تقویت کند.

*با گذشت دو سال از فعالیت شورای پنجم اما خروجی چشمگیری در زمینه توسعه شهری مشاهده نشده است. برای دوسال آینده چه برنامه ای دارید وآیا روزمرگی را ادامه خواهید داد؟

این ادعا را قبول ندارم چرا که فعالیت های بسیاری در این مدت انجام شده که ثابت کند شورای پنجم یکی از موفق ترین شوراها بوده است اما برخی طرح ها به مانند مترو زمان بر است و در مدت دو سال خروجی چشمگیری نخواهد داشت.

در دوره جدید بیشترین کمک را به طرح های نیمه کاره به خصوص مترو داشته ایم و با کمترین تغییرات سعی کرده ایم طرح ها را مصوب کنیم و این آمادگی را داریم تا در پروژه های بزرگ اختیارات را به شهرداری واگذار کنیم.

*با توجه به پایین بودن بودجه ۹۸ چه نمره ای را به نمایندگان می دهید؟ آیا وقت آن نرسیده بخشی از پروژه های شهری در بودجه استانی گنجانده شود؟

بخشی از درآمد ها مردمی بوده و دولت نیز در طرح هایی به مانند مترو و اتوبوس شهری کمک می کند علاوه بر آن از طریق سازمان شهرداری ها نیز در هر استان به شهرداری ها کمک می کند مثل همان مثال راهنمایی و رانندگی که قبلا خدمتتان عرض کردم.

*ارزیابی شما از فعالیت های فرهنگی کرج بعنوان شهر مجاور پایتخت چیست؟

به شخصه اعتقاد دارم کار فرهنگی در شهر انجام نمی شود و دچار روزمرگی هستیم.

البته نباید کرج را با تهران مقایسه کنیم چرا که بودجه فرهنگی تهران شاید با کل بودجه شهرداری کرج برابر باشد و سرانه و ظرفیت های فرهنگی تهران نیز قابل قیاس با کرج نیست.

شهرداری می تواند تحرک بیشتری را در حوزه فرهنگ داشته باشد اما لازم است کار به افراد برون سازمانی و متخصص سپرده شود و اعتقاد دارم کمبود های عمرانی قابل جبران است اما حوزه فرهنگی زمان بسیاری را می طلبد تا نتیجه دهد.

*باتوجه به نیروی مازاد و فاقد کیفیت در بخش های مختلف شهرداری آیا شورا برنامه ای برای چابک سازی نیروهای شهرداری و کیفی نمودن آن ها دارد؟

شورای پنجم نیروی زیادی را به شهرداری تزریق نکرد و اغلب نیروها برای دوره های قبلی هستند اما به لحاظ کیفی مورد تایید هستند و فعالیت های مثبت شهرداری توسط همین نیروها انجام می شود لذا معتقدیم اگر این نیروها ساماندهی شوند کیفیت چند برابری خواهند داشت و به قطعیت عرض می کنم که هیچ اعتقادی به تعدیل نیرو نداریم چرا که نیروهای حاضر توانمند بوده و قابلیت آن را دارند که بهره وری سازمان را تا حد زیادی افزایش دهند.

*با نگاهی بیطرفانه به عملکرد شورای چهارم و پنجم چه نمره ای می دهید؟

 شورای جدید می گوید شورای قبلی هزینه های زیادی را صرف کرده که اکنون شورای حاضر و حتی شوراهای بعدی باید آن ها را پرداخت کنند اما به شخصه معتقدم آن هزینه ها در دوره گذشته باید انجام می شد برای مثال زیر گذر آیت الله هاشمی که دوره قبل حدود ۴۰۰ میلیارد هزینه در برداشت طرحی مهم بود که اکنون ارزش دوبرابری پیدا کرده است.

بنده خود را در جایگاهی نمی دانم که نمره ای به هیچ یک از شوراها بدهم اما مطمئن باشید که شورای پنجم از این به بعد باتوجه به وجود شهردار با آرامش بیشتر به سوی طرح های خود گام بر می دارد و عملکرد قابل دفاعی را برجای خواهد گذاشت.

*دلیل سکوت شما در خصوص انتقادات مطرح شده در خصوص  اداره املاک شهرداری و برخی نارضایتی های مردمی چیست؟

در این خصوص آنچه مهم است این است که هیچ گاه بانک اطلاعاتی مناسب در سیستم املاک کرج وجود نداشته و لازم است که املاک بطور مناسبی ساماندهی شود و مناطق باید زمین های خود را شناسایی کنند.

شورا همواره بیشترین تلاش خود را در خصوص املاک بکار گرفته و اعتقاد داریم این مشکل باید بصورت ریشه ای برطرف گردد از همین رو مقرر شده تا یکی از اعضا بعنوان نماینده به حوزه املاک ورود کند و تا ۳ ماه آینده ساماندهی لازم در بحث املاک صورت پذیرد.

*چرا شهردار کمتر از توان افراد حاضر در اتاق مشاورین که همگی مدیران توانمندی هستند استفاده می کند؟

شهردار در خصوص استفاده یا عدم استفاده از نیروها مختار است اما معتقدیم که نیروهای توانمندی در بدنه شهرداری حضور دارند که می توانند در برنامه ریزی و اجرای امور مفید واقع شوند از همین رو امیدواریم تا از این ظرفیت موجود به نحو احسن استفاده شود.

*شورای پنجم چه اقداماتی را در حوزه بانوان انجام داده و آیا دغدغه ای در این خصوص دارد یا خیر؟

بحث بانوان همیشه مطرح بوده و در تمامی شوراها نیز بانوان حضور داشته اند.

بانوان در کمیسیون های مهم حضور دارند و در اغلب موارد در بدنه شهرداری هم از این ظرفیت استفاده می شود اما هر سازمانی رویکرد خاص خود را دارد و مجموعه ای وجود ندارد که در بحث بانوان بصورت تخصصی اقدام کند لذا می دانیم در بخش آسیب های اجتماعی همواره خطراتی بانوان را تهدید می کند و در این زمینه به یاری و همفکری نخبگان و کارشناسان نیاز داریم و بدون شک شورا از طرح های قابل اجرا حمایت های لازم را به عمل خواهد آورد.

*چرا کارگروهی برای شناسایی نیروهای تحصیل کرده در شهرداری ایجاد نمی شود و ریشه برخی روابط و لابی ها خشکانیده نمی شود؟

به شخصه طرح جامعی را در این خصوص نوشتم که اگر نیرویی قرار است در سمتی انتخاب شود باید از قبل تمامی مناصب شهرداری را طی کرده باشد، آنگونه نباشد که فردی در یک روز بیاید و مدیر منطقه‌ای شود.

متاسفانه نوع انتصابات که مد نظر بوده اتفاق نیفتاد و این واقعیت را باید پذیرفت که برخی از مدیران شهری نمی خواهند بخشی از اختیارات خود را به شخص دیگری واگذار کنند و به موضوع لابی گری و روابط واقف هستیم و می دانیم که همین معضل باعث می شود تا برخی کارمندان توانمند انگیزه خود را از دست بدهند.

معتقدم کمیسیون تحول اداری می تواند این موضوع را پیگیری کند چرا که با ادامه این روند جوانان نخبه امید خود را از دست می دهند و باید تمام توان خود را جهت استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان لایق بکار بگیریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.