۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 654168

یک کارشناس آب با تاکید بر اینکه وقتی آمادگی برای مقابله با سیلاب وجود ندارد و خسارت به وجود می‌آید سیل به بلای طبیعی تبدیل می‌شود گفت:برای مدیریت سیلاب نظام‌نامه داریم پس باید هم آمادگی خشکسالی و هم آمادگی ترسالی را داشته باشیم.

برای تبدیل بلای سیل به نعمت باید آمادگی کسب کنیم

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، حمید رحمانی کارشناس آب در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان اظهارات وزیر نیرو را که اخیراً اعلام کرده سیل در ایران نعمت است را پذیرفت،گفت: هر اتفاقی که باعث بلایای طبیعی شود می‌تواند منافعی برای کشور هم داشته باشد این موضوع را در دو بُعد می‌توان بررسی کرد.

وی افزود:از بُعد اول باید گفت که خسارت‌های وارده از بابت سیلاب می‌تواند به عنوان یک بلای طبیعی باشد و از بُعد دیگر می‌تواند این گونه بررسی شود که موجب تقویت منابع آب سطحی و تا حدود بسیار اندکی برای منابع زیرزمینی مفید بوده باشد و این می‌تواند یک نعمت باشد اما بستگی دارد که چگونه با  آن برخورد کنیم. 

رحمانی ادامه داد: اقلیم کشور یک اقلیم خشک است و تاکنون هم گرفتار خشکسالی بودیم در این شرایطی که کشور خشک است کشور را با آن شرایط تطبیق می‌دهیم یعنی عرض رودخانه‌ها به تدریج کاسته شده و ساخت‌وسازهایی در حاشیه رودخانه‌ها انجام می‌شود چون وقتی مردم حس می‌کنند سال‌هاست سیلابی از رودخانه خارج نشده است اقدام به ساخت و ساز در این محل می‌کنند.

این کارشناس آب ادامه داد: وقتی به یکباره سیلاب در این حد بالا و غیرنرمال رخ می‌دهد کشور آمادگی این را ندارد که با آن مقابله کند، پس اگر بخواهیم اقدامی برای مقابله با سیلاب انجام دهیم باید این برنامه بلندمدت باشد پس برای هر گونه سیلی راهکار و برنامه‌ای داشته باشد و خود را برای آن لحظه آماده کنیم.

*آیا در مدیریت سیلاب موفق عمل کردیم؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در مدیریت سیلاب موفق عمل کردیم گفت: برای مدیریت سیلاب نظام‌نامه داریم و برای همه دستگاه‌ها وظایفی مشخص شده است پس باید از این به بعد هم آمادگی خشکسالی و هم آمادگی ترسالی را با هم داشته باشیم. پس تمام دستورالعمل‌ها مشخص است اما نباید غافل شویم چون چند سال بارندگی نشده است همواره وضعیت این گونه می‌ماند و اگر چند سال بارندگی شد بگوییم خشکسالی تمام و وارد دوره ترسالی شده‌ایم.

رحمانی ادامه داد:به هر حال از یک جهت می‌توان به سیلاب به شکل نعمت نگاه شود که منابع ‌آب را تقویت کرده و از سوی دیگر هم باید گفت از بُعد دیگر خسارت‌هایی هم برای کشور داشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که وزیر نیرو سیلاب در اروپا را با ایران مقایسه کرده و اعلام کرده است که در اروپا سیلاب فقط دارای خسارت است و در ایران سیلاب نعمت است، گفت: برخی از شهرها برای تأمین آب خود دارای مشکل بودند و در همین سیستان و بلوچستان نگران تأمین آب آن منطقه بودیم پس سوال این است که تأمین آب شرب به چه شکل قرار بود انجام شود و وقتی یک سیلاب به این سطح وارد کشور می‌شود حداقل آب شرب مردم را تأمین می‌کند نعمت است اما وقتی آمادگی وجود ندارد و خسارت به وجود می‌آورد به بلای طبیعی تبدیل می‌شود.

اردکانیان وزیر نیرو هفته گذشته در آیین افتتاح سد لاستیکی باغبانان شهرستان فومن استان گیلان گفته بود که در اروپای سبز وقوع سیل تنها خسارت است اما در اقلیم خشک و نیمه خشکی مانند ایران که ممکن است سالیان متمادی درگیر خشکسالی باشد طبیعتا بروز سیلاب نعمت است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.