سید حسن حسینی شاهرودی گفت: ضعیف‌ترین اقدام در حوزه اقتصادی، موضوع دیپلماسی اقتصادی است؛ متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشور در حوزه‌هایی چون روابط اقتصادی با کشورهای مختلف، گشودن راه‌های مختلف برای گذر از تحریم و تسهیل مبادلات تجاری و پولی اقدام سازنده‌ای انجام نداده است.

توجه دستگاه دیپلماسی صرفاً روی موضوعات سیاسی است/ بخش خصوصی، پیشگام در دور زدن تحریم‌ها

سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «قدس آنلاین»، ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در حوزه اقتصادی در دوره تحریم ها، اظهار داشت: ضعیف ترین اقدام در حوزه اقتصادی، موضوع دیپلماسی اقتصادی است؛ دستگاه دیپلماسی کشورمان ساختار صرفا سیاسی دارد و برخلاف دیگر دستگاه های دیپلماسی دنیا که تمام اقدامات سیاسی شان در راستای منافع اقتصادی است اما وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان توجه و تمرکز خود را صرفا به موضوعات سیاسی معطوف کرده است.

سید حسن حسینی ادامه داد: در بخش دیپلماسی نظامی هم که اقداماتی در جهت حمایت، مشارکت یا فعالیت های مستشاری در کشورهای همسایه صورت می گیرد، باز هم شاهدید که ثمره اقتصادی برای کشورمان حاصل نشده است. گرچه ایران تاکنون در این زمینه برنامه ای نداشته اما دستگاه دیپلماسی باید از فکر و تخصص مسوولان و نهادهای مختلف حوزه اقتصادی کمک بگیرد و از طریق فعالیت های سیاسی و نظامی بدنبال کسب دستاوردهای اقتصادی باشد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط بحران تحریم اقتصادی، جدی ترین حرکت دستگاه دیپلماسی باید در زمینه اقتصادی باشد و گشایش های اقتصادی برای کشور ایجاد کند. متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشور در حوزه هایی چون روابط اقتصادی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیایی، باز کردن راه های مختلف برای گذر از تحریم و تسهیل مبادلات تجاری و پولی دو جانبه اقدام سازنده ای انجام نداده و در حال حاضر نیز همچنان ضعیف عمل می شود.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر جایی هم اقدام هر چند کوچک اما مثبتی رخ داده بیشتر بدلیل توان و فعالیت های بخش خصوصی بوده که توانسته ارتباطاتی را با برخی از کشورهای همسایه یا شرق دور برقرار کند. در شرایط کنونی نیز معتقدیم که در حوزه دیپلماسی اقتصادی و دور زدن تحریم ها بخش خصوصی بسیار جلوتر از بخش دولتی حضور و نقش موثر دارد.

حسینی شاهرودی ضمن تاکید بر رونق تولید به عنوان یکی از راه های کاهش مشکلات معیشتی و تحریم های اقتصادی، از برنامه های کلان مجلس و دولت در این زمینه خبر داد و گفت: اصلاح قوانین، تسریع در تصویب قوانینی همچون اصلاح نظام بانکداری و نظام مالیاتی کشور، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تاسیس صندوق های مکانیزه فروش از جمله طرح ها و لوایحی است که در حال حاضر در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد و به بررسی و تصویب هر چه سریعتر آنها نیاز است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر دولت در فرآیند اجرای طرح ها و لوایح حمایتی از تولید داخلی باید مقررات خود را اصلاح کرده و موانع رونق تولید را از میان برداشته و امر تولید را تسهیل کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.