معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر ۳۲۰ هزار مستأجر با آستان قدس رضوی در ارتباط هستند.

۳۲۰ هزار مستأجر با آستان قدس رضوی در ارتباط هستند
به گزارش قدس آنلاین ، مرتضی حقیقی ظهر امروز در نشست بررسی معاونت املاک و اراضی خراسان رضوی اظهار داشت: یکی از وظایف اداره املاک و اراضی، حفظ و حراست از امانات در دست این ارگان در حوزه املاک و اراضی وقفی است.

وی تصریح کرد: اراضی به سه دسته تقسیم می‌شود که می‌توان نام آنها را شهری، روستایی و پتانسیل ویژه یا متصل به شهر خواند، اراضی پتانسیل ویژه در معرض بیشترین آسیب‌ها هستند، از مهم‌ترین اقدامات ما اخذ سند مالکیت این اراضی است، پس از آن باید این اراضی را طرح دار کنیم تا از این طریق بتوان درآمدزایی کرد.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی نیز با استانداری خراسان رضوی و مدیریت شهری شهرداری مشهد منعقد شده که در ایجاد اشتغال و رونق به تولید در کارگاه‌های صنعتی، مشاغل مکمل شهری، حوزه روستایی و نظایر این موارد کمک می‌کند.

وی بیان کرد: در حوزه روستایی اقداماتی نظیر لایروبی قنوات وقفی، کمک به زیرساخت فرهنگی، اجرای طرح‌های آموزشی و نظایر این موارد جهت تقویت و توانمندی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان انجام می‌شود، در روستاهای وقفی بیشترین موقوفات انجام می‌شود تا بتوان از شرایط مطلوب آن بهره‌مند شد.

حقیقی عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با بنیاد مسکن در ارتباط با طرح‌دار شدن پروژه هادی منعقد شده است، در ارتباط با اراضی شهری، مهم‌ترین اقدامات در رابطه با اراضی شهری، حفظ حرمت و تکریم ارباب رجوعان است، در حال حاضر 320 هزار مستأجر با آستان قدس در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: هر فعالیت مثبتی در املاک و اراضی بازخوردی کلی دارد، در حال حاضر توسط امور انجام شده، فرایند تجدید اجاره از 14 روز به 7 روز رسیده است، جهت کاهش بیشتر زمان برای انجام امور مربوطه، قرار بر فراهم سازی شرایط برای پرداخت با سیستم شده است.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: در حال حاضر 360 دفتر رسمی در سطح استان در حال فعالیت هستند، در صورت راه‌اندازی سیستم برای پرداخت الکترونیکی، سرعت انجام امور افزایش می‌یابد، لازم به ذکر است که 30 درصد اسناد اجاره‌ی به صورت منقضی شده هستند.

حقیقی اظهار داشت: تجدید اجاره توسط کارگروه‌هایی در دوره 10 ساله انجام می‌شود و در صورت عدم تجدید اجاره توسط مستأجران، قانون‌های مربوطه اجرا می‌شود، تاکنون این امر بارها اتفاق افتاده و در نهایت مکان مورد نظر تمکین شده است.

وی ادامه داد: به تازگی از ابتدای امسال، به جای تغییر کاربری، امور مذکور در قالب اجاره به صورت سال به سال صورت می‌پذیرد، همچنین یکی از مشکلات در ارتباط با سنددار کردن اراضی، تصرف اراضی موقوفه بوده که برای این امر نیز تدابیری صورت پذیرفته و معضلات موجود در آن کاهش یافته است.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: از مشکلات حاشیه شهر نیز می‌توان به بخش مدیریت شهری اشاره کرد که با دستور ولایت فقیه، کارگروه ویژه‌ای نیز برای ساماندهی مناطق شهری شکیل شد، شهرداری نیز جهت بهسازی و نوسازی اراضی این منطقه همکاری داشته است تا کیفیت ارائه خدمات افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در ارتباط با فضاهای عمومی نیز جلسات متعددی برگزار شده و در این بخش نیز اقدامات مطلوبی در حال انجام است، بخش‌هایی از فضاهای عمومی عام‌المنفعه بوده و در اختیار وزارت علوم قرار دارد که از آنها می‌توان به باغ خاتون اشاره کرد، امور ما با محوریت رونق تولید انجام می‌شود.

حقیقی بیان کرد: البته رونق تولید تنها خطاب به آستان قدس ذکر نشده و باید تمامی ارگان‌ها با همکاری یکدیگر در راستای این هدف برنامه‌ریزی کنند، در بحث تولید و سرمایه‌گذاری طرح‌هایی عرضه شده که برای رونق تولید در شهر زیارتی مشهد مناسب است، این طرح‌ها در حداقل زمان ممکن بررسی می‌شود.

وی افزود: از سال گذشته طرحی با عنوان جریمه دیرکرد چک‌های کمتر از 200 میلیون تومان راه اندازی شده و در راستای آن بخش عمده حقوق موقوفه پرداخت شده است، یکی از برنامه‌های اداره کل املاک و اراضی، اطلاع رسانی به افراد با پیامک است، به مستأجرانی که به دلیل گرفتاری‌های بسیار زمانی برای مراجعه نداشتند پیام ارسال می‌شود.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: بخشی از زمین‌ها در شهرداری مشهد اطلاحات ارضی بوده و قسمتی از آن نیز در اختیار وقف است، باید طرحی قابل اجرا در این زمینه نیز طرح شود، 43 درصد از شهر 30 هزار کیلومتری مشهد مصوب آستان قدس رضوی است، البته در سایر مناطق موقوفاتی وجود داشته اما در مشهد این موقوفه به صورت یکپارچه وجود دارد.

وی ادامه داد: تاکنون اداره کل املاک و اراضی 30 میلیارد تومان اجاره طلب‌کار بوده و حدود 60 تا 70 میلیارد تومان مطالبات از مستأجران دارد، علاوه بر آن مقداری از دستگاه‌های دولتی مطالبات داریم که رقم آن مشخص نیست، در حال حاضر 330 هزار مستأجر در آستان قدس هستند.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی اظهار داشت: یکی از رویکردهای ما، واگذاری اراضی وقفی است، در وقف چیزی به نام فروش وجود ندارد، فعلاً واگذاری نمی‌کنیم و به دنبال درآمدهای پایدارتری هستیم، به عنوان مثال بخشی از موقوفات درآمدزا هستند و کمیسیون بر روی آنها قیمت گذاری می‌کند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.