طی ماه های گذشته به دلایلی همچون مشخص نبودن هویت برخی دریافت کنندگان ارز دولتی برای واردات کاغذ و همچنین نظارت ضعیف دستگاه های نظارتی، بازار کاغذ دچار نابسامانی های زیادی شده است.

 بحران کاغذ؛ از کوتاهی دولت تا تعلل دستگاه های نظارتی

به گزارش قدس آنلاین، یکی از کالاهایی که در سال گذشته و طی نوسانات بازار دچار التهابات شدید گردید ، موضوع کاغذ بود که روند افزایش نجومی قیمت آن مشکلات عدیده ای را برای  فعالان عرصه مطبوعات، کتاب و نشر ایجاد کرد. از طرفی علی رغم اینکه دولت اعلام می کرد برای این کالا ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ اختصاص می دهد اما مشخص نبود که چرا نام و نشانی از کاغذهای وارداتی و به زعم دولت، با ارز دولتی دربازار نیست . این نابسامانی در بازار کاغذ آنقدر تداوم پیدا کرد که روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جریان بازدید از سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلای امام خمینی (ره) به آن ورود پیدا کردند و اعلام داشتند که باید مساله‌ی کاغذ را حل کرد و  وزیر فرهنگ و وزیر صنعت باید در این زمینه یک اقدام اساسی انجام دهند.

* دولت مسئولیت خودش درباره بحران کاغذ را به خوبی انجام دهد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره  به قدس آنلاین اظهار داشت: در حالی که ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی به کاغذ تخصیص و واردات آن صورت می‌گیرد، ولی به دلیل عدم  نظارت بر واردکنندگان کاغذ، کاغذ مورد نیاز به دست مطبوعات ، چاپخانه‌ها و ناشران نمی‌رسد و برخی از آنها را در استانه تعطیلی قرار داده است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در ادامه تصریح کرد: دولت باید مسئولیت خودش را در باره بحران کاغذ به خوبی انجام دهد، زیرا در حال حاضر وضعیت کاغذ بحرانی می باشد و  ممکن است بخشی از ناشران ومطبوعات کشور طی ماه های آینده به دلیل عدم توانایی تامین کاغذ با تعطیلی و تعدیل نیرو مواجه شوند.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه هر جا که یارانه باشد مافیا نیز شکل می‌گیرد، گفت: یارانه باعث ایجاد انحصار و رانت می‌شود و به دنبال آن مافیا شکل می‌گیرد، از این رو متاسفانه به رغم اینکه کاغذ در گروه یک قرار دارد و مشمول یارانه ارزی ۴۲۰۰ تومانی است، اما امروزه تاثیر این تخصیص ارز ۴۲۰۰ را در بازار کاغذ در حوزه نشر و روزنامه شاهد نیستیم و  گرانی سرسام‌آوری در بازار کاغذ وجود دارد که بر روی تیراژ مطبوعات نیز تاثیر گذاشته است.

*دستگاه های نظارتی وضعیت اختصاص ارز دولتی به کاغذ را رصد کنند

حجت الاسلام پژمانفر افزود: دستگاه‌های نظارتی باید به دنبال این باشند که یارانه به چه کسانی تعلق گرفته و اگر یارانه ارزی تعلق گرفته، آیا کاغذ یارانه‌ای به ازای آن به بازار آمده است یا خیر؟ اگر کاغذ یارانه‌ای آمده آیا تحت نظارت توزیع می‌شود یا خیر؟ آیا به قیمت ارز دولتی این کاغذ عرضه می‌شود یا خیر و همه اینها نیاز به رصد دارد؛ بنابراین دستگاه‌های نظارتی از تعزیرات تا دیگر دستگاه‌های نظارتی باید نظارت لازم را براین بازار  داشته باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات تصریح کرد:  در سال گذشته شاهد بودیم که  نوسانات بازار ارز و بحران کاغذ بر  حوزه مطبوعات وکتاب تاثیر بسیار داشت به طوری که ناشران در تهیه کاغذ موردنیاز خود با سختی‌ رو به رو شدند و   در صورتی که این وضعیت امسال نیز ادامه داشته باشد پیش بینی می شود، مطبوعات و کتاب از سبد خانواده‌ها حذف شوند.

* هویت برخی دریافت کنندگان کاغذ با ارزدولتی  مشخص نیست

درادامه عضو مجلس در کارگروه حل بحران کاغذ نیز گفت: عدم نظارت بر بازار کاغذ ،بازار این کالا را دچار التهاب و نابسامانی کرده است.

احسان قاضی زاده هاشمی در ادامه به قدس آنلاین اظهار داشت: نظارت بر بازار کاغذ  وظیفه ستاد نظارت بر بازار وزارت صنعت و سازمان تعزیرات حکومتی است که نباید اجازه بدهند بازار این کالا دچار نابسامانی و التهاب شود،  زیرا در حالی که برای این کالا ارز دولتی زیاد استفاده شده است؛ اما هویت برخی دریافت کنندگان این ارزها  مشخص نیست.

نماینده سرخس و فریمان افزود: دولت باید مسئولیت خودش را در باره بحران کاغذ به خوبی انجام دهد و  وزیرصنعت به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد و همچنین  رئیس کل بانک مرکزی باید درباره بحران کاغذ  و نحوه تخصیص ارز دولتی به جامعه پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی اگرچه کارگروه کاغذ در وزارت فرهنگ فعال است ولی مجلس نظارت کامل را بر رفتار و عملکرد این کمیته ندارد زیرا چند ماه است که از ناظرین مجلس برای حضور در جلسات این کارگروه  دعوت نمی‌شود و ما جمع‌بندی‌های خود را با واسطه در بیرون جلسات دریافت می‌کنیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: وضعیت کاغذ در حال حاضر بحرانی و  ممکن است بخشی از مطبوعات کشورطی ماه های آینده توانایی چاپ نداشته باشند واین امر  منجر به تعطیلی بخشی از مطبوعات و انتشارات کشور به دلیل عدم توانایی تامین کاغذ مورد نیاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.