وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در شیراز گفت: برای ما، خلیج فارس تعریفی فراتر از جغرافیا و سیاست زمین دارد.

ظریف: خلیج فارس تعریفی فراتر از جغرافیا و سیاست زمین دارد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیام خود که سه شنبه توسط مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه در همایش ملی خلیج فارس در شیراز قرائت شد، ضمن تبریک دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس افزود: این روز در تقویم ملی ما یادآور خاطره‌ای سرفرازانه در تاریخ ایران و شناسه‌ای کهن از هویت مردمانی است که در طول قرن‌ها در کنار آب‌های نیلگون آن زیسته اند.

وی ادامه داد: خلیج فارس، خاستگاه ارزش‌های دیرینه فرهنگی و اجتماعی ماندگاری است که در هویت مردمان آن جلوه گر شده است. خلیج فارس، منبع تولید ثروت این منطقه، در اشکال گوناگون بوده و یادآور شجاعت، غیرت، روحیه سلحشوری و مبارزه فداکارانه در برابر تعرض هر بیگانه‌ای است که بدان چشم طمع دوخته است.

وی افزود: اهمیت ژئوپلیتک و ژئواکونومیک این منطقه، همواره نگاه کنشگران فرامنطقه‌ای را به خود جلب نموده است. شریان‌های حیاتی انرژی و تجارت بین الملل در دل خلیج فارس، جایگاه این منطقه را در زمره اساسی‌ترین موضوعات بین المللی ارتقا داده و نهادینه کرده است.

ظریف ادامه داد: در این میان، تحولات سیاسی و اجتماعی چند دهه پیشین در برخی از کشورهای منطقه، زمینه را برای حضور غیر ضروری کنشگران فرامنطقه‌ای در این پهنه فراهم آورده است. 

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از طولانی‌ترین ساحل، بر این باور است که خلیج فارس باید قوی بماند تا از گزند حوادث و مطامع در امان باشد.

وی، رشد و شکوفایی حوزه خلیج فارس را نیازمند توجه به رویکرد 'منطقه قوی' و نه صرفا 'کشور قوی' دانست و افزود:، اما حضور نیروهای نظامی خارجی و خریدهای تسلیحاتی هنگفت به تضعیف منطقه منجر شده تا به قوت آن و ما بر این باوریم که امنیت، صلابت و استواری خلیج فارس از مسیر همکاری و تعامل سازنده میان کشورهای منطقه به دست می‌آید نه با خرید تسلیحات و تکیه بر قدرت‌های خارجی و ائتلاف‌های محتوم به شکست.

این دیپلمات کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران، همواره بر موضع اصولی خود مبنی بر ضرورت اعتماد سازی و گفتگو و همکاری میان کشورهای منطقه پای فشرده و پرهیز از اتکا به قدرت‌های فرامنطقه‌ای را مورد تاکید قرار داده است.

وی اضافه کرد: ایده تاسیس مجمع گفت و گوی منطقه‌ای برگرفته از همین نگاه راهبردی ارائه شده است.

ظریف ابراز امیدواری کرد که امیدوارم این همایش در تحقق اهداف خود موفق باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.