دبیر کمیسیون ماده ۱۰ گفت: ائتلاف‌های سیاسی از مجموع چند حزب در زمان و با موضوع مشخص شکل می‌گیرد و باید با اطلاع کمیسیون ایجاد شود.

شکل گیری ائتلاف‌های سیاسی باید به اطلاع وزارت کشور برسد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حمید ملانوری شمسی دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک روز ملی خلیج فارس و روز جهانی کارگر اظهار داشت: امروز دومین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ در سال ۹۸ برگزار شد. یکی از موضوعات جلسه درخواست تأسیس سه حزب بود. یکی جمعیت سفیران پیشرفت و امید ایران اسلامی که پیش از این درخواست استانی داشت ولی بار دیگر به عنوان حزب ملی درخواست داده است و نام خود را نیز تغییر داد. جمعیتشاکرین انقلاب اسلامی و جبهه توسعه و همبستگی استان مازندران هم دو حزب دیگری بودند که درخواست‌شان مورد موافقت قرار گرفت.

وی گفت: دو گزارش مجمع عمومی داشتیم که یکی گزارش جمعیت فداییان اسلام و دیگری مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان بود که بررسی مورد دوم به دلیل نواقص به جلسه بعدی موکول شد.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت: دو مورد تقاضای تمدید پروانه داشتیم که یکی انجمن فرهنگ دوستان ارامنه پریا و دیگری انجمن زرتشتیان اصفهان و زرتشتیان تفت بود که اعضای کمیسیون با درخواست تمدیدشان موافقت کردند اما بررسی درخواست تمدید انجمن فرهنگی ارامنه تهران به دلیل نواقصی که داشت به جلسه بعد موکول شد.

ملانوری شمسی خاطرنشان کرد: یک مورد اصلاح اساسنامه داشتیم که برای شورای خلیفه گری ارامنه تهران-شمال بود که تغییر اساسنامه آنها مورد تأیید قرار گرفت. در جلسات قبل نیز با تأسیس و فعالیت حزب توسعه و آزادی استان کرمان موافقت شده بود که پروانه این حزب امروز صادر شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احزابی که فرآیند تطبیق آنها با آئین نامه جدید در حال انجام بود، به کجا رسید؟، گفت: امروز گزارش برگزاری مجمع نداشتیم و در جلسه آینده بررسی خواهند شد. امیدوار هستیم تا نیمه خرداد، تمام کسانی که نقص مدرک دارند نواقص خود را تا آن زمان تکمیل کنند و از آن زمان به بعد تنها تقاضاهای تأسیس احزاب جدید را خواهیم پذیرفت.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه استعلامات یک حزب سیاسی برای تشکیل، چند وقت طول می‌کشد؟، خاطرنشان کرد: وقتی یک درخواست به ما می‌رسد ما فرصتی دو ماهه برای بررسی آن داریم و این استعلامات نیاز به طی مراحل مختلف دارد.

ملانوری شمسی اضافه کرد: اگر پس از آن بیشتر طول بکشد آنها را مطرح خواهیم کرد و نظرات را خواهیم گرفت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا درخواست تأسیس حزبی توسط شهباز حسن پور نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از نمایندگان با عنوان مستقلین عملگرا به شما واصل شده یا خیر؟، گفت: این دوستان به ما مراجعه کردند و راهنمایی شدند و البته فرم‌ها و مدارک را نیز تحویل گرفتند ولی هنوز در خواست رسمی آنها به دست ما نرسیده است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در تشکیل ائتلاف‌های سیاسی باید از وزارت کشور مجوز دریافت شود؟، تاکید کرد: در جلسه قبل گفتم که بر اساس قانون، ائتلاف سیاسی از مجموع چند حزب در زمان و با موضوع مشخص شکل می‌گیرد و با اطلاع کمیسیون باید ایجاد شود.

ملانوری شمسی با بیان اینکه ما برای ائتلاف مجوز صادر نمی‌کنیم ولی باید با اطلاع کمیسیون انجام گیرد، می‌گوید: نقش کمیسیون این است که ائتلاف شکل گرفته در آن زمان و با آن موضوع را بررسی کند و اگر مشکل و ایرادی داشت تذکر دهد تا آن را اصلاح کنند.

وی با یادآوری اینکه همه افراد می‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند، افزود: اما فعالیت سیاسی با نام و برند یک حزب سیاسی نیازمند آن است که دارای پروانه رسمی فعالیت باشد، کسانی که پروانه ندارند نمی‌توانند با آن نام و نشان فعالیت کنند و برابر قانون از فعالیت آنها جلوگیری و برخورد می‌شود.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: همه فرمانداری‌ها و استانداری‌ها موظفند اینگونه فعالیت‌ها را رصد و گزارش‌های خود را به وزارت کشور منعکس کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.