۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 654423

کشور ما تا کنون مراحل بسیار دشواری را پشت سر نهاده، و قطعا از این میدان جنگ نابرابر هم سربلند بیرون می آید، به شرط آن که دولت بر خلاف رویه گذشته گوش به فرمان رهبری باشد .

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، در ادامه اقدامات حماقت بار و خصمانه آمریکا علیه ایران، دونالد ترامپ  تصمیم گرفته است معافیت مشتریان نفت ایران از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران را تمدید نکند. به گفته پمپئو، وزیر خارجه آمریکا عربستان و امارات قول داده‌اند کمبود نفت در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ها را جبران کنند.   در این باره نکاتی قابل ذکر است:

۱-  به گفته کارشناسان با توجه به اطمینان دادن چین  از خرید نفت ایران، تلاش کره جنوبی برای لغو معافیت‌ها، کانال مالی برقرار شده بین ایران و عراق، توافقات اخیر با ترکیه، فروش نفت ایران به هیچ عنوان به صفر نمی‌رسد.   ضمن اینکه بازار نفت جهانی کشش حذف نفت ایران را ندارد. لذا به نظر می رسد هدف آمریکا در این اقدام بیشتر تشدید جنگ روانی و ایجاد نارضایتی عمومی است تا از این طریق پشتوانه مردمی نظام  را تضعیف کنند.

۲- کاهش خرید نفت ایران اگرچه موضوع جدیدی نیست اما توجه جدی مسئولان کشور را به تقویت و سرمایه گذاری بر اقتصاد غیر نفتی می طلبد. وقتی اقتصاد یک کشور وابسته به یک نقطه خاص باشد دشمن بر همان نقطه دست می گذارد. بیش از سه دهه است که رهبر معظم انقلاب نسبت به این مساله تذکر داده اند اما همواره این اصل راهبردی با بی توجهی دولت ها مواجه شده است. ایشان درفروردین سال ۹۲ در حرم رضوی فرمودند : «اقتصاد ما دچار این اشکال است که وابسته‌ی به نفت است. ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم؛ دولتهای ما در برنامه‌های اساسیِ خودشان این را بگنجانند. من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاههای نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان "تکنوکرات" لبخند انکار زدند که مگر می شود!؟ بله، می شود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا می کنند.   »

۳- انتشار  این خبر تاکنون برخوردهای جدی مسئولان کشورمان را در پی نداشته است.   همان گونه که تجربه نشان داده؛   برخورد منفعلانه دولت با اقدامات خصمانه و آشکار آمریکایی‌ها و همپیمانان منطقه‌ای او در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کند با تمام ابزارهای موجود ایران را به زعم خود خلع سلاح و  منزوی کند؛ دشمنان را تشویق به اقدامات تخصمانه بعدی کرده و بالعکس برخوردهای جدی و عملی فراتر از توئیت زدن و بیانیه خوانی سبب عقب نشینی از مواضع فعلی دشمن خواهد شد.

۴- با توجه به همدستی عربستان و امارات در جنگ اقتصادی آمریکا؛ امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به اقدام متقابل در برابراقدامات خصمانه آمریکا و هم دستانش احساس می شود. امروز وقت آن فرا رسیده است تا  دولت با تشکیل اتاق های فکر اقتصادی و اتخاذ راهبردهای مناسب به سخن رئیس‌جمهور که چند ماه پیش بیان کرد و با صراحت گفت:‌" اشکال‌تراشی بر سر راه اقتصاد ایران باعث توقف اقتصادی مزدوران آمریکا می‌شود" جامه عمل بپوشاند.

۵- سکوت اروپایی ها، همان هایی که امروز قبله آمال جریان غربگرای داخلی هستند، در این باره قابل توجه است؛ بدیهی است طبق روال گذشته اروپا نه از ایران دفاع خواهد کرد و نه هیچ ساز و کاری برای خرید نفت از ایران ترتیب خواهد داد. اساسا تصور اینکه اروپا خارج از پازل آمریکا قرار بگیرد توهم است. آنها هرگاه  باید  از ایران و توافق هسته ای دفاع می کرده اند سکوت کرده و از قضا درمواقعی که پای فشار به ایران در میان بوده اتحادیه اروپا صدای بلندی داشته است.

کشور ما تا کنون مراحل بسیار دشواری را پشت سر نهاده، و قطعا از این میدان جنگ نابرابر هم سربلند بیرون می آید، به شرط آن که دولت بر خلاف رویه گذشته گوش به فرمان رهبری باشد و به جای وادادگی و در پیش گرفتن سیاست تساهل و تسامح  و امید واهی به کمک اروپا به فکر فعال سازی ظرفیت‌های داخلی و اتخاذ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی  و قطع وابستگی به نفت باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.