البرز - هادی اسدی رحمانی با اعلام اینکه تصویب لایحه حفاظت از خاک پس از ۱۲ سال توسط مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است گفت: اکنون این لایحه در شورای نگهبان مراحل نهایی را می گذراند

 لایحه حفاظت از خاک توسط مجلس تصویب شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، هادی اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور روز چهارشنبه در چهاردهمین همایش سالیانه علوم خاک ایران که در سالن همایش معاونت آب و خاک در کرج با اشاره به اینکه لایحه حفاظت از خاک پس از  ده سال مورد مطالعه در نهایت سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، گفت: بعد از تصویب  این قانون تکالیف زیادی را بر عهده بخش های مختلف گذاشته است.

وی افزود:از ۱۸ میلیون هکتار خاک کشور طبق آمار و ارقام حدود ۴.۲ میلیون هکتار آیش و ۶.۳ میلیون هکتار دیم است، حدود ۸ میلیون هکتار نیز وسعت اراضی آبی است که از این مقدار ۱.۲ میلیون هکتار بدون محدودیت برای کشت است و نشان دهنده این است چالش های خاک در کشور بسیار است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور به سیل اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه هایی تهیه شده تا مشخص شود حجم تخریب خاک در مناطق سیل زده چقدر بوده است.

اسدی رحمانی با بیان اینکه یکی از تکالیف در دایره حفاظت خاک تعیین راهبردها و خط مشی ها است، گفت:در مدت ۴ سال در بحث تحقیقات خاک برنامه های استراتژیک صورت گرفت که از سال ۹۶ به صورت اجرایی کلید خورده و حدود ۱۵ میلیاردریال اعتبار به ویژه به شهرستان ها ارسال شده است.

وی ادامه داد: موسسه تحقیقات خاک و آب به عنوان یک نهاد تخصصی پژوهشی حدود ۵۰۰ نفر نیرو دارد از اینرواین نهاد بازوی خوبی برای انجمن علوم خاک و دفتر امور خاک است تا بتوانیم تکالیفی را که عهده دار هستیم انجام دهیم.

اسدی رحمانی با بیان اینکه پایگاه اطلاعات منابع خاک موسسه تحقیقات در مراحل پایانی است، افزود: در این لایحه بر حفظ و ارتقای حاصلخیزی خاک تاکید شده است شرکت های تولید کننده کود، خدمات فنی و دانش بنیان باید کمک کنند تا این کنسرسیوم شکل گرفته و راهکاری اصولی به منظور پایداری تولید و حاصلخیزی خاک باشد.

وی اضافه کرد: در ماده دیگر لایحه حفاظت از خاک ذکر شده که مواد کودی باید ثبت و کنترل کیفی شود و در این راستا موسسه تحقیقات آب و خاک با توجه به اینکه از سال ۹۴ ساختاری پژوهشی در این زمینه داشته کار را عهده دار شده است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب با اعلام اینکه تا کنون بیش از ۱۰ هزار برند کودی برای ثبت داشته ایم، گفت: بیش از ۸ هزار برند نیز ثبت شده است.

اسدی رحمانی خاطرنشان کرد: تصویب لایحه حفاظت از خاک پس از ۱۲ سال توسط مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و اکنون این لایحه در شورای نگهبان برای طی مراحل نهایی است و پس از آن برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب در پایان با اشاره به اینکه  درحال حاضر دفتر خاک تشکیل شده است و این دفتر باید با قدرت بیشتری فعال شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک بازوی اجرایی در زمینه خاک پیدا کرده است و وزارتخانه های دیگر از جمله نیرو، محیط زیست، صنعت و معدن، و تمام ارگان هایی که می توانند در مسئله خاک سهیم باشند باید در جهت ارتقای آن مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.