رئیس جمهور ترکیه در دیدار با عبدالله رییس اجراییه افغانستان گفت که آنکارا خواهان برقراری صلح دائمی، عادلانه و قابل اجرا در افغانستان است.

اردوغان: ترکیه از برقراری صلح دائمی در افغانستان حمایت می‌کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عبدالله عبدالله» رییس اجراییه افغانستان بعد از ظهر روز جمعه (۱۳ ثور ۱۳۹۸) با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در شهر استانبول دیدار کرد.

اردوغان در این دیدار گفت: افغانستان و ترکیه روابط و پیوندهای تاریخی و دیرینه دارند و صلح و ثبات در افغانستان برای ترکیه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی افزود: ترکیه از آغاز به کار پارلمان جدید افغانستان استقبال می‌کند و آن را گامی در راه تحکیم مردم‌سالاری در افغانستان تلقی می‌کند.

رییس جمهور ترکیه تاکید کرد که کشورش همواره در کنار مردم و حکومت افغانستان قرار دارد و به کمک‌ها و همکاری‌های خود ادامه می‌دهد.


اردوغان در بخش دیگر سخنان خود درباره تلاش‌های صلح در افغانستان گفت: ترکیه از تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان حمایت می‌کند و خواهان برقراری صلح دائمی و عادلانه در افغانستان می‌باشد و در این راستا بر اقدام و تصمیم مسوولانه همه طرف‌ها تأکید می‌کند.

وی همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در افغانستان گفت: ترکیه از برگزاری انتخابات آزاد و با اعتبار در افغانستان حمایت می‌کند و آن را گامی در مسیر صلح و ثبات در افغانستان و منطقه می‌داند.

اردوغان همچنین از همکاری‌ حکومت افغانستان در انتقال مسوولیت‌های مدارس افغان-ترک به بنیاد آموزش ترکیه قدردانی کرد.

رییس جمهور ترکیه درباره تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور نیز گفت: سرعت روند افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور با توجه به میزان جمعیت‌ها باید بیشتر شود و در طی سال‌های اخیر شرکت‌های ترکی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی در پایان گفت: امیدواریم حکومت افغانستان در زمینه فراهم‌سازی سهولت‌های لازم به این شرکت‌ها همکاری کند و ما آماده هستیم بر اساس نیازهای افغانستان سرمایه‌گذاری، صادرات و وارادات خود را تنظیم کنیم.

عبدالله نیز در این دیدار در ابتدای سخنان خود، افتتاح بزرگترین مسجد در این کشور را به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ رییس جمهور ترکیه دانست.

رییس اجراییه افغانستان روابط میان ترکیه و افغانستان را تاریخی،‌ دوستانه و استوار بر مشترکات و ارزش‌های دینی،‌ فرهنگی و تاریخی خواند و از ترکیه به عنوان یکی از متحدان استراتژیک و دائمی افغانستان نام برد.

عبدالله با ارائه تصویر روشنی از وضعیت سیاسی-امنیتی در افغانستان از کمک‌ها و حضور پررنگ ترکیه در افغانستان در عرصه بازسازی و تلاش برای استقرار صلح در کنار دیگر متحدان بین‌المللی افغانستان تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین از حمایت ترکیه از تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان به نیکی یاد کرد و طالبان را مانع اصلی دست یافتن به صلح خواند و گفت: تلاش‌های جدی از سوی ایالات متحده آمریکا برای دست‌یافتن به صلح آغاز شده است. در این راستا مذاکرات میان نمایندگان ایالات متحده و طالبان ادامه دارد. حکومت و مردم افغانستان به صلح عادلانه و پایدار متعهد هستند. اما طالبان هنوز مانع اصلی صلح هستند، زیرا برای مذاکرات بین‌الافغانی همه‌جانبه و رودرو با حکومت و مردم افغانستان آماده نیستند.

رییس اجراییه افغانستان درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان نیز گفت: حکومت به برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار متعهد است و تلاش‌ها در این راستا از سوی کمیسیون‌های مستقل انتخابات ادامه دارد.

عبدالله از همکاری حکومت افغانستان در انتقال مدارس افغان-ترک به بنیاد آموزش ترکیه اطمینان داده و گفت: وزارت آموزش و پرورش افغانستان و دیگر نهادهای ذیربط برای نهایی ساختن این روند کار می‌کنند.

وی از علاقمندی رییس جمهور ترکیه برای افزایش سرمایه‌گذاری و تجارت میان دو کشور استقبال کرد و آمادگی افغانستان را در این زمینه اعلام کرد.

رییس اجراییه افغانستان افزایش مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری میان دو کشور را گامی در مسیر اتصال و همگرایی منطقه‌ای خواند که از طریق برنامه‌های مختلف همه‌جانبه روند استانبول دنبال می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.