همدان - جلسه این هفته کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با حضور هیات مدیره انجمن اهدای عضو استان همدان و مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری همدان برگزار شد و در این جلسه اعضای کمیسیون ضمن ثبت نام به عضویت انجمن اهدای عضو پیوستند.

اعضای شورای شهر همدان به انجمن اهدای عضو پیوستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در این جلسه با اشاره به ترویج فرهنگ اهدای عضو، گفت: نجات جان یک انسان بسیار ارزشمند بوده و باید فرهنگ اهدای عضو در جامعه نهادینه شود و این نیازمند کمک و همکاری رسانه ها و مسئولین است.

سلماسی ضمن اعلام آمادگی اعضای شورای شهر جهت همکاری با انجمن اهدای عضو استان، اظهار کرد: لازم است مدیریت شهری به ویژه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری نشست هایی را جهت همکاری با انجمن اهدای عضو داشته باشد تا بتوانیم در حوزه فعالیت مدیریت شهری به این انجمن کمک کنیم.

 وی اضافه کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان در حوزه سلامت به ویژه حوزه بانوان فعالیت های خوبی داشته است.

سلماسی پیشنهاد داد: حوزه سلامت شهرداری همدان با مشارکت انجمن اهداء عضو  برگزاری دوره های آموزشی بویژه با موضوع اهدای عضو را در دستور کار خود قرار دهد  و برای اقشار مختلف شهروندان دوره هایی را با هدف آشنایی شهروندان با جنبه های مختلف حقوقی ، پزشکی ، فقهی و عاطفی این امر خداپسندانه برگزار کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان افزود: یکی از ابزارهای تحقق مشارکت شهروندان در عرصه مدیریت شهری، آگاهی بخشی، بستر سازی و فرهنگ سازی و بالطبع آن آموزش جامعه است و در این زمینه رسانه ها نقش مهمی را ایفا می کنند.

سلماسی با اشاره به نقش رسانه ها در ایجاد ارتباط بین مردم و مسئولان بیان کرد: رسانه ها و  مطبوعات با انعکاس مسائل و مشکلات شهری و مطالبات مردمی، انتقال دهنده این دغدغه ها به مسئولان در راستای رفع آنها و نیز بالندگی و پویایی شهر هستند.

وی افزود: رسانه ها می توانند در جلسات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا حضور یافته و ضمن پوشش خبری این جلسات نظرات و پیشنهادات خود را در جهت کمک به مدیریت شهری و توسعه مباحث فرهنگی و اجتماعی بیان کنند.

سلماسی اضافه کرد: امروزه امور فرهنگی دارای گستره وسیعی در جامعه است و در این راستا همگان باید در حوزه فعالیت خود نقشی فرهنگی را ایفا کنند.

ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه

جواد گیاه شناس رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر همدان هم ضمن اعلام آمادگی برای عضویت در انجمن اهدای عضو گفت: مهم ترین کار در اهدای عضو، فرهنگ سازی است و باید در این امر خیر،  متولیان فرهنگی وارد عمل شوند تا فرهنگ اهدای عضو در جامعه نهادینه شود.

گیاه شناس اضافه کرد: ایران جزو کشورهای پیشرو در اهدای عضو است و مباحث فقهی آن نیز بررسی و تایید شده است که بواسطه آن می توان جان بسیاری از انسان هایی که نیازمند به دریافت پیوند عضو هستند را نجات داد.

وی با شاره به برگزاری سالانه جشنواره شهروندان برگزیده، افزود: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری می تواند امسال در جشنواره شهروندان برگزیده یکی از شاخصه های انتخاب شهروندان نمونه را برای خانواده هایی که در سال ۹۷ اهدای عضو داشته‌اند، قرار دهد.

گیاه شناس در این خصوص یادآور شد: انجمن اهدای عضو استان باید اطلاعات لازم را در اختیار سازمان فرهنگی ورزشی برای جشنواره شهروند برگزیده قرار دهد چرا که این امر می‌تواند در ترویج فرهنگ اهدای عضو نیز موثر باشد.

هر 10 دقیقه یک نیازمند به عضو اهداء در جامعه داریم

مجید حمیدی مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این جلسه ضمن تشکر است رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر جهت دعوت از آنها و توجه به موضوع انجمن اظهار کرد: انجمن اهدای عضو استان همدان بعد از تهران نخستین انجمنی است که در ایران تشکیل شده در حوزه‌های آموزش رسانه با موارد مرتبط و نیز فرهنگ سازی در عمل اهدای عضو فعالیت دارد.

حمیدی با بیان اینکه هر 10 دقیقه یک نیازمند به عضو اهداء در جامعه داریم، اظهار کرد: سال گذشته در هر ساعت دو نفر بر اثر تصادف فوتی داشتیم که حدود ۱۶ هزار نفر جان خود را از دست دادن و جای تاسف و غمگین آن این است که اکثر این افراد مرگ مغزی داشته و در رده سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال بودند و کنار آن حوادث ناگوار و بیماری ها آمار مرگ مغزی را در کشور بالا برده است.

وی با اشاره به اینکه سی و یکم اردیبهشت هر سال به نام روز ملی اهداء عضو نامگذاری شده است اظهار کرد: اهدای عضو و پیوند اعضای افراد دچار مرگ مغزی شده یک کار انسانی و پسندیده ای است .

حمیدی با بیان اینکه اهدای عضو اگر در زمان حیات فرد انجام گیرد بسیاری از مشکلات پیش رو را می تواند حل کند، افزود: ثبت نام و دریافت کارت اهدای عضو از سوی افراد جامعه در صورت همه گیر شدن و تبدیل به فرهنگ حاکم بهترین راهکار برای موضوع اهدای عضو است.

وی معتقد است با وجود آنکه این مهم در حال رواج تدریجی است اما می بایست نهادهای پزشکی و ارگان های اطلاع رسان اقدام گسترده ای در ترویج این اقدام نیکو انجام دهندT همچنین روش های برخورد و تعامل با خانواده افراد مرگ مغزی برای ترغیب و رضایت جهت اهدای عضو بیمار نیز امر مهمی که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار نفر رسماً در سایت تخصیص عضو وزارتخانه ثبت نام شده‌اند، افزود: متاسفانه هر دو ساعت یکی از این افراد جان خود را از دست می‌دهند و نیاز به کمک دارند.

وی یادآور شد: فرهنگ سازی در اهدای عضو تنها از عهده وزارت بهداشت بر نمی آید بنابراین تمامی افراد جامعه باید در خصوص مرگ مغزی اطلاعات داشته باشند.

وی در ادامه مهمترین مقوله در اهدای عضو را نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو دانست و خواستار کمک نهادهای فرهنگی در این خصوص شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.