شکست کودتای اخیر در ونزوئلا، نتیجه توهمات جان بولتون و مایک پمپئو به همراه خوان گوایدو در بزرگنمایی توان مخالفان و مشکلات کشور بود که این شکست احتمال دخالت نظامی آمریکا برای به قدرت رساندن گوایدو را کاهش می دهد.

ماجراجویی پمپئو-بولتون در ونزوئلا چگونه شکست خورد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین "المیادین" در مقاله ای به قلم "قاسم عزالدین" نوشت: ادعای "جان بولتون" مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد اینکه "خوان گوایدو" سرکرده مخالفان ونزوئلا با وزیر دفاع، رئیس دادگاه عالی و فرماندهی گارد ریاست جمهوری توافق کرده است، ادعایی ساختگی بود که با همکاری "مایک پمپئو" و "گوایدو" مطرح کرد تا با دروغ پردازی، یک جنگ روانی به راه بیاندزد.

یکی دیگر از دروغ پردازی های این گروه شایعه فرار "نیکلاس مادورو" رئیس جمهور ونزوئلا به کوبا با میانجیگری روسیه بود که سخنگوی وزارت خارجه این کشور آن را تکذیب و یادآور ادعاهای مطرح شده در مورد بشاراسد و فرار او از دمشق توصیف کرد.

این حجم از توهم و فریبکاری نشان می دهد که محور باصطلاح آزادی خواه در ونزوئلا گمان دارد که می تواند دولت ونزوئلا را با ایجاد جنگ روانی مبتنی بر اطلاعات غلط سرنگون کند. آنها خیال کردند که با توزیع کمک های محدود انسانی می توانند مردم ونزوئلا را علیه دولت بشورانند و با دلارهای خود، فرماندهان ارتش را بخرند. آمریکا هنوز نفهمیده که چرا تمام این تلاش ها به شکست خورده و نمی داند که چرا مردم ونزوئلا همچنان از دولت خود حمایت می کنند.

برخلاف پمپئو و جان بولتون، وزارت دفاع و سازمان اطلاعات آمریکا "سیا" اذعان دارند که شرایط در ونزوئلا آنگونه که آن دو تصور می کنند نیست و باید اطلاعات درستی را در این مورد جمع آوری کرد.

پس از شکست کودتای نافرجام اخیر در ونزوئلا، اختلافات میان سیاستمداران و نظامیان آمریکا بیشتر شد و نتیجه آنکه بسیار دشوار است، ترامپ وارد جنگ با ونزوئلا شود و توافقی در این خصوص وجود ندارد.

از طرفی دیگر، تمام مخالفان در ونزوئلا با خوان گوایدو در مورد دخالت آمریکا و اختلاف افکنی میان فرماندهان ارتش اتفاق نظر ندارند و رئیس سابق پارلمان این کشور موافق دخالت امریکا نیست.

در مقابل فرماندها ارتش نیز بر حمایت خود از مادورو تاکید دارند و وزیر دفاع ونزوئلا کودتاچیان را خیانتکار خواند و تاکید کرد که آنها را محاکمه خواهد کرد.

شکست پمپئو و بولتون در به سرانجام رساندن کودتا و براندازی دولت ونزوئلا تاکید می کند که دل خوشی آمریکا به مخالفان برای تسلط بر کاراکاس نتیجه نخواهد داد و احتمالا این کشور به دنبال راهی دیگر برای تحقق آن باشد که ممکن است این راه موجب به راه افتادن حمام خون توسط پمپئو و جان بولتون شود؛ ولی به یقین این خونریزی مساوی با نابودی گوایدو و گروه امریکایی در ونزوئلا خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.