عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بسیاری از افراد در ماه رمضان سفره های افطار پهن می کنند. اینکه سفره ها از نظر کمیت زیاد شود امر پسندیده ای است اما از نظر کیفیت سفره ها باید همراه با شئونات اسلامی باشد. نباید تجملاتی باشد.

سفره های افطار را ساده و پررونق پهن کنیم /دلیل کاهش جرم درماه رمضان، تمرین پرهیزگاری است/روزه دار معنی اشک کودکان گرسنه را بهتر میفهمد

آیت الله محمد هادی عبد خدایی در گفت و گو با قدس آنلاین اظهارداشت :  مهمترین ویژگی ماه مبارک رمضان ایجاد تقوی فردی و اجتماعی است. قرآن می گوید "روزه بر شما نوشته شده باشد که پرهیزکار شوید".  ماه مبارک رمضان تمرین تقوی و پرهیزکاری است. تمرین اجتناب از گناه و معصیت است. تمرین خودداری از خشم و غضب است تمرین خودداری از تمام بدیها است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی انسان از خوردن و آشامیدن و مبطلات روزه آنهم در ساعات طولانی امتناع می کند، همانگونه هم باید در تمام عمر از غضب و کینه ورزی و غیبت و دروغ دور باشد و نه تنها رفتار بلکه دلش را هم پاک نگه دارد. این تمرین فردی در جامعه هم اثر دارد.

وی افزود: به ویژه اینکه ۲۱ ماه رمضان به نام مولی الموحدین، امام علی (ع) است. تعداد زیادی از مردم در این ماه و به ویژه در این شب به احترام ماه رمضان و به احترام امام علی (ع) دست از کارهای آلوده و خباثت آمیز برمی دارند. گویی بعد از ۱۴۰۰ سال روح والای امام علی(ع) بر دلهای جامعه حکومت می کند.

وی بیان کرد : وقتی آمارها بررسی می شوند به صورت کاملا ملموس و مستند مشاهده می کنیم که در ماه رمضان جرایم بسیار کمتری اتفاق می افتد. در این ماه بدیها و شرارت ها کمتر می شود. مهمترین دلیل آن، تمرین تقوی و پرهیزکاری است که در این ماه صورت می گیرد.

آیت الله عبد خدایی گفت: رمضان یک مکتب انسان سازی است. انسان را وادار می کند به ایثار و رسیدگی به غیر. یکی از حکمتهای مهم ماه رمضان این است که انسان طعم و مزه گرسنگی را بچشد. آنوقت بهتر می فهمد که معنی اشکهای یک کودک فقیر در اثر گرسنگی چیست. بهتر متوجه ناراحتی و غصه مادر این کودک می شود که کلافه مانده است و نمی تواند برای فرزند گرسنه اش کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: نزدیک غروب گرسنگی موجب ضعف انسان می شود، به رغم اینکه می داند مثلا تا یک ساعت دیگر می تواند بر سر سفره ای مناسب نشسته و گرسنگی اش را برطرف کند. اما آن بینوایی که دستش خالی است و باهمین زبان روضه قرار است که در کنار سفره ای تهی بنشیند چه حالی دارد؟ باید به فقرا برسیم و رسیدگی کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد در ماه رمضان سفره های افطار پهن می کنند. اینکه سفره ها از نظر کمیت زیاد شود امر پسندیده ای است اما از نظر کیفیت سفره ها باید همراه با شئونات اسلامی باشد. نباید تجملاتی باشد. باید تعداد میهمان را افزایش داد نه اینکه سفره ای اشرافی پهن کرد تا به اجبار از تعداد میهمانان کاسته شود.

وی اظهار داشت: اگر سفره ای مناسب ماه رمضان پهن شد یعنی اینکه انسان فلسفه این ماه مبارک را درک کرده است و در غیراینصورت باید گفت که انسان متوجه حکمت رمضان نشده است. بویژه اینکه در این روزها در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. امروز کفر جهانی می خواهد از مسیر اقتصادی ما را از بین ببرد. باید در این شرایط اهتمام بیشتری بر سادگی وساده زیستی داشته باشیم.

وی بیان کرد: در این ماه باید با اسراف و تبذیر مبارزه کنیم. اسراف یعنی زیاده از حد مصرف کردن اما تبذیر یعنی بریز و بپاش کردن و از بین بردن نعمت ها. گاهی اوقات در خیلی از مهمانی ها نعمت های خدا از بین می رود و هدر می شود و درست از آن استفاده نمی شود. قرآن راجع به مبذرین می گوید آنهایی که اهل تبذیرند، برادران شیاطین هستند. فرد مبذر در نظر نمی گیرد که با جلوگیری از ریخت و پاش های اضافه می تواند چندین خانواده را از گرسنگی نجات داده و از نعمت های الهی بهره مند کند.

وی گفت: در این ماه به هر اندازه که می توانیم باید انفاق و به دیگران رسیدگی کنیم. اگر کسی می خواهد در این ماه هزینه کند، چه بهتر است که غذا را ساده در نظر بگیرد تا تعداد بیشتری از سفره او بهره مند شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.