زنجان-سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان، گفت: تکنولوژی شادی نمی آورد.

۱۲ میلیون نفر در کشور از اختلالات روانی رنج می‌برند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان در زنجان اظهارداشت: اولین رکن رسیدگی به نظام سلامت در کشور ما بحث بهداشت روان است که این مقوله مهم می‌تواند بر اقتصاد جامعه نیز تاثیرگذار باشد.

نمکی افزود:هم‌اکنون افسردگی به عنوان یکی از بیماری‌های مهم روانی کشور محسوب می‌شود که شمار زیادی را گرفتار کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از علل افزایش مسمومیت افراد با الکل دست ساز، وجود روح روان آزرده و افسرده است که حتی آنان را به مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد تاکید کرد: این مسائل باید جدی گرفته شود.

تکنولوژی‌های جدید شادی نمی‌آورد

وزیر بهداشت با تاکید براینکه پخش برنامه‌های شاد از رسانه‌ها امری مهم تلقی می‌شود، چراکه جامعه بیش از گذشته نیازمند فضای فرح‌بخش است.

نمکی اظهارداشت: تکنولوژی‌های جدید شادی نمی‌آورد، زیرا زمانی تلفن ابزار شادمانی و گفتمان بود اما اکنون به وسیله گسست جامعه تبدیل شده است که در این راستا نظریه‌پردازان به این تفکر غلط دچار نشوند که اگر اتفاقی در تسهیل تکنولوژی‌ها رخ داده به تبع وضعیت بهداشت روان نیز مناسب خواهد بود.

وی افزود: امروزه خصوصی‌سازی محیط زندگی مشکلاتی را بوجود آورده و باتوجه به اهمیت بهداشت روان این مهم نیز مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرارگرفته است.

وزیر بهداشت یادآورشد: برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان در استان زنجان نشان دهنده اهمیت این موضوع مهم و جلب ذوق هنرمندان در راستای نشان دادن روان‌های آرام‌تر و تشویق و ترغیب مردم به تاب‌آوری است.

وی یادآور شد: هنر همواره آرام کننده روان یک جامعه نیست، بلکه بیانگر درون پریشان یا آرام یک جامعه بوده و این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته نمکی هنر آیینه تمام نمای احساسات یک جامعه و به خصوص روح لطیف هنرمندان مملکت محسوب می‌شود و هنرمند آینه تمام نمای زمان خود است و می‌تواند پژواک درون و ناآرام خود را با ابزار هنر به نسل‌های آینده منتقل کند.!

حذف مالاریا در کشور

علی‌رضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جشنواره با تاکید بر اینکه حوزه بهداشت در همه دوره‌های وزارت مورد توجه بوده است، اظهارداشت: در همه این ادوار پیشگیری مقدم بر درمان بوده، ولی آنچه که مهم است اقدام عملی در این حوزه است.

رئیسی با تشریح اقدامات انجام شده در هفته سلامت افزود: با اقدامات انجام شده کشور در آستانه حذف بیماری مالاریا است.

وی تبیین نقش ماماها در نظام سلامت کشور را از دیگر تاکیدات ایام هفته سلامت اعلام و بیان داشت: آموزش پزشکی و نقش آن در پیشبرد اهداف و برگزاری آئین آغاز اجرای طرح مدارس بدون پوسیدگی دندان از دیگر تاکیدات این ایام بوده است.

۱۲ میلیون نفر در کشور از اختلالات روانی رنج می برند

وی  به ارزیابی انجام شده در بین آمار جمعیتی ۱۵ تا ۶۵ سال کشور اشاره و تصریح کرد: این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۲ میلیون نفر از نوعی اختلال روانی رنج می‌برند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت آمار جهانی اختلالات روانی را ۲۸۰ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: این نوع اختلال در همه کشورها از جمله کشور ما وجود دارد.

وی با تشریح وضعیت اجتماعی جمعیت دارای اختلال روانی اظهارداشت: دارندگان اختلال روانی ۱.۶ درصد افراد نرمال بیکار هستند و ۳.۵ برابر دیگران دچار از کار افتادگی پیش از موعد می‌شوند.

گذرا بودن  اختلالات روانی!

رئیسی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد دارندگان اختلال روانی نیازمند مداخله طی یکسال گذشته هیچ مراجعه‌ای به مراکر درمانی نداشته‌اند، ادامه داد: آنها در جواب سوال چرایی عدم مراجعه، نیاز نداشتن و گذرا بودن این اختلال را مطرح کرده‌اند.

وی برگزاری جشنواره عکس سلامت را ترکیب هنر با موضوع سلامت عنوان کرد و گفت: هر چند این هنر می‌تواند کمک کننده باشد ولی باید متوجه بود که با یک ابزار نمی‌توان با مشکلات اختلال روان مقابله کرد، همچنانکه عوامل ایجاد کننده این اختلال هم یک عامل نیست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت از ورود یک هزار و ۷۰۰ کارشناس بهداشت روان به سیستم بهداشت و درمان کشور طی دو سال گذشته خبر داد و افزود: باید از همه ظرفیت این کارشناسان در راستای بهبود سلامت روان جامعه بهره گرفت.
 رئیسی تاکید کرد: باید برای ارتقای سلامت جامعه توجه و برنامه‌ریزی داشت و از زبان هنر برای پیشبرد اهداف بهره گرفت.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.