تیشه شهرداری مشهد برریشه طبیعت

امروز سلسله بازگشایی های شهرداری مشهد درجنوب این شهر ادامه یافت و به انتهای منطقه معروف به "سیدی" رسید. اینجا هم قرار است بلواری مشرف به کوه های جنوب مشهد ساخته شود تا شیار دیگری دردل کوهستان جنوبی مشهد کشیده شدو خیلی زود در دوسویش دیوارها و ساختمانها سر به فلک بکشند. این بار شهرداری از جیب مردم مشهد 22 میلیارد هزینه میکند تااین بلوار را بسازد که معلوم نیست باید کدام مشکل ترافیکی را حل کند.

واقعیت این است که منطقه معروف به" سیدی" بن بست است و تردد عبوری ندارد. تنها ساکنان این محله هستند که به منطقه رفت وآمد دارندو حتی درساعات وروزهای پیک هم مشکل ترافیکی خاصی وجود ندارد. این مساله را نگارنده که سالهاست دراین منطقه زندگی کرده و رفت وآمد دارد بیان میکند نه کسی که پشت میزنشسته وتا بحال پایش به این منطقه هم نرسیده است.

ازدیگرسو بلوارهای این منطقه بعلاوه بلوارتازه ساز صبا و همچنین بزرگراه کلانتری باعث شده تا ترافیک مناطق مختلف( کوی قائم ، خیابان بوتان یا همان سیدی ، شهرکهای ثامن ، صبا و سپاه ) تقسیم شده وهرگز شاهد شلوغی در خیابانهای منطقه نباشیم که بخواهیم برای رفع گره ترافیکی بلوار جدیدی ساخته و 22 میلیارد از پول بیت المال را درآن هدر دهیم .

شهردار جوان مشهد ، که به عقیده نگارنده جز اجرای اوامر اعضای پرنفوذ شورای شهر کار دیگری نمیکند، امروز درمحل آغاز فعالیت این پروژه‌ حاضر شده و میگوید :  بیش از ۱۰ سال است مردم منطقه، پیگیر اجرای این بلوار هستند.          

کلایی ، شهردار مشهد تصریح میکند :  درواقع یکی از نمادهایی که نشانگر عمل کردن شورای شهر به وظایف خود است، همین پروژه بلوار کوشش است؛ چراکه این پروژه و اجرای آن کاملا از دل دیدارها و جلسات مردمی اعضای شورای شهر بیرون آمده و از نیازهای مردم منطقه بوده است.

این درحالی است که درانتهای کوی سیدی یکی از پارکینگهای اتوبوسرانی مشهد قرارگرفته وهرصبح وشام تردد صدها دستگاه  اتوبوس شهرداری مشهد ، ارامش را از مردم این منطقه ربوده است، بنابراین اگر درخواستی از سوی مردم صورت گرفته این بوده که شهرداری سایه مزاحمتش را از سرمردم منطقه بردارد نه اینکه باری 22میلیاردی بردوش کل مردم مشهد بیاندازد.

درهمین حال شهردار منطقه 7 مشهد ، میگوید: با توجه به وجود بلوار نماز، بزرگراه شهید کلانتری و بزرگراه سلسه‌الذهب این امکان برای شهروندان فراهم می‌شود تا از طریق بلوار کوشش با کمترین زمان و بالاترین کیفیت بتوانند خود را به محور گردشگری هفت‌حوض برسانند.

حداقل این مدیر صداقت بیشتری دارد و یکی از راز ورمزهای احداث این بلوار را بازگو میکندو مانند شهردار از مردم مایه نمیگذارد. واقعیت این است که شهرداری مشهد اراضی وسیعی را درابتدای جاده خلج ، به اسم پارکینگ اتوبوسرانی تصرف کرده است .

سپس وبا استفاده از شرایط زمانی  آنرا توسعه داده وازسوی راست جاده به سوی سمت چپ کشانده و محدوده وسیعی از منابع طبیعی واراضی ملی را به اسم خدمات شهری ضمیمه شهرداری مشهد کرده وسند زده است .

شهرداری مشهد همچنین پروژه ای دیگر به اسم مجموعه گردشگری هفت حوض را چند کیلومتر بالاتر از جاده خلج و بازهم در منابع طبیعی وملی کلید زده وسالهاست که میلیاردها تومان پول مردم مشهد را درآن هزینه کرده است . اینکه این قبیل پروژه ها درمنابع طبیعی چه ضربه بزرگی به مناطقی بکر چون هفت حوض زده است خود بحث مفصلی است که جای صدها مقاله دارد.

نگارنده از جمله کسانی است که سالهای قبل ازدست درازی شهرداری مشهد به ارتفاعات جنوب شهر بارها وبارها درقالب گروههای کوهنوردی به هفت حوض رفته است و اکنون که پا به این منطقه میگذارد بخوبی مشاهده میکند که شهرداری مشهد چه بلایی سر این منطقه پاک وبکر طبیعی اورده است . جایی که قبلا باید با ساعتها کوهنوردی و پیاده روی میرسیدی اکنون به پیاده راهی برای خوشگذارانی گردشگران تبدیل شده ودیگر از طبیعیت بکر ،جانواران وگیاهان آن خبری نیست و تنها چند حوض سنگی باقی مانده که آنهم تبدیل به استخر کودکان شده است .

اما نکته ای که باعث شده شهرداری مشهد به فکر احداث این بزرگراه بیافتد ، این است که اراضی شهرداری در ابتدای جاده خلج مرغوبیت نداردو وقتی مرغوبیت ندارد ارزش ریالی ندارد و تبدیل آن به مجتمع تجاری و اقتصادی صرفه ندارد،  چرا که راه دسترسی به این اراضی از میان شهرک سیدی میگذرد و اگر چه ترافیک خاصی ندارد اما این محله و خیابانهای آن کیفیت لازم برای بالابردن مرغوبیت این املاک را ندارند.

حال شهرداری مشهد به نام مردم و ازجیب مردم قصد دارد بزرگراهی 75 متری بسازد تا جیب شهرداری را پراز پولهایی کند که معلوم نیست قراراست خرج کدام کار به اصطلاح فرهنگی شود تا دیدگاه اصلاح طلبان ناظر بر شورای شهر مشهد را تامین نماید . اصلاح طلبانی که برای نظارت بر شهرداری مشهد قرارگاه تشکیل داده اند تا نظراتشان از سوی شورای شهر و شهردار تامین شود.

درعین حال نیم نگاهی به منطقه نشان میدهد که این پروژه قرارا ست بازهم دسترسی ها به ارتفاعات جنوبی مشهد را تسهیل کند. ارتفاعاتی که معلوم نیست چه منافعی برای شهرداری مشهد یا اعضای شورای شهر به همراه دارد که اینگونه ناجوانمردانه به آنها هجوم برده اند.

از یکسوهر روز زخم  بزرگراه جنوبی مشهد را برچهره این ارتفاعات عمیقتر وعمیقتر میکنند . ازسوی دیگر جاده گردشگری طرقبه را بر پیشانی این ارتفاعات ترسیم کرده و با لودر  وبولدزر به جانش میافتندو از سوی دیگر هم مسیر بلواری 75 متری را به سمت ارتفاعات خلج همواره میکنند.

جالب است بدانید که همه این مسیرها درنقشه جغرافیایی مشهد به یک نقطه ختم میشود و آن جایی جز حدفاصل جنوب مشهدبا روستاهای طرقبه نیست  . هنوز بسیاری از مردم مشهد نمیدانند در ارتفاعات جنوبی مشهد قراراست چه اتفاقی رخ دهدو یا قراراست کدام پروژه به صورت ناگهانی سبز شود، اراضی کدام مقام مسوول قرار است درمسیر قرارگیرد و چه کسانی از این چاهی که برای  ارتفاعات جنوبی مشهد کنده  شده  ، آب ونانی خواهند برد. اما قطعا طی سالهای آینده روشن خواهدشد وآنزمان مردم مشهد خواهند فهمید که ریه های شهرشان و بکرترین منابع طبیعی شان را چه ارزان و چه راحت به سودجویان فروخته اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.