سازمان دیده بان حقوق بشر نسبت به کاربرد یک نرم افزار اینترنتی تحت عنوان "برنامه ردیابی همسر" هشدار داد .

اپلیکیشن "همسریاب" و افزایش خشونت علیه زنان عربستان

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، سازمان دیده بان حقوق بشر نسبت به کاربرد یک نرم افزار اینترنتی تحت عنوان "برنامه ردیابی همسر" هشدار داد .

طبق گزارش بازرس این سازمان کاربرد این نرم افزار را که توسط دولت عربستان سعودی حمایت و کنترل می‌شود در ارتباط مستقیم با خشونت خانگی و شرایط کاری خشونت بار علیه مهاجران و کارگران خارجی شاغل در این کشور دانست.

بازرسان دیده بان حقوق بشر می گویند که مقامات سعودی به سرپرستان و کارفرمایان این کشور اجازه می دهند  با این شیوه مردان و زنان مهاجر را به دام بیاندازند.

یکی از مقامات ارشد این سازمان حقوق بشری هشدار داده است که برنامه  «ابشر»(Absher) که توسط وزارت کشور پادشاهی عربستان حمایت می‌شود زنان این کشور را که از کمترین حقوق انسانی برخوردار هستند بیش از پیش از آزادی هایشان محروم می‌سازد.

برنامه «ابشر»(Absher) در نسخه سعودی فروشگاه‌های گوگل و اپل در دسترس  کاربران قرار گرفته است.

این برنامه، که تاکنون بیش از یک میلیون بار دانلود شده است، به مردان اجازه می دهد تا مجوز سفر زنان خود را صادر یا آن را لغو کنند و در صورت استفاده زنانشان ار گذرنامه هشدار پیامکی دریافت کنند.


سازمان دیده بان حقوق بشر از دو غول اینترنتی گوگل و اپل خواسته است تا هرچه  سریع تر از دولت عربستان سعودی بخواهند به استفاده از این سیستم که از سوی سازمان دیده بان حقوق بشرسیستم ضدزن خوانده شده است پایان دهد.

جنجال در مورد کاربرد این اپلیکیشن اینترنتی در عربستان در حالی بالا میگیرد که در سیستم حکومتی پادشاهی سعودی، زنان از بسیاری از حقوق خود از جمله حق سفر ، کار و اشتغال، آزادی از زندان یا هرگونه عمل جراحی بدون کسب اجازه از سوی سرپرست مرد محروم هستند.

رهنا بیگوم، محقق ارشد دیده بان حقوق بشر در رابطه با این مسئله گفت: "مقامات عربستان سعودی، به مردان و کارفرمایان اجازه می دهد که زنان و مهاجران را در کشور به دام بیاندازند و آنها را کنترل کنند و چنین کنترلی بر زندگی مردم، موجب خشونت خانگی و سخت تر شدن شرایط کار می شود."

او اضافه کرد: "برنامه تلفن همراه Absher یک ابزار مدرن برای سیستم نظارتی و مجازی کنترل بر زنان است؛ عربستان سعودی باید کاربرد این نرم افراز را هرچه سریعتر متوقف کند.

این در حالی است که تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه ای به دو شرکت بزرگ انیترنتی گوگل و اپل، ضمن وارد ساختن اتهام تبعیض جنسی، از آنها درخواست کردند که فورا این نرم افزار را غیرفعال کنند و این دو شرکت را همدستان رژیم سعودی در سرکوب زنان توصیف کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.