حسن لاسجردی گفت: ایران از ۵ کشور باقیمانده در برجام خواسته است تا به تعهدات خود در قبال امتیازات به ایران از قبیل نفت و بانک در برجام جنیه عملیاتی بدهند. قطعاً ایران در تلاش است تا سایر اعضای حاضر در برجام را به عمل به تعهدات خود در برجام مشتاق نماید.

تهران توپ را به زمین 5 کشور دیگر انداخت/ موضع گیری جدید ایران، نقض یا خروج از برجام نیست

حسن لاسجردی روزنامه نگار و کارشناس روابط بین الملل در گفت‌وگو با «قدس‌آنلاین» گفت: آنچه ایران در مهلت ۶۰ روزه به سران ۵ کشور جهان اعلام کرده است به هیچ وجه نقض برجام به شمار نمی‌رود چرا که  بند ۲۶ برجام براین موضوع تأکید شده که اگر طرفین به تعهدات خود ذیل برجام عمل نکنند طرفین به نوعی می توانند از طرف مقابل درخواست کنند که کاری انجام دهد لذا ایران به جهت اینکه در یک سال گذشته آمریکا از برجام خارج شده و سایر اعضا خواهان حفظ برجام هستند خواستار عمل به تعهدات خود شده است.

وی افزود: ایران از ۵ کشور باقیمانده در برجام خواسته است تا به تعهدات خود در قبال امتیازات به ایران از قبیل نفت و بانک در برجام جنبه عملیاتی بدهند. نکته مهمتر این است که در یک سالی که از خروج امریکا از برجام گذشت، ایران با خویشتنداری مثبت هیچ گاه کشورهای طرف قرار داد را به خروج از برجام تهدید نکرده است، همانگونه که اکنون نیز چنین موضعی ندارد. قطعاً ایران در تلاش است تا سایر اعضای حاضر در برجام را در اصطلاح مشتاق به عمل به تعهدات خود در برجام نماید.

کارشناس سیاست بین‌الملل اظهار داشت: به نظر می رسد ۵ کشور باقیمانده در برجام اگر به صورت معقولانه تصمیم گیری کنند باید از موضع جدید ایران استقبال کنند چرا که حفظ برجام برای اروپا حیثتیی است. به این جهت که پخت و پز وشکل‌گیری برجام در اروپا بوده است. اگرچه در برجام با آمریکاییها هم مذاکره کردیم اما آمریکاییها نیز پای کار بودند لذا به نظر می رسد برجام برای اروپا حیثیتی است. در رابطه با روسیه و چین نیز اینگونه است آنها نسبت به آمریکا می‌توانند ارتباط راحت‌تری با ایران داشته باشند بنحوی که در گذشته ما با آنها روابط مناسب‌تر سیاسی اقتصادی وحتی امنیتی داشته‌ایم.

لاسجردی در پایان گفت: اما اینکه نتیجه چنین تصمیم گیریهایی چه خواهد شد این است که آمریکا تلاش می‌کند تا ایران اسباب خروج از برجام را فراهم کند اما آقای روحانی بر این موضوع تأکید کرد که ایران نقشه آمریکا را در خروج از برجام نقش بر آب می کند اما جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع تأکید دارد که تعهد به مفاد برجام برای حاضران در برجام می‌تواند به نوعی منجر به افزایش انگیزه ایران برای ماندن در برجام شود. به نظر می رسد ایران با این نامه توپ را به زمین ۵ کشور فرستاده است لذا باید منتظر تصمیم گیری آنها و واکنش کشورهای باقیمانده در برجام باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.