خرم‌آباد- تا یک سال پیش کم‌آبی و برداشت بی‌رویه آب از رودخانه «کشکان» و خشکی رودخانه «مادیان رود»، باغات انجیر سیاه پل‌دختر را در معرض خشکی و نابودی قرار می‌داد حال بارش‌های سیل‌آسا و طغیان همین رودخانه‌ها انجیر سیاه پل‌دختر را به خاک سیاه نشانده است.

انجیر سیاه پل‌دختر به خاک سیاه نشست

قدس آنلاین-گروه استان ها: مردم شهرستان پل‌دختر که به دلیل جاری شدن سیل در ماه گذشته خانه و کاشانه خود را از دست دادند و در کانکس و چادر روزگار می‌رسانند حالا با مشکلات دیگری ازجمله بیکاری و عدم اشتغال نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

استان لرستان و شهرستان پل‌دختر که به قطب انجیر سیاه در کشور شهرت دارد حالا گل‌ولای باقی‌مانده در باغ‌ها علاوه بر تخریب محصولات کشاورزی بنا بر گفته مسئولان موجب بیکاری ۵ هزار نفر شده است.

درصورتی‌که به انجیرستان‌های پل‌دختر و معمولان رسیدگی نشود و دور تنه آن‌ها از گل‌ولای پاک‌سازی نشود، اکسیژن کافی به این درخت‌ها نمی‌رسد و به‌زودی این سرمایه ملی از بین می‌رود و معضل بیکاری گریبان بسیاری از مردم این مناطق را می‌گیرد.

کمک به باغات سیل‌زده آن‌قدر ضروری است که امام‌جمعه پل‌دختر را نیز برای کمک به کشاورزان همراه کرده است.

حجت‌الاسلام سید محسن موسوی در این خصوص تقاضا کرده است تا جهاد کشاورزی و مردم برای نجات باغ‌های انجیر بسیج شوند.

وی در همین رابطه اعلام کرده است: پیگیری‌هایی را با جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم، ولی به علت حجم زیاد کار قول‌ها را خوب عملیاتی نکردند، جهاد کشاورزی قطعاً دلسوز کشاورزی و باغات است ضرورت دارد زودتر کارهای لازم را انجام دهند، اگر کار به‌جایی برسد که شبیه نوشدارو بعد از مرگ سهراب باشد، فایده نخواهد داشت.

وسعت تخریب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بابیان اینکه قریب به پنج هزار هکتار باغ در سیلاب آسیب‌دیده است بیان می‌کند:

باغ‌های انجیر سیاه پل‌دختر و منطقه کوه دشت بیشترین خسارات را دیدند.

عبدالرضا بازدار اظهار می‌کند: متأسفانه سیل تأسیسات حاشیه رودخانه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ را از بین برده است و باغ‌ها را در زیر گل‌ولای دفن کرده است.

وی بابیان اینکه بحث جاده رسانی، ایجاد جاده‌های بین مزارع، لایروبی کانال‌ها و باغاتی که دچار گل‌ولای و رسوب شده بودند در دستور کار است، ادامه می‌دهد:  این اقدامات با استفاده از امکانات جهاد کشاورزی و ظرفیت نیروهای جهادی و بسیج جهادگر و مشارکت خود مردم در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان می‌کند: بر اساس دستورالعمل ابلاغی نیز خسارت بلاعوض و تسهیلات بانکی به افراد خسارت‌دیده در سطوح تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

وی عنوان می‌کند: البته تسهیلات و کمک به افرادی داده می‌شود که باغ او از بین رفته باشد و لذا آن‌هایی که بازسازی و ترمیم می‌شوند با اقدامات جهاد کشاورزی قابل‌بازسازی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.