گرگان- هنوز رد پای سیل در استان‌های شمالی خشک نشده و زخم تبرهای قاچاقچیان چوب‌بر تنه درختان «هیرکانی» التیام نیافته است که در اقدامی تأمل‌برانگیز قرق بانان گلستان از کار بیکار و از جنگل بانی معاف شدند.

جنگل‌های گلستان برای قاچاقچیان قرق شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: پرواضح است که سوء مدیریت‌ها در مهندسی آب، جنگل خواری‌ها و از بین بردن پوشش گیاهی منطقه در طی این سال‌ها نقشی غیرقابل‌انکار در وقوع و تشدید یل حوادث و خسارت‌ها داشته است.

اواخر سال گذشته بود که تشکل‌های عدالت‌خواه ۹ دانشگاه کشور در نامه‌ای به دادستان گرگان خواستار برخورد قاطع و فارغ از ملاحظه گری باریشه‌ها و علل جنگل خواری شدند.

درحالی‌که به نظر می‌رسید برای حفاظت از جنگل‌ها بر تعداد قرق بانان افزوده شود اما ظاهراً قرق بانان سه استان گیلان، مازندران و گلستان است به تعداد دو هزا رو ۷۰۰ نفر اخراج خواهند شد.

طرح اخراج حافظان جنگل‌ها و مراتع و یا قرق‌بانان از سوی سازمان جنگل‌ها  درست در سالی که قرار بود به تولید رونق ببخشیم و شرایط اقتصادی بسیار بدی زندگی و معیشت کارگران را تحت‌الشعاع قرار داده است در اردیبهشت‌ماه امسال تمامی حافظان جنگل در استان گلستان را شوکه کرد.

هنوز زخم تبرهای قاچاقچیان چوب‌بر تنه درختان هیرکانی التیام نیافته است که در اقدامی تامل برانگیز قرق بانان گلستان از کار اخراج و از جنگل بانی معاف شدنددولت که پیش‌ازاین با تصویب قانون طرح تنفس جنگل‌ها اجازه بهره‌برداری و فعالیت در جنگل‌های شمال را غیرقانونی اعلام کرده‌اند احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اند حالا که قرار نیست بهره‌برداری از جنگل انجام شود پس به قرق بان هم نیازی نیست حالا به قلع‌وقمع جنگلبانان دست‌زده است غافل از اینکه اخراج قرق بانان جنگل‌های گلستان را برای قاچاقچیان قرق می‌کند.

سال گذشته در همین راستا دادستان شهرستان سوادکوه، توقف بهره‌برداری و عدم تأمین چوب بازار را موجب افزایش شدید قیمت چوب برشمرد و گفت : این امر عاملی برای تحریک افراد و حتی قرقربانان برای قاچاق شده است.

یک‌عمر نگهبانی

در این رابطه قرق بانان از کار بیکار شده می‌گویند: برخی از همکاران ما ۲۸ سال است که زندگی خود را صرف صیانت از جنگل کرده‌اند  حالا که جوانی خود را برای حفظ منابع طبیعی گذاشتند چه‌کاری به‌جز جنگلبانی از دستشان برمی‌آید؟

بسیاری از آن‌ها که نگران معیشت خانواده خود هستند ابراز می‌کنند: متأسفانه قانون در این راستا به‌صورت سلیقه‌ای عمل کرده چون فقط قرق بانان گلستان از کار بیکار شدند و سایر قرق بانان در استان‌های مازندران و گیلان بر سرکار هستند.

یکی از آن‌ها به ما می‌گوید: یک قول‌هایی مبنی بر اینکه برخی از ما در طرح‌های دیگری بکار گیری خواهیم شد داده‌شده است اما همگی می‌دانیم که این قول‌ها فقط حرف است.

یکی از قرق بانان  گلستانی نیز می‌افزاید: تا پیس از این‌که ما سرکار بودیم قاچاقچیان چوب به این جنگل‌ها رحم نمی‌کردند و وضعیت این بود حال ببینید پس‌ازاین چه می‌شود؟

تعدیل نیرو

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان درباره وضعیت پیش‌آمده توضیح داد: بر اساس آنچه در برنامه ششم توسعه آمده است باید طرح جنگلداری‌ها متوقف شود که این امر در این استان اتفاق افتاده است.

ابوطالب قرلسفلو در پاسخ به این سؤال چه سرنوشتی در انتظار نیرویی که عمرش را  در این کار صرف کرده است نیز بیان کرد: با تعطیلی طرح جنگلداری بر اساس قانون تعدیل نیروهای بکار گرفته‌شده امری طبیعی است اما قرار است که نیروهای باسابقه این طرح در قالب طرح حفاظتی به‌کارگیری شوند.

وی در خصوص نیروهایی که سابقه آن‌ها زیاد است، گفت: نیروهایی که سابقه آن‌ها زیاد است و نزدیک بازنشستگی هستند، در خصوص بازنشستگی آن‌ها کمک خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.