یاسوج- هرچقدر که از روزهای تلخ و ویرانگر جاری شدن سیل در استان‌های کشور فاصله می‌گیریم و روان آب‌ها بیشتر فروکش می‌کنند اما در مقابل سیل مشکلات و تخریب‌ها بیشتر نمایان می‌شود.

جدی بگیریم؛ سیل شوخی ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: سیل فروردین امسال به بیش از یک هزار و ۵۰ کیلومتر راه اعم از اصلی، فرعی و روستایی استان خسارت زد، بیش از ۸۰۰ واحد منزل مسکونی در مناطق روستایی و شهری دچار خسارت شدند، سه نفر در این استان در اثر بروز سیل جان خود را ازدست‌داده‌اند، یک روستا در اثر رانش زمین محو شد، جاده‌های ارتباطی ۲۶۶ روستا به‌طور کامل قطع شد و بیش از ۳۲۰۰ میلیارد ریال به حوزه کشاورزی خسارت وارد شد.

اما از همه این مشکلات که بگذریم حال این سؤال که بخشی از آن در گفت‌وگو با مدیرکل بحران استانداری نیز برجسته است مطرح می‌شود که چرا در حال حاضر با کمترین بارش‌ها شاهد بیشترین خسارات هستیم؟و چه عواملی در وسعت و یا جاری شدن این سیل دخیل بود؟

دست‌درازی در طبیعت

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد دراین‌باره می‌گوید: دو نکته علت اصلی وقوع سیلاب‌های ناگهانی کهگیلویه و بویراحمد بوده است، در سال‌های گذشته گاهی تا ۱۵ روز باران در این استان می‌بارید و دلیل اینکه سیل راه نمی‌افتاد این بود که در استان به این اندازه به منابع طبیعی و درختان تعرض نشده بود.

وحید محمدی تبار اظهار می‌کند: در دهه‌های گذشته پوشش گیاهی‌‍ از بین نرفته بود، چراکه پوشش گیاهی باعث می‌شود که از خطر سیلاب و سیل و فرسایش خاک جلوگیری شود.

وی معتقد است: دست بردن به اراضی ملی، برداشت از حاشیه و کف رودخانه‌ها و تعرض به رودخانه و ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز سبب به راه افتادن سیل می‌شود.

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرهای مختلف استان به‌ویژه شهر یاسوج اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز، غیراصولی و فاقد استانداردهای نظام‌مهندسی و بی‌توجهی به طرح تفصیلی یاسوج که متأسفانه یکجا فضای سبز تبدیل‌شده به خیابان و خیابان هم شده به مکان تجاری، تجاری تبدیل‌شده به مسکونی و این مشکلات سبب آب‌گرفتگی، سیل و عدم ارائه خدمات بهتر می‌شود و باید در طرح تفصیلی شهر یاسوج بازنگری شود.

رد پای ادارات دولتی

باوجوداینکه هنوز یک  ماه از وارد شدن خسارت به واحدهای مسکونی و تجاری نمی‌گذرد اما ظاهراً برای بسیاری از سودجویان درس عبرت نشده و ساخت‌وسازها در مناطق به‌صورت غیرقانونی ادامه دارد.

بنا بر گفته مسئولان ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه در منطقه «پریکدان» بویراحمد و ایجاد مشکلات برای اهالی آن در سیل امسال پیش‌ازاین هشدار داده شده بود اما جدی گرفته نشددر همین رابطه دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به اینکه سیل اخیر و خسارات وارده را باید به چه عامل یا عواملی ربط داد ابراز می‌کند: بروز این خسارت‌ها نتیجه تخطی از قانون بود.
سید حسین کاظمی با اشاره به ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه در منطقه «پریکدان» بویراحمد و ایجاد مشکلات برای اهالی آن عنوان می‌کند: در مورد این مسئله پیش‌ازاین به‌طور مکرر تذکر و هشدار داده شد اما جدی گرفته نشد.

وی یکی از دلایل مهم بروز پدیده زمین‌خواری در این استان شامل سهل‌انگاری و کم‌کاری متولیان امر، ضعف مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های اجرایی مربوطه، محصور و مستندسازی نبودن زمین‌ها و بالا بودن ارزش زمین‌ها عنوان می‌کند.

کاظمی ادامه می‌دهد: متأسفانه بیشترین میزان تغییر کاربری زمین‌ها در اطراف شهرهای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد ازجمله یاسوج، «دوگنبدان» و «دهدشت» انجام‌شده است.

کوتاهی در مسئولیت

وی بابیان اینکه مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نتوانسته‌اند به وظایف خود در زمینه صیانت از این زمین‌ها عمل کنند یادآور می‌شود: تعاونی‌های مسکن برخی دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد ازجمله فرمانداری بویراحمد و سازمان جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استانداری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل حفاظت محیط‌زیست و شرکت آب و فاضلاب شهری این استان بیشترین نقش را در تغییر کاربری زمین‌های استان داشته‌اند.

وی با اشاره به موارد بی‌شمار از سوءاستفاده و زمین‌خواری در این استان ابراز می‌کند: به‌طور مثال زمین‌های منابع ملی از «پل زردک» تا «پل مختار» بویراحمد تخریب‌شده و گندم، جو و عدس در آن‌ها کشت می‌شود و یا افزون بر ۱۰۰ هکتار زمین منابع ملی در منطقه بکر و طبیعی «سرگچینه» بویراحمد تخریب و تصرف‌شده است.

وی عنوان می‌کند: متأسفانه تاکنون برخورد قانونی لازم با مظاهر زمین‌خواری در این استان انجام‌نشده است.

وی ابراز می‌کند: دستگاه‌های خدمات رسان این استان ازجمله شرکت‌های آب و فاضلاب، برق و گاز با دادن انشعاب و ارائه خدمات موردنیاز سبب افزایش بروز پدیده زمین‌خواری در استان شده و می‌شوند.

دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌خواری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: البته موضوع ندادن انشعاب آب، برق و گاز به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این استان در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان نیز به تصویب رسید که متاسفانه این تکلیف نیز تاکنون اجرانشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.