۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 655564

امروز صبح نامه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر مواضع جدید جمهوری اسلامی ایران درقبال خروج یکی از طرفین برجام به سفرای پنج کشور باقیمانده دراین تعهد بین المللی تسلیم شد . این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران یکسال تمام منتظر ماند تا دیگر طرفین این پیمان عهد شکنی ایالات متحده امریکا را جبران کنند .

مردم و تدبیر تازه برجامی

بر همگان روشن است که طی سال گذشته کشورمان درحالی به تمام مواد برجام همانند گذشته متعهد ماند که یکی از طرفین اصلی نه تنها عهد شکنی کرد که هرروز درمقابل صبوری کشورمان اقدام به سنگ اندازیهای متفاوتی میکرد. از سوی دیگر طرفین اروپایی برجام تنها به دادن وعده برای باقی ماندن ایران دربرجام بسنده کرده و اقدامی عملی برای بهره گیری کشورمان از مزایای برجام بویژه دربخش اقتصادی نکردند.

طی این مدت برخی سودجویان از شرایط بوجود امده استفاده کرده و تا توانستند درتنور مشکلات اقتصادی کشور دمیدند و این درحالی بود که با مقداری مدیریت و به شرط همراهی و همدلی مردم میشد شرایط به نسبت بهتری را برای مردم رقم زد.سودجویانی که با التهاب آفرینی دربازار ارز و دلار قیمتها را بالا بردند ، زالو صفتانی که کالای مورد نیازمردم را درانبارها احتکار کردندو متاسفانه عناصر ناآگاهی که همسو با این دو جریان قیمتها را قبل از اینکه گرانی فرابرسد افزایش دادند و همه اینها دست به دست هم داد تا مردم روزهای دشواری را پشت سر بگذارند .

حرکتی که امروز صبح وازسوی شورای عالی امنیت ملی رقم خورد درواقع خواست ملت ایران بود ، ملتی که طی یکسال صبوری نشان داد حاضراست تمام سختی ها را به جان بخرد اما درمقابل حرف زور قدمی عقب ننشیند. ملت ایران همانگونه که پشتیبان مذاکره ومذاکره کنندگان بود ، همانگونه که از برجام حمایت کرد تا سندی بر حقانیت ایران درمجامع بین المللی باشد ، همانگونه هم از بیانیه امروز شورای عالی امنیت ملی پشتبانی خواهد کرد تا نشان دهد که صبر ایران وایرانی هم حدی دارد .

برخی بر این باورند که این اقدام باید سال قبل و به فاصله چند روز بعداز عهدشکنی سران امریکا درخروج از برجام رخ میداد ؛  برخی دیگر نیز براین باورند که باید فرصت کافی به دیگر شرکای برجام داده میشد . آنها بر این عقیده اند که اگر همان روزهای بعد از خروج ایالات متحده این بیانیه صادر میشد، مهر تاییدی بر کدخدایی امریکا درجهان اقتصاد بود . حال آنکه همانگونه که سند برجام نشان داد ایران همواره به عهد و پیمانهانش پای بند است و خروج  آمریکا از برجام این کشور را درجهان مفتضح و بی اعتبار کرد . اکنون نیز میبایست یکسال صبوری درمقابل این عهد شکنی صورت میگرفت . تا واقعیت وجودی  سران آمریکا  برای هواداران سینه چاک انها روشن شود. افرادی که دیگر از نقاب  ازچهره افکنده و به صراحت و با وقاحت به سخت کردن زندگی مردم ایران افتخار میکنند .

اما امروز باید بدانیم که راه آزادگی راهی بس دشوار است ، راه آزادگی اگرچه قطعا به پیروزی ختم میشود اما این راه و روش پایمردی میخواهد ، باید درمقابل نامرادی ها سر تسلیم فرود نیاورد و گرفتار توطئه ونیرنگ دشمن نشد. ما شیعیان این راه را خوب میشناسیم . راهی که حسین (ع) و یاران باوفایش پیمودند . امروز روز ایستادگی در مقابل ظالمانی است که هم قدرت دارند و هم تریبون . هم راه آب را بسته اندو هم علیه ایران درجهان سخن پراکنی میکنند . امروز اگر ایران وایرانی میخواهد سربلندو آزاده از این آزمون خارج شود باید کاری کند که یاران حسین کردند. باید حول محور ولایت گرد آیند و هرسختی و رنجی را به جان بخرند اما زیر بار ذلت نروند وتردید نکنند که پیروز میدان آنها خواهند بود.

بدون تردید همواره کسانی هستند که در میدان رویارویی روشنایی وظلمت دنبال غنیمت میگردند ؛ آنان همین کسانی هستند که در آشفته بازار این روزها یا مایحتاج ضروری مردم احتکارکرده یا گرانفروشی میکنند یا با ایجاد تنش های مصنوعی هرروز قیمت ارز را بالا میبرد . اینها همه چیزشان در همان گاو صندوق خانه شان خلاصه شده و دینشان وایمانشان پول است و بس.

گروهی هم هستند که فریب خورده و به اردوی دشمن میروند . اینها یا نااگاهند و یا دینشان را با دنیا معاوضه میکنند. اما عموم ملت ایران همان کسانی هستند که تا آخر پای آرمانشان می ایستند. آنها نه حرف زور میزننندو نه زیر بار زور میروند. ایران امروز نه دنبال بمب اتمی است ونه از حق استفاده صلح امیز از انرژی هسته ای میگذرد واین همان چهارچوب کلی برجام است . ما برجام را ادامه میدهیم چون بر راهمان ایمان داریم واما درمقابل نقض بخشی از این معاهده بین المللی از حقی که داریم استفاده میکنیم .

شاید این تلنگر طرفهای بی عمل اروپایی را به تحرک وادارد . آنها که درمقابل تحریمهای امریکا تنها به گفتار درمانی بسنده کردندو برای راه اندازی کانال مالی حرکتی لاک پشتی را شروع کردند. ایرانیان اگر چه برای تحمل روزهای سخت آماده اند اما از حق و حقوق خود دربرجام هم کوتاه نمیایندو اگر طرفهای دیگر اصرار دارند ایران در برجام بماند باید هزینه آنرا هم بپردازند. هزینه آنهم استقلال عمل در مقابل آمریکاست که گویا اروپا توان پرداخت آنرا ندارد. مردم ایران هیچ توقعی از طرفین برجام ندارد مگر اینکه بتوانند تجارت سالم و آزاد خود را با کشورهای جهان ادامه دهند . اکنون هم حرف همین است ، ایران امروز به جهان گفت در برجام بوده وهستیم و خواهیم ماند اگر منافعش نصیب هر دو طرف شود ولی اگر قرار باشد منافع ما تامین نشود ، ایا مردم ایران راضی به باقی ماندن کشورشان دربرجام خواهند بود؟

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.