ایلام- کمبود و افزایش قیمت مرغ مشکل دیروز و امروز شهروندان ایلامی نیست بلکه افزون بر ۶ ماه است که کمبود این کالای اساسی موجب ناآرامی در بازار و هم‌چنین دغدغه بسیاری از شهروندان شده است.

دادستان ایلام بال‌وپر دلالان مرغ را چید

قدس آنلاین-گروه استان ها:  گرانی و کمبود مرغ در استان ایلام در حالی به یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان تبدیل‌شده است که بنا بر آمار رسمی این استان با بهره‌گیری از ۴۰۰ واحد مرغ داری صنعتی و غیر صنعتی خود به‌عنوان یکی از مراکز و قطب‌های تولید مرغ حرفی برای گفتن دارد و افزون بر ۷۰ درصد تولیدات خود را به خارج استان صادر می‌کند اما جالب اینجاست که در شهر ایلام با کمبود این کالا روبرو هستیم.

افزایش مرغ به ازای هر کیلوگرم ۱۶۰ هزار ریال در طول ماه گذشته موجب شد تا بالاخره پای دادستان این شهر به بازار مرغ باز شود و برای رسیدگی به این آشفته‌بازار دستور بازداشت و احضار بسیاری از افراد و حتی برخی از مدیران ازجمله مدیران کل جهاد کشاورزی و مدیر صنعت معدن و تجارت و تعدادی از روسای کشتارگاه را به‌منظور تحقیق و تفحص در خصوص چرایی کمبود مرغ صادر کند.

دادستان ایلام که چند روزی است به‌اصطلاح کاربران فضای مجازی بال‌وپر دلالان و سودجویان مرغ را چیده است حالا با استقبال بسیاری از همین کاربران  و مردم قرارگرفته است و لذا همگان در این راستا بر ادامه رسیدگی به این تخلفات تأکید داشته و از دادستان ایلام خواستند تا بازهم به چیدن بال سودجویان بااقتدار ادامه دهد.

کوتاهی مسئولان مشهود است

دادستان ایلام که در طی چند روز گذشته همواره بسیاری از رسانه درصدد مصاحبه با وی بودند در نشست ستاد تنظیم بازار ناگفته‌های این موضوع را برای رسانه‌ها تشریح کرد.

 افشار خسرو زاده بابیان اینکه این مشکل موجب نارضایتی مردم را فراهم کرده بود و ۸ ماه است دادستانی پیگیر این موضوع است اظهار کرد: به همین منظور در ساماندهی وضعیت کوتاه نخواهیم آمد ولی درشان و جایگاه دادستانی نیست در موضوعاتی همچون مرغ ورود کند که این مسئله نتیجه کوتاهی‌های صورت گرفته بوده است.

 وی با اشاره به اینکه توانایی اداره چند مرغداری در داخل استان وجود ندارد، تصریح کرد: وقتی ۷۰ درصد تولید مرغ مازاد است، چرا با سو مدیریت اکنون در استان باید دچار مشکل شویم.

دادستان ایلام عنوان کرد: اهمال در وظیفه مدیران محرز است و وقتی مدیر در به تاراج رفتن بیت‌المال سکوت می‌کند به متهم کمک کرده، درواقع مجرم است.

خسرو زاده با اشاره به اینکه برخی مدیران توانایی اداره چند مرغداری در داخل استان ندارند تصریح کرد: مدیری که در به تاراج رفتن بیت‌المال و سکوت در مقابل این اقدام موجب می‌شود، کشتارگاه ایلام تعطیل شود و تولید استان به‌رغم نیاز به سایر استان‌ها انتقال یابد و اقدام او موجب گله‌مندی و اعتراض شهروندان می‌شود، چنین مدیری را باید به‌زور قانون به وظایف مدیریتش آگاه کرد.

دادستان ایلام به ممنوعیت صادرات مرغ در ایلام اشاره کرد و افزود:دادستانی استان تا پای‌کار آمدن اتحادیه مرغداران اجازه صادرات مرغ از استان را نخواهد داد و قانون برای ما فصل الخطاب است و اجازه تخطی از آن را نمی‌دهیم.

دلایل گرانی و کمبود

بازداشت و احضار عوامل دست‌اندرکار در بازار مرغ در حالی در ایلام کلید خورد که مرغ داران  و تولیدکننده این محصول در نخستین روز از هفته جاری با تجمع در مقابل استانداری خواستار افزایش قیمت مرغ مصوب بودند و ابراز کردند که حاضر به تولید و یا فروش مرغ به قیمت مصوب نیستند.

کمبود عرضه و افزایش مرغ موجب شد تا پای دادستان این شهر به بازار مرغ باز شود و برای رسیدگی به این آشفته‌بازار دستور بازداشت و احضار تعدادی از مدیران را صادر کندرئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام  در همین رابطه بیان کرد:  طبق مصوبه دی‌ماه ستاد تنظیم بازار کشور مقرر شد تولیدکنندگان مرغ را به قیمت مصوب هر کیلوگرم ۱۱۵ هزار ریال به کشتارگاه‌ها عرضه کنند.

سیدمحمدتراب میری اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار استان ایلام اجرای این مصوبه را از اول اردیبهشت‌ماه اجرا و اعلام کرد اما با توجه به اینکه قیمت هر کیلو مرغ در استان‌های هم‌جوار ایلام چون کرمانشاه و خوزستان بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بود مرغداران حاضر به عرضه مرغ به این قیمت مصوب نشدند.

وی افزود: بنابراین تولیدکنندگان با نپذیرفتن مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام به انتقال و عرضه مرغ تولیدی خود در استان‌های هم‌جوار ایلام کردند که نتیجه این اقدام در ایلام به شکل افزایش بیشتر قیمت و کمبود مرغ و تعطیلی کشتارگاه جلوه یافت.

بدقولی اتحادیه مرغداران

درهمین رابطه استاندار ایلام با ابراز گلایه و نارضایتی از بدقولی تولیدکنندگان توضیح داد : قرار شد کشتارگاه به اتحادیه مرغداران واگذار، نهادهای یارانه‌ای تأمین و یک میلیارد تومان قرض‌الحسنه از محل صندوق به آنان پرداخت شود که بر اساس توافق مرغ استان را با قیمت مصوب تأمین و در اختیار مردم قرار دهند اما متأسفانه علی‌رغم همه حمایت‌ها، اتحادیه مرغداران به قول خود عمل نکرد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی ابراز کرد: اتحادیه مرغداران ایلام با وجود توافقات و حمایت‌ها به تعهد خود عمل نکردند و همین مساله موجب بروز مشکل در بازار مرغ استان شد.

وی بیان کرد: آقای دادستان مدعی العموم و پیگیر حق مردم است و اگر جایی تخلف باشد رسیدگی می‌کنند و لذا بنده هم از مدیری که ضعیف باشد حمایت نمی‌کنم.

وی ادامه داد: مسئولیت قانون اجازه می‌دهد که کشتارگاه از اتحادیه مرغداران سلب و به افرادی که اهلیت دارند واگذار شود.

استاندار ایلام در خصوص تأمین گوشت مرغ ایلام نیز گفت: دستگاه‌های مربوطه موظف هستند تا تعیین تکلیف وضعیت کشتارگاه از استان‌های همجوار گوشت مورد نیاز را تأمین کنند و نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی هم مانع خروج مرغ به خارج از استان شود.

سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: مقرر شده است تا اگر مرغداری مرغ برای عرضه به بازار دارد و ممانعت می‌کند به عنوان محکتر تحویل تعزیرات شود.

وی هم چنین یادآور شد: در این راستا از دادستان محترم نیز تقاضا دارم تا حرمت مدیران شکسته نشود البته به شرط آنکه مدیران حریم خود را حفظ کنند و به وظایف خود به دقت عمل کنند.

وی تاکید کرد: انتظار من از مدیران این است که بحث نظارت و حضور در صحنه را انجام دهند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.